Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 sierpnia 2025 23:33
Reklama
TYLKO U NAS

Dworzec Gdański ma szansę trafić do rejestru zabytków. Konserwator wszczął postępowanie

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął postępowanie w sprawie wpisania Dworca Gdańskiego do rejestru zabytków. Postępowanie zostało rozpoczęte na wniosek dwóch organizacji, który złożono w listopadzie 2024 r. Czy uda się uchronić dworzec przed deweloperką w sąsiedztwie wiaduktu żoliborskiego?
Dworzec Gdański ma szansę trafić do rejestru zabytków. Konserwator wszczął postępowanie

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • wszczętym postępowaniu ws. wpisania Dworca Gdańskiego do rejestru zabytków;
  • współpracy PKP z deweloperem i o planach inwestycyjnych;
  • mankamentach jakie mogą wynikać z braku koordynacji całego układu komunikacyjnego wokół dworca;
  • wniosku złożonym przez Stowarzyszenie Miasto jest Nasze oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Mazowieckiej "Masław";
  • obowiązującej ochronie tymczasowej i o wystąpieniu konserwatora do Narodowego Instytutu Dziedzictwa;
  • budowie nowego przejścia podziemnego oraz wymianie zadaszeń nad peronami.

Współpraca PKP z deweloperem

Pod koniec września 2024 r. Polskie Koleje Państwowe wznowiły współpracę z firmą Ghelamco, która ponad dekadę temu planowała wybudować kompleks biurowców wzdłuż ul. Słomińskiego, od wiaduktu żoliborskiego, na którym ul. Mickiewicza łączy się z ul. Andersa, w stronę Centrum Handlowego Westfield Arkadia. Firma Ghelamco słynie z budowy jednego z najwyższych wieżowców w Warszawie – Warsaw Spire przy pl. Europejskim, który bardziej pasowałby do architektury Dubaju niż do Warszawy. Dyrekcja PKP w tamtym czasie twierdziła, że na miejscu starego dworca widzi ogromny potencjał w stworzeniu przestrzeni, która miałaby połączyć potrzeby mieszkańców Warszawy, biznesu i pasażerów. Kolej w ten sposób chce optymalnie wykorzystać swoje grunty. Niestety, w przeciwieństwie do państw zachodnioeuropejskich, PKP bardzo często dysponuje ogromnymi terenami, które miały sens w czasach, kiedy strefy przemysłowe były intensywnie wykorzystywane. To na nich powstawały liczne bocznice kolejowe prowadzące do zakładów przemysłowych. Po transformacji ustrojowej bocznice te przestały być używane. Dziś tory te przeważnie nie istnieją, a kolej zamiast oddać te tereny na potrzeby samorządu, szuka sposobów na ich komercjalizację. Dla deweloperów to łakomy kąsek, nie tylko ze względu na dobrą lokalizację komunikacyjną, ale także dlatego, że tereny kolejowe nie są objęte planami zagospodarowania przestrzennego.

Projekt: Sud Architectes, źródło: Ghelamco

Co z konsultacjami społecznymi i z współpracą z Miastem?

Niestety, oprócz chęci współpracy kolei z deweloperem, nie słychać o jakichkolwiek konsultacjach ani o tym, jak przyszły dworzec miałby spełniać oczekiwania pasażerów pod względem funkcjonalnym i użytkowym. Ponadto nie ma informacji o współpracy z Miastem w kwestii dostosowania istniejącej infrastruktury miejskiej do nowej inwestycji. Oprócz zwiększenia ruchu pasażerskiego na dworcu, należy wziąć pod uwagę, że planowany zespół czterech budynków, w którym miałoby powstać około 100 tysięcy m² powierzchni komercyjnej, a sam dworzec miałby jedynie 1 900 m², będzie ogromnym przedsięwzięciem, które powinno być w pełni skoordynowane i dofinansowane przez inwestorów. Należy uwzględnić dostępność do stacji metra, przystanków tramwajowych i autobusowych, a także poprawę komfortu pieszych poruszających się pobliskimi ciągami komunikacyjnymi. Najlepszym przykładem braku koordynacji inwestycji w tej okolicy jest rondo Zgrupowania AK "Radosław" (dawniej Babka), przy którym znajduje się największe centrum handlowe, a także niedawno wzniesiony wieżowiec Foresta. Infrastruktura przystankowa dla linii tramwajowych w stronę Żoliborza nie była zmieniana od czasów PRL, kiedy przy rondzie nie było żadnej infrastruktury.

Dworzec Gdański został nadubudowany w latach 80. od strony ul. Słomińskiego (dawnej Buczka)

Wniosek o wszczęcie postępowania oraz poparcie organizacji społecznych

21 listopada 2024 r. Stowarzyszenie „Miasto jest Nasze” oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Mazowieckiej „Masław” złożyły wspólny wniosek do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wszczęcie postępowania w sprawie wpisania do rejestru zabytków całego kompleksu Dworca Gdańskiego. Poparcie dla tego wniosku wyraziła także Branżowa Komisja Dialogu Społecznego ds. ochrony dziedzictwa kulturowego przy Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków. Choć przedstawiciele Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków byli sceptyczni co do objęcia dworca ochroną, z uwagi na liczne przekształcenia, które zaszły na przestrzeni lat, w szczególności w latach 80., kiedy w hali dworcowej dwukrotnie wybuchł pożar, BSKZ rozważało włączenie dworca do gminnej ewidencji zabytków. Ostatecznie jednak nie trafił on na listę obiektów powojennego modernizmu, które miałyby być objęte ochroną.

Jak twierdzi Tomasz Lec, architekt, projektant i wiceprezes Stowarzyszenia Na Rzecz Krajobrazu Kulturowego „Ogród Warszawa”, budynek Dworca Gdańskiego, a właściwie cały zespół zabudowań zaprojektowany przez Stanisława Kallera, nie jest dostatecznie doceniany, przez co jest obecnie zagrożony. „Już sam fakt, że autorem jest architekt wykształcony przed wojną, w czasach, gdy tryumfy odnosiła najlepsza architektura modernistyczna, świadczy o bezpośredniej wartości tego obiektu” – podkreśla. „Zdjęcia historyczne pokazują, że w przypadku Dworca te założenia udały się w pełni. Daty powstawania obiektu sprawiają, że nie jest to drugi, ani trzeci rzut moderny, który był odbiciem późniejszej architektury japońskiej. Jest to właściwie jedyny istniejący w Warszawie budynek stylistycznie związany z Le Corbusierem” – dodaje Tomasz Lec. Poparcie dla ochrony dworca wyraziły także Stowarzyszenie Żoliborzan, Stowarzyszenie Zatrasie oraz Stowarzyszenie Kolonia Dymińska.

Najcenniejsza część kompleksu Dworca Gdańskiego jest najlepiej widoczna od strony Żoliborza

Konserwator wystąpił o specjalistyczną opinię do Narodowego Instytutu Dziedzictwa

Jak udało nam się dowiedzieć od samego Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Marcina Dawidowicza, postępowanie administracyjne zostało już wszczęte, co oznacza, że obowiązuje zakaz prowadzenia prac przy obiekcie zgodnie z art. 10a ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. „Na potrzeby postępowania dowodowego wystąpiłem do Narodowego Instytutu Dziedzictwa o przygotowanie specjalistycznej opinii w zakresie zasadności wpisu do rejestru zabytków oraz oceny wartości zabytkowych dworca. Po sporządzeniu opinii możliwe będą dalsze działania w sprawie” – dodaje Marcin Dawidowicz.

Wynikająca z ustawy ochrona tymczasowa zabrania prowadzenia jakichkolwiek prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych oraz innych działań, które mogłyby naruszyć substancję lub zmienić wygląd zabytku. Zakaz ten dotyczy także robót budowlanych objętych pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem, jak również działań wynikających z innych decyzji, które pozwalają na ich prowadzenie. Ochrona tymczasowa obowiązuje do momentu, aż decyzja administracyjna stanie się ostateczna.

Więcej o Dworcu Gdańskim, jego historii oraz o złożonym przez obie organizacji wniosku o wszczęciu postępowania ws. wpisania go do rejestru zabytków możecie przeczytać w artykule: Dworzec Gdański - zburzyć czy zachować? Jest wniosek o wpisanie dworca do rejestru zabytków

Modernizacja układu peronowego i budowa nowych przejść podziemnych

Obecnie PKP skupiła się na modernizacji układu peronowego. W ostatnich latach powstały dwie kładki prowadzące na perony dworca. Pierwsza znajduje się bliżej zachodniego krańca i łączy ul. Felińskiego od strony Żoliborza z ul. Kłopot oraz z ul. Pamiętajcie o Ogrodach, która stanowi wygodny skrót do pobliskiego centrum handlowego. Druga kładka została zintegrowana z wiaduktem żoliborskim. Wcześniej, aby dostać się na wiadukt, pasażerowie musieli zejść do przejścia podziemnego i przejść albo do ul. Słomińskiego, albo do ul. Ks. Indrzejczyka. Choć budowa kładek trwała dłużej, niż pierwotnie zakładano, budowa drugiego przejścia podziemnego jest już na coraz bardziej zaawansowanym etapie. Dodatkowe przejście podziemne pozwoli szybciej rozładować ruch pasażerski na peronach, co będzie szczególnie korzystne dla pasażerów przesiadających się do metra.

Pod drewnianą częścią peronu powstaje nowe przejście podziemne. W tle widoczna rozbierana kilkunastuletnia wiata peronu 3. Za nią widać już całkowicie nowe zadaszenie peronu 4. 

Jednocześnie PKP PLK rozpoczęło wymianę nawierzchni peronowych. O ile poprzednie powstały kilkanaście lat temu podczas pierwszej przebudowy układu peronowego, to nowe będą nie tylko znacznie bardziej estetyczne, ale przede wszystkim przykryją całą długość peronów. Pasażerowie, niezależnie od pogody, będą mogli wygodnie przejść zarówno do przejścia podziemnego, jak i do kładki. Ponadto, kolej zapowiada, że w przejściu podziemnym powstaną murale opowiadające o historii kolei oraz Warszawy.

Całkowity koszt inwestycji wyniesie 80 milionów złotych. Prace mają zakończyć się w I kwartale 2026 r., a nowe przejście podziemne zostanie udostępnione pasażerom w II kwartale przyszłego roku.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama