Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 13 maja 2025 09:03
Reklama
TYLKO U NAS

Pies zamknięty w piwnicy. Zimowe Leże po kontroli inspektora nadzoru budowlanego

W piwnicach Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej „Zimowe Leże” przy ul. Słowackiego 27/33 znajduje się kilkanaście nielegalnych mieszkań. Zarząd Spółdzielni od lat ukrywa informacje, komu wynajmuje lokale. Sprawą zainteresował się inspektor nadzoru budowlanego
Pies zamknięty w piwnicy. Zimowe Leże po kontroli inspektora nadzoru budowlanego

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • dalszych losach związanych z nielegalnymi mieszkaniami znajdującymi się w piwnicy budynku "Zimowego Leża" przy ul. Słowackiego 27/33;
  • czynnościach podjętych przez Straż Miejską oraz Państwową Straż Pożarną względem nielegalnych mieszkań w piwnicach SBM "Zimowe Leże";
  • zaplanowanej kontroli Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego;
  • psie trzymanym w piwnicy i zgłoszeniu sprawy na policję.

Niespełna miesiąc temu pisaliśmy na łamach naszej gazety o sytuacji jaka ma miejsce w piwnicach i suterenach budynku przy ul. Słowackiego 27/33, o czym można przeczytać w artykule: Sprawa nielegalnych mieszkań w piwnicach Zimowego Leża trafiła do nadzoru budowlanego. Jak się okazuje, członkowie Spółdzielni, a nawet przedstawiciele Rady Nadzorczej, nie są w stanie poradzić sobie z Zarządem SBM „Zimowe Leże” reprezentowanym przez Krzysztofa Podlasina i Izabelę Sosińską. Za poprzedniej Rady Nadzorczej, Zarząd Spółdzielni przebudował i zaczął wynajmować lokale znajdujące się na poziomie -1. Formalnie są to lokale użytkowe i administracyjne, choć w rzeczywistości są zamieszkiwane, w większości przypadków przez obcokrajowców.

Konserwator nie wydawał zgody na przekształcenie sposobu użytkowania lokali

Zarząd Dzielnicy Żoliborz po interpelacji radnego Tomasza Michałowskiego skierował pisma nie tylko do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, ale także do Stołecznego Konserwatora Zabytków, Komendy Miejskiej Straży Pożarnej m. st. Warszawy oraz do V Oddziału Terenowego Straży Miejskiej. Jak poinformował Dyrektor Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków Michał Krasucki poinformował jedynie, że nie zabierał w 2025 r. stanowiska w sprawie zmiany sposobu pomieszczeń na kondygnacji 
-1 na lokale mieszkalne. Z kolei jak poinformowała Martynelis-Pachocka z I Wydziału Terenowego Powiatowego Insepektoratu Nadzoru Budowlanego, termin kontroli wyznaczono na 7 maja. „Po kontroli podjęte zostaną dalsze czynności zgodne z posiadanymi komeptencjami” - dodała w odpowiedzi na interwencję Zastępczyni Naczelnika I Wydziału Terenowego.

Korytarz w piwnicy budynku przy ul. Słowackiego 27/33 SBM "Zimowe Leże"

Jakie czynności podjęła Straż Miejska oraz Państwowa Straż Pożarna?

W odpowiedzi na interpelację Naczelnik V Oddziału Terenowego Straży Miejskiej Romuald Modzelewski poinformował, że polecił podjąć czynności w sprawie. „Funkcjonariusze w trakcie prowadzonych czynności stwierdzili, że w oknach piwnicznych są widoczne firanki, kwiaty doniczkowe oraz jedzenie. W związku z powyższym strażnicy dokonali rozpytania w salonie fryzjerskim znajdującym się w piwnicy budynku. W trakcie rozmowy uzyskali informację, że w pomieszczeniach piwnicznych mieszkają ludzie już od dłuższego czasu również z dziećmi. Przeprowadzono również rozmowę z gospodarzem budynku, który poinformował, że w pomieszczeniach piwnicznych są lokale usługowe, a nie mieszkalne. Ponadto strażnicy nawiązali kontakt z panią Izą Sosińską, administrator budynku z SBM „Zimowe Leże", która oświadczyła, że w budynku w pomieszczeniach piwnicznych około 20 pomieszczeń jest wynajmowanych jako lokale użytkowe magazynowo-biurowe, a każdy z najemców podpisuje oświadczenie, że nie będzie zamieszkiwał w wynajmowanym pomieszczeniu” - wyjaśnił Romuald Modzelewski. „Żaden z rozmówców nie skarżył się na zakłócanie porządku przez najemców. Jednocześnie informuję, że w sprawie zmiany sposobu zagospodarowania pomieszczeń piwnicznych, naruszenia przepisów przeciwpożarowych czy też sanitarno- epidemiologicznych Straż Miejska nie prowadzi czynności w związku z brakiem kompetencji w przedstawionych w sprawach w interpelacji” - dodał naczelnik V Oddziału Terenowego Straży Miejskiej.

