Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 12 lutego 2025 02:13
Reklama

Warszawska Parada Rowerowa 2024 - tym razem z Żoliborza na Wolę

8 września odbyła się Warszawska Parada Rowerowa organizowana w związku z Festiwalem Hipolita i Ludwiki. W tym roku parada odbyła się nie tylko na samej Woli.
Warszawska Parada Rowerowa 2024 - tym razem z Żoliborza na Wolę

Autor: Wiktor Zając

Festiwal Hipolita i Ludwiki przeszedł już na stałe do tradycji i tożsamości Dzielnicy Wola. Festiwal zorganizowany został już po raz dziesiąty. Festiwal od 8 lat zaczynał się od Warszawskiej Parady Rowerowej. Dotychczas trasa parady przebiegała wyłącznie ulicami Woli. W tym roku parada została wydłużona, a jej trasa przebiegała z Żoliborza na Wolę.

Z inicjatywy Stowarzyszenia Wola Mieszkańców, Stowarzyszenia Mieszkańców i Przyjaciół Kolonii Wawelberga oraz Żoliborz ma głos przygotowano trasę parady z Placu Grunwaldzkiego na ul. Górczewską. Po drodze była okazja zatrzymania się w kilku ciekawych miejscach i posłuchania ciekawych opowieści z nimi związanych.

Celem parady była promocja roweru jako środka transportu, tworzenie więzi społecznych, a także wzmacnianie lokalnej tożsamości.

Warszawska Parada Rowerowa tym razem z Żoliborza

Warszawska Parada Rowerowa rozpoczęła się o godz. 12:30 na Placu Grunwaldzkim. Uczestnicy rajdu mieli za zadanie przebrać się na czerwono. Kolor ten był wyznacznikiem tegorocznej edycji Festiwalu Hipolita i Ludwiki. 

Pierwszym przystankiem była Kolonia Południe będąca częścią Osiedla WSM Żoliborz II. Zespół mieszkaniowy wg projektu Bogusława Karczewskiego z początku lat 60. nazywane było Osiedlem Czekoladowym. Nazwę zawdzięczało kolorystyce i strukturze elewacji budynków, które z czasem niestety zmieniły wygląd podczas termomodernizacji.  Katarzyna Homan, żoliborska aktywistka opowiedziała o założeniach architektonicznych i urbanistycznych osiedla. Podkreśliła, że jeden z punktowców otrzymał tytuł Wicemistera Warszawy. Kolejnym przystankiem było Osiedle Drobnomieszkaniowe dla Pracowników Magistratu, zwanego potocznie Kolonią Magistracką przy Al. Wojska Polskiego 29, róg Bitwy pod Rokitną (d. Szenwalda). Katarzyna Homan, opowiadała o historii tego zespołu mieszkaniowego, a także o historii najbliższej okolicy. Spośród 16 planowanych budynków, powstały tylko 3. Dalsze plany rozbudowy kolonii wstrzymał wielki kryzys. Osiedle zaprojektowali Antoni Jawornicki, Wacław Weker i Józef Jankowski. Cykliści przejechali Aleją Wojska Polskiego, ul. Felińskiego, ul. Gen. Zajączka, ul. Ks. Boguckiego, ul. Rydygiera i ul. Matysiakówny docierając do kolejnego przystanku zaplanowanej wycieczki.

Pierwszy przystanek parady miał miejsce pod Kolonią Magistracką zwaną także Osiedlem Drobnomieszkaniowym dla Pracowników Magistratu w Al. Wojska Polskiego 29

Plac Grunwaldzki i krótka prelekcja o ziołach

Podczas pierwszego postoju uczestnicy mieli okazję posłuchać krótkiego wykładu przygotowanego przez Wiceprzewodniczącego Rady Dzielnicy Tadeusza Mullera. Radny zwrócił uwagę na gatunki roślin rosnących na dzikiej łące kwietnej. Zapewne wielu osobom może wydawać się, że to co rośnie na rubieżach Placu Grunwaldzkiego to zwykły nic nieznaczący ugór, które jest doraźnym rozwiązaniem do czasu docelowego zagospodarowania otoczenia placu. 

