Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 27 października 2025 17:18
Reklama
Kuchnia Mazowsza

Kuchnia Mazowsza odcinek 6. Kurpie - miód, rejbak i fafernuchy

Kurpie, położone w północno-wschodniej części Mazowsza, to kraina o niezwykle bogatej historii i kulturze.
Kuchnia Mazowsza odcinek 6. Kurpie - miód, rejbak i fafernuchy

Autor: Mateusz Durlik

Lasy Puszczy Zielonej, pełne zwierzyny i runa leśnego, od wieków karmiły mieszkańców, a jednocześnie chroniły ich przed wpływami zewnętrznymi. Dzięki temu do dziś możemy mówić o kuchni, która zachowała autentyczność, surową prostotę, a zarazem niezwykłą różnorodność. W kurpiowskich smakach wyczuwa się przywiązanie do ziemi, natury i rytmu przyrody – od bartnictwa po zbieractwo, od uprawy kartofli po świąteczne wypieki. To kuchnia, w której każdy składnik ma swoje miejsce i historię.

Pszczelarstwo – tradycja wpisana w lasy

Kurpie od wieków związani byli z bartnictwem. Jeszcze zanim pojawiły się ule stawiane w zagrodach, bartnicy wspinali się na wysokie sosny, gdzie w wydrążonych barciach gnieździły się pszczoły. Była to praca niebezpieczna, wymagająca zręczności i siły, ale dająca produkt niezwykle cenny – miód. Złoty płyn nie tylko słodził codzienne potrawy, lecz pełnił też funkcję leczniczą i obrzędową. Miód uważano za dar boski, symbol płodności i obfitości. Wosk natomiast wykorzystywano do świec, które płonęły w kościołach i izbach podczas uroczystości rodzinnych.

Z czasem bartnictwo ustąpiło miejsca tradycyjnemu pszczelarstwu. Na Kurpiach pojawiły się pasieki, a miód wciąż zajmował centralne miejsce w kuchni. Wytwarzano z niego nie tylko słodkie wypieki, ale też słynne miody pitne – trunki znane już w średniowieczu, serwowane na weselach i odpustach. Słodkie, półtoraki czy dwójniaki, długo leżakujące w beczkach, stanowiły dumę gospodarzy i napój, który jednoczył biesiadników. Do dziś w regionie można spróbować miodów lipowych, gryczanych czy spadziowych, o intensywnym aromacie, niosących w sobie esencję kurpiowskich lasów.


Piwo kozicowe – smak lasu w kuflu

Obok miodu niezwykłym napojem była też lokalna specjalność – piwo kozicowe. Wytwarzano je z jałowca, a jego charakterystyczny smak zawdzięczał fermentacji owoców tej rośliny. Często wzbogacano je miodem, co dodawało mu głębi. Był to napój prosty, chłodny i lekko cierpki, doskonały do gaszenia pragnienia podczas prac w polu czy spotkań towarzyskich. Piwo kozicowe wpisywało się w tradycję wykorzystywania tego, co dawała natura – gałązki jałowca, igliwie i zioła były obecne zarówno w kuchni, jak i w lecznictwie.

Piwo kozicowe piliśmy w karczmie w okolicach Ostrołęki i jego smak oraz niezwykłe orzeźwienie bardzo nas zaskoczyły – było świetne, pyszne i w niczym nie przypominało klasycznego piwa, raczej nowoczesny, izotoniczny napój; coś tak ciekawego, że powinno być kultywowane i wręcz dostępne powszechnie w sklepach zamiast niezdrowych napojów kolorowych i gazowanych.

Rejbak – kartoflana duma Kurpiów

Na kurpiowskich stołach królował rejbak, czyli zapiekanka z tartych ziemniaków, znana też jako babka ziemniaczana. To potrawa, która najlepiej oddaje ducha kuchni regionu: prostą, lecz sycącą i pełną smaku. Rejbak przygotowywano z surowych ziemniaków, które ścierano, mieszano z mąką i jajkiem, doprawiano solą, cebulą, a niekiedy wzbogacano kawałkami mięsa lub boczku. Wkładano do pieca chlebowego, gdzie w wysokiej temperaturze nabierał złotej skórki i chrupkości. To danie, które syciło robotników po ciężkiej pracy i towarzyszyło rodzinnym spotkaniom.

Mieliśmy okazję spróbować rejbaka na miejscu – jego smak był wyjątkowy: chrupiąca powierzchnia, miękkie, wilgotne wnętrze i aromat pieca, który długo unosił się w powietrzu. Dziś rejbak wciąż cieszy się popularnością i można go znaleźć w wielu lokalnych karczmach.

 

Fafernuchy – słodkie wspomnienie dawnych świąt

Kurpie słyną też z fafernuchów – ciasteczek przygotowywanych z marchwi, mąki żytniej i miodu, przyprawionych korzeniami. Ich nazwa budzi uśmiech, a smak – zachwyt. To ciasteczka twarde, chrupiące, o aromacie marchwi i przypraw, pieczone głównie z okazji Bożego Narodzenia. Niestety, obecnie trudno je znaleźć – w czasie naszej podróży po Kurpiach nie udało nam się ich kupić. W końcu postanowiliśmy upiec je sami. Rezultat był znakomity – słodkie, lekko pikantne, pachnące miodem i cynamonem. Fafernuchy okazały się jednym z tych smaków, które przypominają o ciepłej, rodzinnej atmosferze i dawnych tradycjach.

 

Dziczyzna i grzyby – dary puszczy

Kurpiowska kuchnia nie mogłaby istnieć bez mięsa i darów lasu. Dziczyzna była tu od zawsze obecna – zające, sarny, dziki, a także ptactwo leśne stanowiły ważny element diety. Mięso podawano na wiele sposobów: duszone w garnkach, pieczone na ruszcie, podawane z kapustą czy kaszą. Szczególnym rarytasem były wędliny domowej roboty, pachnące dymem z sosnowych polan. 

Nie mniejszą rolę odgrywały grzyby – zbierane latem i jesienią, suszone, marynowane i dodawane do wielu potraw. Kurpie znali doskonale ich gatunki i potrafili wykorzystać je w kuchni, tworząc aromatyczne sosy i farsze. Zbieranie grzybów miało wymiar praktyczny, ale też kulturowy – było okazją do spotkań, wspólnych wypadów do lasu, a później wspólnego gotowania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zupa grzybowa i barszcz z miodem 

Wśród dań, które zapadły nam w pamięć, szczególne miejsce zajmuje aromatyczna zupa grzybowa – gęsta, pachnąca suszonymi prawdziwkami i podgrzybkami, podawana z kluseczkami lanymi i świeżym koprem. Smakowała tak, jakby wprost przenosiła nas do kurpiowskiego lasu, gdzie każdy krok pod sosnami kryje dar natury. 

Drugim kulinarnym odkryciem był barszcz czerwony – kwaśny, intensywny, lekko pikantny, ale jednocześnie słodkawy dzięki temu, że dosładzano go miodem kurpiowskim. Ten nietypowy dodatek przełamywał ostrość smaku, nadając mu głębi i elegancji. To połączenie tradycji i pomysłowości, które doskonale oddaje charakter miejscowej kuchni.

 

Region i kultura – jedzenie jako tożsamość

Kurpie to nie tylko kuchnia, ale i cała kultura, której podstawą było życie w zgodzie z naturą. Pożywienie odgrywało ogromną rolę w obrzędach religijnych i kalendarzu rolniczym. W Adwencie i Wielkim Poście jadło było skromne, oparte na kaszach, kapuście, śledziach. W święta natomiast stoły uginały się od mięsa, ciast i trunków. Takie przeplatanie się codziennej prostoty z odświętną obfitością tworzyło rytm życia, w którym jedzenie stawało się nie tylko pokarmem, lecz także wyrazem wspólnoty.

Do dziś Kurpie pielęgnują swoje tradycje – nie tylko w kuchni, ale też w muzyce, stroju czy obrzędach. Jednak to właśnie smaki są tym, co najmocniej zapada w pamięć przyjezdnym. 

Miód, piwo kozicowe, rejbak i fafernuchy to symbole regionu – proste, lecz niosące w sobie głęboką historię i kulturę. Smakując je, można choć na chwilę poczuć się częścią dawnej wsi, gdzie czas płynął wolniej, a każdy posiłek miał znaczenie większe niż tylko zaspokojenie głodu.

 

Zagroda kurpiowska w Kadzidle

Podczas podróży odwiedziliśmy również skansen – Zagrodę Kurpiowską w Kadzidle. Skansen jest odziałem Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce, którego organizatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Zagroda Kurpiowska to miejsce wyjątkowe, które pozwala zanurzyć się w atmosferze dawnej wsi i lepiej zrozumieć codzienność Kurpiów. Drewniane chaty kryte strzechą, bogato zdobione wnętrza, dawne narzędzia rolnicze i przedmioty codziennego użytku pokazują, jak silnie życie było związane z naturą i tradycją. Spacerując po zagrodzie, można niemal usłyszeć dźwięk cepów w stodole, zapach świeżo upieczonego chleba czy rozmowy przy wspólnym stole. 

Wycieczka nasza, w ostatnią niedzielę lata okazała się żywą lekcją historii, w której kuchnia, kultura i obyczaje splatają się w jedną opowieść o regionie – prostą, autentyczną i piękną.

 

Artykuł powstał w ramach cyklu „Kuchnia Mazowsza” i został sfinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Już dziś zapraszamy na kolejny odcinek – przed nami jeszcze wiele smakowitych opowieści z różnych zakątków Mazowsza.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama