Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 18 sierpnia 2025 19:08
Reklama
TYLKO U NAS

Budowa kładki odsunięta w czasie. W pierwszej kolejności wykonawca zajmie się kazamatami

Na początku lipca dyrekcja Muzeum Wojska Polskiego przekazała teren wykonawcy, który już rozpoczął rewitalizację kazamat na terenie Cytadeli. Budowa kładki łączącej z al. Wojska Polskiego została przesunięta w czasie
Budowa kładki odsunięta w czasie. W pierwszej kolejności wykonawca zajmie się kazamatami

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • emocjach obawach mieszkańców wokół inwestycji i o wyjaśnieniach i zapewnieniach ze strony dyrekcji MWP;
  • planowanym koordynowaniu budowy kładki przez przedstawiciela z Zarządu Zieleni m. st. Warszawy;
  • kosztach związanych z rewitalizacją kazamat i budową kładki;
  • wybranym w przetargu wykonawcy;
  • paramentrach planowanej kładki;
  • rewitalizacji kazamaty  nr 50 i 53 i ich znaczeniu w przestrzeni Cytadeli.

Emocje mieszkańców i obawach wokół inwestycji

Temat kładki od miesięcy budzi różne emocje wśród mieszkańców dzielnicy. Przeciwnicy jej budowy zbierali podpisy pod petycją przeciwko inwestycji, którą skierowano do Dyrekcji Muzeum Wojska Polskiego oraz Ministra Obrony Narodowej, Władysława Kosiniaka-Kamysza. Pod petycją do ministra podpisało się ponad 3 800 osób. Autorzy petycji twierdzili, że inwestycja zagraża okolicy i „całkowicie zmieni charakter dużej części dzielnicy, powodując spustoszenie w zabytkowym, unikalnym Parku Fosa” - czytamy w treści petycji. Z inicjatywy Dyrektora Muzeum Wojska Polskiego, prof. gen. Bogusława Packa, zorganizowano spotkania z mieszkańcami, na których omówiono ich obawy.

Zarówno Dyrekcja Muzeum Wojska Polskiego, jak i Dyrektor Departamentu Edukacji, Kultury i Dziedzictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, dr hab. Wojciech Bal, zapewniali, że inwestycja zostanie przeprowadzona w sposób bezpieczny. Sam Dyrektor MWP, prof. gen. Bogusław Pacek, wielokrotnie podkreślał, że jest w stałym kontakcie z Tomaszem Niewczasem z Zarządu Zieleni, który na każdym etapie realizacji inwestycji będzie mógł monitorować postępy i zgłaszać uwagi. Jak wyjaśniał Tomasz Niewczas na Facebookowym profilu Zielony Żoliborz, budowa kładki nie zniszczy przyrody. „Wypracowanie odpowiednich stref ochronnych, wytyczenie szlaków komunikacji maszyn i zwierząt (które nie będą się pokrywać), oraz określenie technologii logistyki - to będzie miało kluczowe znaczenie” - czytamy w poście na Zielonym Żoliborzu. Tomasz Niewczas uważa, że po zakończeniu budowy kładki i organizacji przestrzeni oraz funkcji Działobitni, uda się uregulować i odkryć płynącą w parku wodę, a także stworzyć owocowy sad na nowo. W rezultacie powstanie przestrzeń, która będzie bardzo atrakcyjna zarówno dla przyrody, jak i dla ludzi. „Inna niż dzisiaj, ale bardzo dobra” - dodaje.

Przeciwnicy kładki uważają, że inwestycja jest zbyt droga...

Kolejnym argumentem przeciwko budowie kładki była cena całej inwestycji. Jak wskazują autorzy petycji, koszt inwestycji ma wynieść blisko 50 milionów złotych, które można by przeznaczyć na inne, ważniejsze społecznie cele, szczególnie w kontekście sytuacji geopolitycznej. Czy 50 milionów to duża kwota? Z pewnością, patrząc z perspektywy samorządu żoliborskiego. Ale z perspektywy MON? Nie, jeśli weźmiemy pod uwagę, że temat zagospodarowania Cytadeli po odzyskaniu przez Polskę niepodległości trwa już od ponad 100 lat i to, że jest to inwestycja rządowa. Należy również uwzględnić aspekty urbanistyczne. Niektórzy mieszkańcy Żoliborza Oficerskiego twierdzą, że ich osiedle jest enklawą spokoju, w której nie ma miejsca na połączenie al. Wojska Polskiego z Cytadelą. Prawda jest jednak inna. Plany regulacyjne opracowane przez wybitnych architektów międzywojnia Antoniego Jawornickiego i Józefa Janowskiego już wtedy przewidywały połączenie al. Wojska Polskiego z placem Gwardii na Cytadeli. Obecna koncepcja, czyli budowa kładki o lekkiej konstrukcji, która połączy działobitnię z kazamatami, wydaje się optymalnym rozwiązaniem. Kładka powstanie z gotowych elementów. Poza wykonaniem fundamentów, w Fosie nie będą prowadzone żadne ciężkie prace, tylko montażowe.

Jak technicznie będzie wyglądać kładka?

Przypomnijmy, że kładka będzie oparta na trzech stalowych słupach o średnicy około 60 cm, a jej długość wyniesie 80 metrów, przy szerokości 3,5 metra. Ciąg komunikacyjny przeznaczony wyłącznie dla pieszych będzie miał szerokość 3 metrów. Należy dodać, że kładka nie będzie przeznaczona do transportu, a po jej przejściu nie znajdziemy się na placu Gwardii. Będzie to wejście do kazamat, które także będą poddane rewitalizacji. Po przejściu kładką od strony działobitni dotrzemy do drzwi, za którymi będzie strażnik, a kładka będzie objęta monitoringiem. Wejście do środka będzie ograniczone godzinami otwarcia, co oznacza, że dostęp nie będzie całodobowy. Podczas spotkania z mieszkańcami, które odbyło się 22 maja, Dyrektor ds. Inwestycji i Renowacji, inż. Robert Wojtaś, wyjaśnił, że głównym celem inwestycji jest rewitalizacja, remont i przebudowa dwóch kazamat. „Kładka to tylko ułamek kwoty obejmującej całą inwestycję. Koszt jej budowy nie przekroczy 7,2 mln złotych, a całkowity koszt inwestycji wyniesie 46,5 mln złotych” - podkreślił.

Przykładem może być także inwestycja w Rzeszowie, gdzie władze samorządowe planują budowę aquaparku za ponad 260 milionów złotych. Dla niektórych osób ważniejszy będzie aquapark, a dla innych zakończenie zagospodarowania terenu Cytadeli, który jest kontynuowany od wielu lat. Zresztą, budowę aquaparku w mieście wojewódzkim, które znajduje się blisko granicy z Ukrainą, również można by kwestionować, zastanawiając się, czy te środki nie powinny być przeznaczone na budowę schronów itp.

Prace związane z rewitalizacją kazamat i planowana budowa kładki

3 marca br. Dyrektor Muzeum Wojska Polskiego ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty. Do przetargu zgłosiły się cztery firmy, a kryterium wyboru stanowiła cena. 100 punktów otrzymała firma ZAB-BUD. Na początku lipca teren w obrębie kazamat został przekazany wykonawcy. W pierwszej kolejności prowadzone będą prace związane z osuszaniem kazamat. Bardziej zaawansowane prace rozpoczną się na początku jesieni, a budowa samej kładki planowana jest dopiero na drugą połowę 2026 roku.

Rewitalizacja obejmuje kazamaty nr 50 i 53, które mają ogromny potencjał zarówno pod względem historycznym, jak i przestrzennym. Stanowią one kameralną część Cytadeli. Przechodząc przez te miejsca, można poczuć się, jakbyśmy przenieśli się w czasie. Warto podkreślić, że inwestycja ma ogromne znaczenie pod względem ochrony zabytków. Gdyby Miasto lub Dzielnica miały zająć się rewitalizacją kazamat, z pewnością nie byłyby w stanie udźwignąć tak dużej inwestycji. Dzięki środkom przyznanym przez MON, kazamaty otrzymają „drugie życie”.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
pochmurnie

Temperatura: 20°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Reklama
Reklama