Radny Tadeusz Muller opowiada o ziołach na pl. Grunwaldzkim

Radny Tadeusz Muller zawodowo związany z branżą gastronomiczną uświadomił uczestników jak wiele tych dzikich roślin wykorzystywanych jest w kuchni czy też wykorzystywanych w celach leczniczych. Wśród tych roślin był m.in. krwawnik czy lipa wąskolistna. Tadeusz Muller przygotował z nich napary, które można było skosztować podczas krótkiej prelekcji. Radny opowiedział także o innych roślinach, tj. dziewanna. Roślina ta posiada duże grube liście o miłej w dotyku strukturze. „Z korzenia robi się lecznicze maści. Te liście w XV wieku chłopi wkładali sobie do obuwia, kiedy nie było skarpet” - podkreślił Tadeusz Muller. „Liście te długo nie starczały, lecz wkładając je można mieć ciekawe doznania sensoryczne” - dodał. Część osób może znać berberys jako krzew zdobiący nasze ogrody.  Radny poczęstował uczestników suszonymi owocami berberysu zwanego także kwaśnicą.

Ptasi Zakątek łączy Żoliborz z Wolą

Następnie Warszawska Parada Rowerowa udała się ul. Rydygiera w stronę pl. Niemena. Pozdrawiając mieszkańców Żoliborza Artystycznego rajd przejechał ul. Jędrusik i ul. Ficowskiego. Na końcu ulicy parada dotarła do Ptasiego Zakątka. O tym unikatowym miejscu opowiadał kolega z naszej redakcji, który odpowiada za Gazetę Woli oraz wiceprezes Stowarzyszenia Wola Mieszkańców - Hubert Malczewski, a także żoliborska aktywistka Katarzyna Homan. Prelegenci opowiadali o zaangażowaniu lokalnej społeczności w dzikie tereny na rubieżach Żoliborza i Woli. Jak sami zaznaczyli, na tym terenie występują liczne gatunki ptaków, a także spory drzewostan i ciekawe ukształtowanie terenu. Pierwotnie planowano w tym miejscu poprowadzić ulicę. Kawałek dalej planowana jest budowa sporego zespołu przedszkolno-żłobkowego.

Katarzyna Homan i Hubert Malczewski opowiadali o wyjątkowości Ptasiego Zakątka

Skwer Wolnej Elekcji 

Z Ptasiego Zakątka cykliści wyruszyli jadąc ul. Ficowskiego, ul. Powązkowską, ul. Tatarską i ul. Ostroroga. Kolejnym przystankiem był Skwer Wolnej Elekcji znajdujący się na rogu ul. Ostroroga i ul. Obozowej. Tam z kolei o historii tego miejsca, a także o okolicznościach powstania samego skweru opowiadała była radna Dzielnicy Wola, a także prezeska Stowarzyszenia Wola Mieszkańców Aneta Skubida. „Jest to miejsce wyjątkowe nie tylko dla samej Woli i dla Warszawy, ale także dla Polski i Europy. W tym miejscu polska szlachta wybierała królów. Wybrała jedną kobietę i dziewięciu mężczyzn. Zaczęło się od Anny Jagiellonki” - zaznaczyła radna. „Tutaj możecie zobaczyć pomnik Electio Viritim na Placu Pola Elekcyjnego” - dodała.

Prezeska Woli Mieszkańców - Aneta Skubida opowiada o Skwerze Wolnej Elekcji

Aneta Skubida poruszyła także kwestię obrazu Matki Boskiej Elekcyjnej datowany na 1621 r. Obraz ten znajduje się w kościele p.w. św. Stanisława Biskupa Męczennika parafii św. Wojciecha przy ul. Wolskiej 76. „Ten obraz był przywożony tutaj na czas elekcji. Szlachta modliła się przed nim o mądry wybór króla” - dodała Skubida. Ponadto radna wyjaśniła, że teren ten był przez lata zapomniany i zaniedbany. "Dzięki inicjatywie pana Tomasza, mieszkańca Woli, złożył on projekt do budżetu obywatelskiego na urządzenie skweru" - zaznaczyła prezeska Woli Mieszkańców. "O mały włos nie doszłoby do realizacji tego projektu. Powodem tego była nadgorliwa interpretacja przepisów przez urzędników, lecz ostatecznie udało się" - dodała Aneta Skubida. 

Ostatni przystanek - Kolonia Wawelberga

Ze Skweru Wolnej Elekcji uczestnicy rajdu przejechali ul. Płocką i ul. Górczewską, docierając do Kolonii Wawelberga, na której rozpoczynał się festiwal. Tam cykliści zostali powitani przez Ewę i Andrzeja Chybowskich, a także przez pozostałych organizatorów Festiwalu Hipolita i Ludwiki. Dzieci, które brały udział w rajdzie otrzymały nagrody oraz gromkie oklaski z widowni. Nagrodą były bilety na koncert Brodki w amfiteatrze Parku Sowińskiego. 

Cykliści ubrali się na czerwono. Był to kolor przewodni tej edycji Festiwalu Hipolita i Ludwiki
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: -5°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1033 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Reklama
Reklama