Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 10 sierpnia 2025 21:10
Reklama
TYLKO U NAS

Lawendowe Balkony w Zimowym Leżu. Czy konserwator zatwierdził tę kolorystykę?

Spółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa Zimowe Leże postanowiła wyremontować balkony. Ku zaskoczeniu wielu mieszkańców okazało się, że betonowe płyty osłonowe przybrały intensywny i kontrowersyjny kolor. Z informacji uzyskanych od byłych członków Rady Nadzorczej oraz Urzędu Dzielnicy Żoliborz wynika, że taki kolor zatwierdził konserwator. Czy rzeczywiście tak było? Postanowiliśmy to dokładnie sprawdzić
Lawendowe Balkony w Zimowym Leżu. Czy konserwator zatwierdził tę kolorystykę?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • kontrowersyjnych decyzjach i działaniach w Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej "Zimowe Leże";
  • fioletowych odłonach płyt balkonowych jakie zastosowała Spółdzielnia w strefie ochrony konserwatorskiej;
  • faktycznym kolorze na jaki wyraził zgodę konserwator;
  • opinii mieszkańców na temat przyjętej kolorystyki.

Zarząd Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej Zimowe Leże od dłuższego czasu słynie z kontrowersyjnych działań. Doskonałym przykładem jest niedawno nagłośniona przez nas sprawa wynajmu lokali na poziomie -1, które są zamieszkiwane mimo że nigdy nie zostały przekształcone pod względem prawnym. O sprawie związanej z piwnicami Zimowego Leża pisaliśmy w artykule "Sprawa nielegalnych mieszkań w piwnicach Zimowego Leża trafiła do nadzoru budowlanego" oraz "Pies zamknięty w piwnicy. Zimowe Leże po kontroli inspektora nadzoru budowlanego". Napięta sytuacja miała również miejsce między poprzednią Radą Nadzorczą a Zarządem. Doszło do paradoksu, w którym Zarząd wymienił Radę Nadzorczą, zgłaszając swoich kandydatów do organu kontrolującego i nadzorującego pracę Zarządu podczas ostatniego Walnego Zgromadzenia.

Punktowiec od strony ul. Hanki Czaki (d. Stołecznej) został dobudowany na początku lat 60. do przedwojennego budynku. Autorami rozbudowy Zimowego Leża był Tadeusz Baum i Andrzej Conder. Na tym etapie SBM przeprowadziła w połowie remont wszystkich loggie

Temat elewacji i balkonów stanął podczas ostatniego Walnego

Podczas Walnego Zgromadzenia mieszkańcy poruszyli temat remontu elewacji budynków Spółdzielni. Wyszła propozycja utworzenia funduszu celowego na remont elewacji i balkonów, jednak propozycja ta nie uzyskała zgody większości uczestników Walnego Zgromadzenia. Za powołaniem funduszu zagłosowało 14 osób, a 40 było przeciw, przy 57 osobach uprawnionych do głosowania. Mimo to Zarząd SBM Zimowe Leże rozpoczął remont balkonów przedwojennego budynku od strony ul. Słowackiego już ponad rok temu. Mieszkańcy od dawna zgłaszają potrzebę remontu zarówno balkonów, jak i samej elewacji. Obecnie tylko budynek przy ul. Słowackiego 27/33 jest jedynym kompleksem budynków, który prezentuje się bardzo źle w porównaniu do innych obiektów wzdłuż tej ulicy. Ostatni remont elewacji Zimowego Leża miał miejsce w latach 90. Budynek wówczas przeszedł termomodernizację. Na cienkiej warstwie styropianu zastosowano popularny w tamtym okresie tynk „kornik”, charakteryzujący się głębokimi nacięciami w strukturze tynków, które przyczyniały się do wdawania się brudu. Cały zespół budynków Zimowego Leża został wtedy pomalowany dwoma kolorami: musztardowym i ceglastym, co niewiele miało wspólnego z przedwojennym, modernistycznym charakterem zabytkowego budynku mieszkalnego w obrębie Żoliborza Centralnego. Jeszcze trzy lata temu jedynie budynek Spółdzielni Stowarzyszenia Mieszkaniowego Urzędników Państwowych przy ul. Słowackiego 38/46 z końca lat 20. miał intensywny żółty kolor. Obecnie elewacja tego budynku posiada kremowy kolor.

Historia budynku i jego status zabytkowy

Dom Spółdzielni Zimowe Leże wybudowano w latach 1928-1930 według projektu Tadeusza Ćwierdzińskiego i Mariana Mańkowskiego, zaś rozbudowę z lat 1961-1962 zaprojektowali Tadeusz Baum oraz Andrzej Conder. Cały kompleks jest ujęty w gminnej ewidencji zabytków, a teren, na którym znajduje się ta nieruchomość, wchodzi w skład zespołu architektoniczno-budowlanego wraz z zielenią Żoliborza Centralnego – wpisanego do rejestru zabytków decyzją nr 1502-A z dnia 15 lipca 1992 r. Ponadto, budynek znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej Żoliborza Historycznego (nr wpisu 994 z dnia 30 września 1980 r.).

Jedyne kolorowe zdjęcie z końca lat 60 jakie udało nam się znaleźć wykonane z narożnika ul. Słowackiego i ul. Stołecznej (dziś Hanki Czaki). Kolorystyka wydaje się znacznie bardziej stonowana. Po prawej stronie widoczna XIII kolonia WSM-Żoliborz Centralny

Remont balkonów od strony ul. Hanki Czaki

Na początku tego lata Zarząd SBM Zimowe Leże zlecił remont balkonów od strony ul. Hanki Czaki. Balkony, a właściwie loggie tej części Zimowego Leża, przynależą do rozbudowy stanowiącej punktowiec z początku lat 60., autorstwa Tadeusza Bauma i Andrzeja Condera. Wkrótce okazało się, że zza rusztowań widać, iż betonowe płyty osłonowe, które wcześniej były jasnoszare, zyskały kolor zbliżony do intensywnego fioletu, czy też koloru lawendy. To zaskoczenie, biorąc pod uwagę kolory elewacji pobliskich budynków. „W projekcie elewacji była szarość popielata, ale były też fioletowe akcenty, które zatwierdził konserwator. Tyle że fiolet ma wiele odcieni, a ten wydaje się dość pospolity” – podkreśla Kasper Skirgajłło-Krajewski, do niedawna przewodniczący Rady Nadzorczej SBM Zimowe Leże. Podobną informację uzyskaliśmy od Pawła Palikota, który również niedawno zasiadał w Radzie Nadzorczej. „Kolorystyka została narzucona przez konserwatora. Ten fiolet miał chyba być bardziej buraczkowy” – zaznacza Paweł Palikot.

Tak prezentuje się kolor świeżo wyremontowanej betonowej płyty osłonowej loggie

Weryfikujemy zgodę konserwatora

Postanowiliśmy sprawdzić, czy faktycznie zastosowana kolorystyka została zatwierdzona przez Urząd Dzielnicy i przede wszystkim przez konserwatora zabytków. Z informacji uzyskanej od rzeczniczki Urzędu Dzielnicy Żoliborz, Donaty Wancel, wynika, że 19 października 2023 r. Urząd Dzielnicy przyjął zgłoszenie SBM „Zimowe Leże” dotyczące zamiaru wykonywania robót budowlanych, w tym remontu elewacji i balkonów w budynku wielorodzinnym przy ul. Słowackiego 27/33 na Żoliborzu. Załączony do dokumentacji projekt budowlany zawierał proponowaną kolorystykę i był uzgodniony z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków. Rzeczniczka prasowa Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Anna Śmigielska, potwierdziła ten fakt, informując nas, że pozwolenie na przeprowadzenie robót budowlanych, polegających na remoncie elewacji (malowanie) i balkonów, zostało wydane na podstawie przedstawionego projektu budowlanego oraz wyników badań stratygraficznych. „Zgodnie z wynikami przeprowadzonych badań, oryginalnym kolorem z 1962 r. na płycie balkonowej budynku kamienicy przy ul. Słowackiego 37/33, skrzydło wzdłuż ul. Hanki Czaki, była farba czerwonawo-fioletowa S 4040-R 30 B lub S 4050-R 30 B” – dodaje rzeczniczka. 

Tak według wzornika prezentuje się kolor 
S 4040-R 30 B

Po sprawdzeniu numerów tych kolorów okazuje się, że oba odcienie zawierają więcej czerwonego niż fioletowego. „Jak już, to powinny być jagody ze śmietaną, a nie intensywna lawenda” – komentuje jedna z mieszkanek. Zapytany starszy mieszkaniec Żoliborza, czy pamięta taką kolorystykę sprzed lat, odpowiedział, że nie. „Tam mógł być buraczkowy, ale to, co tu widać, to majtkowy róż”. O kwestię kolorystyki płyt balkonów zapytaliśmy także Zarząd SBM Zimowe Leże, lecz do tej pory nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi w tej sprawie.

Tak według wzornika prezentuje się kolor 
S 4050-R 30B

Sami oceńcie czy oba kolory z obu próbników są tożsame z tym co możemy podziwać obserwując budynek od strony ul. Hanki Czaki?

Czy zdaniem Zarząd SBM ZImowe Leże kolory widoczne na płyach wyglądają jak te, które wskazał konsrerwator na wzorniku? Najpewniej oficjalnego stanowiska Zarządu w tej sprawie nigdy nie poznamy...

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 20°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Reklama
Reklama