Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 27 listopada 2025 07:58
Reklama
TYLKO U NAS

Spór o dzierżawę ogródka gastronomicznego Prochowni. Czy jest szansa na porozumienie?

Od dłuższego czasu trwa dyskusja na temat uciążliwości różnych lokali, w tym tych, które posiadały ogródki gastronomiczne. Postanowiliśmy sprawdzić sytuację w najczęściej odwiedzanych miejscach. Postanowiliśmy zbadać sprawę braku umowy na dzierżawę ogródka gastronomicznego w Parku Żeromskiego przez Prochownię Żoliborz
Spór o dzierżawę ogródka gastronomicznego Prochowni. Czy jest szansa na porozumienie?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • sporze wokół ogródka gastronomicznego Prochowni Żoliborz;
  • wielomiesięcznych rozmowach między Prochownią a Zarządem Zieleni zakończonych fiaskiem;
  • minionym sezonie bez wydzierżawionego terenu dla Prochowni;
  • potrzebnym kompromisie między zarządcą a najemcą.

Różne miejsca na Żoliborzu budzą silne emocje wśród mieszkańców, szczególnie kiedy dotyczą przedsiębiorców z branży gasto, tj, kawiarnie, targi, kluby oraz inne lokale gastronomiczne. Z jednej strony jest to temat, który od lat dotyczy Prochowni Żoliborz, która ma zarówno wielu zwolenników, jak i przeciwników.

Dlaczego Prochownia Żoliborz nie wydzierżawiła w tym roku terenu pod ogródek?

Kontrole i mandaty za bezumowne korzystanie z przestrzeni

Sprawa niewydzierżawionego ogródka gastronomicznego wyszła na jaw przy okazji interpelacji Przewodniczącego Rady Dzielnicy Wiktora Jasionowskiego oraz radnej Doroty Klein, którzy wystosowali zapytanie do Zarządu Zieleni w sierpniu br. Radni zadali pytania dotyczące częstotliwości interwencji ochrony w zakresie realizacji postanowień zawartych w umowie dzierżawy przez Prochownię Żoliborz, o czym pisaliśmy szczegółowo w artykule „Czy ochrona w Parku Żeromskiego jest potrzebna i ile kosztuje jej utrzymanie?” Jak twierdzili radni w swojej interpelacji, decyzja o zwróceniu się do Zarządu Zieleni wynikała z licznych sygnałów od mieszkańców, którzy informowali o ingerencji w zieleń Parku Żeromskiego poza terenem dzierżawy. W odpowiedzi na interpelację ZZW poinformowało, że do końca sierpnia Zarząd Zieleni otrzymał dwa zgłoszenia w systemie 19115, które potwierdziły bezumowne zajęcie nieruchomości przez ustawienie leżaków i stolików gości lokalu Prochownia. Jednocześnie właścicielka Prochowni została poinformowana o braku zgody na bezumowne korzystanie z części parku. „Podmiot został obciążony wynagrodzeniem za bezumowne korzystanie z nieruchomości” – podkreśla dyrektorka ZZW. „Podmiot został obciążony kwotą odpowiadającą zajętej powierzchni – stawka wynosi 6,79 zł/m² miesięcznie” – dodaje Monika Gołębiewska-Kozakiewicz.

Jak się okazuje, już w kwietniu przeprowadzono cztery kontrole, w wyniku których nałożono karę w wysokości 424,28 zł. Ponadto sześciokrotnie wykazano nieprawidłowości. Kontrole terenów odbywają się zależnie od potrzeb danego obszaru. Jak wyjaśnia ZZW, wszystko zależy od możliwości kadrowych działów kontroli i ogródków dzielnicowych.

Prochownia Żoliborz bez umowy na ogródek

Skoro teren jest użytkowany bezumownie, postanowiliśmy przyjrzeć się, dlaczego Prochownia w tym sezonie nie wydzierżawiła terenu pod swoją działalność. Jak wyjaśnia w interpelacji dyrektor Zarządu Zieleni Monika Gołębiewska-Kozakiewicz, teren zajmowany przez gości Prochowni poza budynkiem jest użytkowany bezumownie. „Podmiot nie zawarł umowy dzierżawy na ogródek gastronomiczny. Od drugiego kwartału 2025 r. trwała procedura uzgodnienia powierzchni, celu dzierżawy, sposobu jego wykorzystywania i estetyki ogródka z wnioskodawcą” – podkreśla dyrektorka ZZW. Jednocześnie dodaje, że Zarząd Zieleni ma obowiązek przeprowadzić uzgodnienia ze Stołecznym Konserwatorem Zabytków, Wydziałem Architektury i Budownictwa Urzędu Dzielnicy Żoliborz oraz Biurem Architektury i Planowania Przestrzennego.

Dlaczego Prochownia Żoliborz nie podpisała umowy na dzierżawę?”

Sprawa była o tyle dziwna, że przez wiele miesięcy nie doszło do faktycznego porozumienia między właścicielką Prochowni Żoliborz a dyrekcją Zarządu Zieleni. Postanowiliśmy zapytać Zarząd Zieleni o powody tak długich rozmów. Chcieliśmy poznać okoliczności, które spowodowały, że ostatecznie nie doszło do zawarcia umowy na dzierżawę ogródka. Poprosiliśmy o przedstawienie korespondencji. Rzeczniczka ZZW odmówiła nam przedstawienia szczegółów, twierdząc, iż po przeanalizowaniu z działem merytorycznym są one na tyle szczegółowe, że musieliśmy złożyć wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Po blisko dwutygodniowym oczekiwaniu otrzymaliśmy tylko część odpowiedzi na zadane pytania. Co do samej korespondencji między Zarządem Zieleni a Prochownią, dyrektorka odpowiedziała, że ze względu na wnioskowany charakter danych, a także konieczność wykonania niezbędnych prac związanych z ich przygotowaniem, informację uzyskaliśmy dopiero po kolejnych ponad dwóch tygodniach.

Zarząd Zieleni określił, jaka jest aktualna przestrzeń przed budynkiem Prochowni Północnej, którą najemczyni może wykorzystywać do swojej działalności. Jednocześnie wyjaśnił, że zarządcą zarówno budynku Prochowni Północnej, jak i niewielkiego terenu przed wejściem jest Żoliborski Dom Kultury.

W kolejnej odpowiedzi udzielonej przez Zarząd Zieleni wynika, że wnioskodawczyni wystąpiła z dwoma wnioskami o wydzierżawienie ogródka już 7 lutego br. Jak wynika z odpowiedzi, korespondencja była prowadzona zarówno drogą mailową, jak i pocztą tradycyjną. „Daty kolejnych pism i wiadomości, które wymienialiśmy w sprawie wniosków, to: 14 marca 2025 r., 19 marca 2025 r., 4 kwietnia 2025 r., 6 maja 2025 r., 23 maja 2025 r., 18 czerwca 2025 r., 30 czerwca 2025 r., 11 lipca 2025 r., 17 lipca 2025 r., 5 sierpnia 2025 r., 3 września 2025 r. i 26 września 2025 r.” Równolegle prowadzono uzgodnienia z właściwymi komórkami organizacyjnymi Urzędu m.st. Warszawy.

Zarząd Zieleni podkreślił, że korespondencja dotyczyła określenia celu i okresu dzierżawy, ustalenia warunków i sposobu korzystania z nieruchomości, w tym charakteru planowanych wydarzeń kulturalnych, oraz sposobu zagospodarowania ogródka gastronomicznego. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy samą Mariannę Zjawińską – właścicielkę Prochowni Żoliborz.

Jak wyjaśnia Marianna Zjawińska, urządzona przestrzeń na zewnątrz lokali gastronomicznych to europejski trend, który z powodzeniem zadomowił się w polskich miastach.

„W przypadku gastronomii zlokalizowanej w pobliżu miejskiej zieleni dostępność ogródka gastronomicznego jest zdaniem klientów warunkiem koniecznym. Dlatego klubokawiarnia Prochownia Żoliborz, od lat działająca w żoliborskim parku im. S. Żeromskiego, stwarza mieszkańcom możliwość jednoczesnego korzystania z usług gastronomicznych oraz kojących właściwości przyrody. Teoretycznie. W praktyce – wszystko zależy od dobrej woli urzędników.

Ponieważ procedura dzierżawy jest długa i skomplikowana, już w styczniu 2025 roku złożyłam stosowne wnioski wymagające odrębnych umów. Podstawowy wniosek dotyczył dzierżawy terenu pod ogródek gastronomiczny – który, zgodnie z zasadami konkursu na dzierżawę Prochowni, powinien zostać wydzierżawiony przez zarządcę terenu, tj. Zarząd Zieleni. Niestety, pomimo kilkukrotnego ponawiania przeze mnie prośby o zawarcie umowy na ogródek gastronomiczny – nie została ona podpisana. Drugi z wniosków odnosił się do terenu przeznaczonego na organizację wydarzeń kulturalnych, które znajdują się w ofercie Prochowni Żoliborz. Wymagał on innego zakresu ustaleń, w tym zatwierdzenia harmonogramów czy pozyskania stosownych zgód. Zgodnie z przepisami, złożenie wniosku o dzierżawę terenu z przeznaczeniem na ogródek gastronomiczny uruchamia procedurę, która zobowiązuje zarządcę terenu (w tym przypadku Zarząd Zieleni) do wywieszenia tzw. wykazu, a następnie doprowadzenia do zawarcia umowy przed rozpoczęciem sezonu. Tak się jednak nie stało.

Zarząd Zieleni w korespondencji ze mną koncentrował się na sprawach dotyczących wydarzeń kulturalnych, w tym harmonogramie czy pozyskaniu stosownych zgód – czyli kwestiach związanych z drugim złożonym przeze mnie wnioskiem. Jednak nie powinno to przecież wstrzymywać równoległego procedowania podstawowego wniosku i doprowadzenia przez Zarząd Zieleni do podpisania odrębnej umowy dotyczącej ogródka gastronomicznego, gwarantowanej warunkami konkursu. W efekcie nie doprowadzono do podpisania przed rozpoczęciem sezonu żadnej z wyżej wymienionych umów. Nie rozumiem, dlaczego tak się stało. Przecież prowadzenie postępowania nie polega na przedłużającej się korespondencji urzędników z przedsiębiorcą, tylko na skutecznym załatwieniu sprawy, w tym przypadku – na terminowym zawarciu umowy dzierżawy ogródka gastronomicznego. Mam zatem nadzieję, że urzędnicy ZZW dołożą wszelkich starań, by stosowne umowy dzierżawy zostały przygotowane i podpisane przed rozpoczęciem sezonu w roku 2026.

Tymczasem mieszkańcy – co jasno wynika z konsultacji społecznych Zarządu Zieleni z 2022 roku – chcą kawiarni w Parku Żeromskiego, chcą korzystać z zieleni i trawników w sposób rekreacyjny. Dlatego niezrozumiałe są również mandaty nakładane na kawiarnię za postawienie leżaków przez mieszkańców na terenie publicznym, przeznaczonym do wypoczynku. Warszawa potrzebuje rozsądnych, sprawnych i przyjaznych mieszkańcom oraz przedsiębiorcom procedur, które odpowiadają na realne potrzeby użytkowników parku – zgodnie z hasłem warszawskiego Ratusza „Warszawa jest miejscem dla wszystkich”.

Sprawa wykorzystywania polany, na której klienci sami ustawiają leżaki, jest o wiele bardziej skomplikowana. W poprzednich latach właścicielka Prochowni miała ograniczoną przestrzeń, za którą płaciła, a która była ogólnodostępna dla wszystkich użytkowników parku. Zapewne nie jest to typowy ogródek gastronomiczny wygrodzony płotkiem, za którym ustawione są stoły i krzesła w określonej liczbie. Często klienci, czy zwykli użytkownicy parku, pobierali leżaki i siadali znacznie dalej, niż było to ustalone. Podobnie było i w tym roku, choć trudno twierdzić, że przy takiej ilości leżaków, jaka znajduje się przy wejściu do Prochowni, mogła być wykorzystana wyłącznie przestrzeń objętą umową z Żoliborskim Domem Kultury.

W poszukiwaniu kompromisu...

Pytanie tylko, czy jest na to złoty środek i możliwy kompromis między Zarządem Zieleni a właścicielką Prochowni? Z jednej strony trudno mówić, by taki ogródek nie mógł tam istnieć, z drugiej strony muszą być ustalone zasady, do których Prochownia będzie musiała się dostosować. Ponieważ nie znamy dokładnych szczegółów korespondencji między ZZW a Prochownią, istotne będzie, aby obie strony były gotowe do ustępstw, o ile będą one w granicach rozsądku. Być może w tej kwestii będzie potrzebny niezależny mediator, a może wraz z kolejnym sezonem dojdzie do szybkiego porozumienia między stronami.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklama
Reklama