NIkt poza Zarządem Spółdzielni nie wie, komu wynajęte są lokale na pozioie piwnicy

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej również udzieliła odpowiedzi na interpelację, informując, że zmiana sposobu użytkowania budynku lub jego części została opisana w art. 71 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego. „Odwołując się do art. 84 wyżej wymienionej ustawy, informujemy, że organem właściwym w przedmiotowej sprawie jest Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla m.st. Warszawy” - wyjaśnił Zastępca komendanta miejskiego PSP Sławomir Sierpatowski. Jednocześnie Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej poinformowała, że w dniu 20 marca b.r. do Komendy Miejskiej wpłynęło pismo jednego z mieszkańców dotyczące zmiany sposobu użytkowania piwnicy na mieszkania w budynku przy ul. Słowackiego 27/33. Straż pożarna skierowała sprawę do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. „W obecnej chwili, brak jest podstaw do podejmowania działań w przedmiotowej sprawie przez organy Państwowej Straży Pożarnej” - dodał zastępca komendanta PSP.

Czy kontrola inspektora nadzoru budowlanego przyniesie jakiś efekt?

O ile w oficjalnym piśmie inspektora nadzoru budowlanego nie wskazano dokładnej godziny planowanej kontroli, otrzymaliśmy informację, że kontrola ta miała rozpocząć się o godz. 11:00 w dniu 7 maja. Mieszkańcy wraz z radnym Michałowskim umówili sie na miejscu. Jak sami twierdzą,  nie zastali przed budynkiem inspektora oraz przedstawicieli Spółdzielni. Okazało się, że inspektor przebywał w tym czasie w biurze Zarządu SBM „Zimowe Leże”. Z uwagi na oficjalnie umówioną kontrolę, ktoś poinformował osoby zamieszkujące w suterenach, aby zasłoniły okna kocami.

Okno jednego z lokali na poziomie piwnicy budynku SBM "Zimowe Leże"

Mieszkańcy wraz z radnym udali się do piwnicy, gdzie zastali inspektora nadzoru budowlanego wraz z członkinią Zarządu SBM „Zimowe Leże” Izabelą Sosińską wraz ze swoim prawnikiem. Podczas burzliwej dyskusji mieszkańcy wskazali drzwi za którymi znajduje się wspólna łazienka, którą użytkują sublokatorzy zamieszkujący lokale na poziomie piwnicy. Jak z naszych ustaleń wynika, przedstawicielka Spółdzielni wyjaśniła, że łazienka służy użytkownikom lokali użytkowych, wypierając tezę, że służy ona jakimkolwiek osobom, które miałyby mieszkać na poziomie -1. Podczas kontroli inspektor nie miał możliwości skontrolowania jakiegokolwiek lokalu użytkowego. Po przejściu całym korytarzem, nikt z blisko 20 lokali nie otworzył drzwi. W pewnym momencie w jednym z tych lokali zaczął ujadać pies. Radny Tomasz Michałowski postanowił wezwać policję, wyjaśniając, że w piwnicy jest zamknięty pies. Z relacji radnego wynika, że policja ostatecznie nie była w stanie nic zrobić, z tego względu, że nie widzi realnego zagrożenia i nie jest w stanie podjąć konkretnych działań. Jak relacjonują mieszkańcy, inspektor spisał protokół, w którym wymienił kwestię zasłonięcia okien kocami, a także obecność psa w jednym z lokali.

Byliśmy śledzeni

Trzy dni później miałem okazję w obecności jednej z mieszkanek zobaczyć okna suteren od strony dziedzińca, które nie były już zasłonięte kocami. Można było zauważyć wiszące firanki, kwiaty na parapetach, a także suszącą się bieliznę. Z chwilą kiedy szedłem wraz z mieszkanką przez dziedziniec, odniosłem wrażenie, że jesteśmy bacznie obserwowani przez mężczyznę będącego obywatelem Ukrainy. Kiedy obeszliśmy budynek, okazało się, że mężczyzna ten wszedł za nami do piwnicy z innej klatki schodowej. Chwilę później podszedł do nas i zażądał, że chce mnie wylegitymować, a także członkinię Spółdzielni, która od wielu lat działa aktywnie na rzecz mieszkańców, traktując ją jak intruza. Mężczyzna ten zaczął tłumaczyć nam, że jest najemcą zarówno mieszkania, jak i lokalu użytkowego znajdującego się na parterze, a także że jest najemcą pomieszczenia w piwnicy. Następnie zaczął podnosić głos, że kilka dni temu ktoś ukradł mu hulajnogę elektryczną, po czym zaczął grozić nam wezwaniem ochrony i policji. Podczas tej kilkuminutowej wizyty dostrzegliśmy, że podobnie jak i podczas kontroli inspektora nadzoru budowlanego, w jednym z lokali zaczął szczekać pies, co specjalnie udokumentowaliśmy. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
pochmurnie

Temperatura: 11°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 10 km/h

Reklama
Reklama
Reklama