Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 22 grudnia 2025 12:50
Reklama
TYLKO U NAS

Radni Targówka wciąż domagają się mostu drogowego na Żoliborz

Czy istnieje czwarta alternatywa? Miasto w projekcie nowego planu ogólnego oraz Strategii rozwoju zaproponowało nową koncepcję Mostu Krasińskiego. Zamiast mostu drogowego proponują most tramwajowo-rowerowy. Na Żoliborzu propozycja ta budzi wiele emocji, podczas gdy radni Targówka wciąż opowiadają się za mostem drogowym
Radni Targówka wciąż domagają się mostu drogowego na Żoliborz

Autor: Wiktor Zając / AI Gemini

W tym artykule przeczytasz o:

  • zmienionej koncepcji Mostu Krasińskiego w nowym planie ogólnym;
  • metrze, które może być alternatywą dla mostu;
  • wątpliwościach mieszkańców względem tramwaju na ul. Krasińskiego;
  • oczekiwaniach radnych z Targówka;
  • tramwaju na ul. Ficowskiego i łączniku drogowym z al. Prymasa Tysiąclecia. 

Zmiana koncepcji mostu – tramwajowo-rowerowy zamiast drogowego

Jak już wspominaliśmy w poprzednich artykułach, trwają konsultacje społeczne dotyczące planu ogólnego oraz Strategii rozwoju dla m.st. Warszawy. W poszczególnych dzielnicach odbywały się spotkania online poświęcone tym dokumentom, a uwagi można zgłaszać do 19 stycznia. Wystarczy wejść na stronę Urzędu Miasta, do zakładki „konsultacje społeczne”, gdzie znajduje się szczegółowa instrukcja, jak zgłaszać swoje uwagi.

Most Krasińskiego od samego początku wzbudzał negatywne emocje wśród mieszkańców Żoliborza. Należy jednak podkreślić, że problemem nie jest sam most, ale trasa, która dzieli Żoliborz Historyczny na pół. Trasa ta ma docelowo zostać połączona z Alejami Prymasa Tysiąclecia. Mieszkańcy Targówka i Bródna nieustannie narzekają na zakorkowany Most Grota-Roweckiego oraz ul. Św. Wincentego i Rondo Żaba, z którego fragment prowadzi do nieukończonej śródmiejskiej obwodnicy, w kierunku ul. Starzyńskiego i Mostu Gdańskiego.

Takiego mostu chcą radni Targówka oraz Mennica Polska

Czy metro może zastąpić most? 

Podczas protestów przeciwko budowie mostu mieszkańcy Żoliborza w pierwszej kolejności postulowali rozwój transportu zbiorowego, który mógłby poprawić dojazd mieszkańców Bródna do Śródmieścia. Tak też się stało. Środki, które 10 lat temu miały zostać przeznaczone na budowę Mostu Krasińskiego, zostały przekierowane na przyspieszoną rozbudowę drugiej linii metra. Warto podkreślić, że nowy plan ogólny oraz Strategia rozwoju przewidują dalszy rozwój sieci metra. Żoliborz w przyszłości może zyskać dwie linie: nową linię M4, która połączy Wilanów z Tarchominem, oraz przedłużenie linii M2 z Bródna do Marymontu. Niestety rozbudowa linii M2 przewidywana jest dopiero po 2044 roku. Może warto rozważyć połączenie tych dwóch inwestycji w jedną, aby trzy przecinające się linie metra były budowane jednocześnie, co ograniczyłoby konieczność rozkopania tej samej okolicy wielokrotnie, na skrzyżowaniu ul. Słowackiego i Ks. Popiełuszki? To pytanie, które warto zadać. Takie rozważania prowadzą do wniosku, czy po rozbudowie metra nadal będzie konieczny Most Krasińskiego.

Jak wyglądałby tramwaj na Krasińskiego?

Wracając do samego mostu: koncepcja tramwajowo-rowerowa brzmi zdecydowanie lepiej niż wariant drogowo-tramwajowy. Niemniej jednak sama linia tramwajowa w ul. Krasińskiego budzi wiele kontrowersji. Być może tramwaj do pl. Wilsona z Bródna mógłby być do zaakceptowania, gdyby torowisko poprowadzono od strony parku Żeromskiego. Niemniej jednak, niektórzy mieszkańcy zastanawiają się, czy tramwaj, pokonując skarpę wiślaną, nie będzie musiał być wyniesiony na wysoką estakadę. Co więcej, choć prawe wybrzeże Wisły nie ma skarpy, to tam również będzie konieczne poprowadzenie estakady nad linią kolejową nadwiślańską, tuż nad stacją Warszawa Praga, z ul. Kotsisa, Budowlaną do Matki Teresy z Kalkuty, wzdłuż Cmentarza Bródnowskiego. Taka przeprawa tramwajowa miałaby zostać zrealizowana zgodnie ze Strategią rozwoju do 2044 roku.

Jeden z wariantow jak mógłby przebiegać tramwaj wzdłuż ul. Krasińskiego. Zapewne żaden z nich nie zadowalałby mieszkańców III i IV kolonii WSM-ŻC

Problemem pozostaje także kwestia poprowadzenia tramwaju ul. Krasińskiego między pl. Wilsona a ul. Ks. Popiełuszki, gdzie znajdują się zabytkowe budynki Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”. To tutaj znajdują się najlepsze realizacje awangardowej architektury Barbary i Stanisława Burkalskich, którzy najpierw związani byli z grupą Blok, a potem grupą Preasens, tworząc wybitne dzieła nie tylko w zakresie architektury, ale także urbanistyki dwudziestolecia międzywojennego.

Ostatnio pojawiło się ogłoszenie zamieszczone przez Zarząd Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”, w którym zwrócono się do mieszkańców o zgłoszenie protestu lub wyrażenie opinii w sprawie Mostu Krasińskiego, z dołączoną szczegółową instrukcją. Warto podkreślić, że już 10 lat temu mieszkańcy obawiali się, iż charakter ul. Krasińskiego zostanie zniszczony. Lata zaniedbań sprawiły, że na fragmencie ul. Krasińskiego, który miał być ozdobiony pięcioma szpalerami drzew, w 2016 roku pozostały tylko dwa. O tym wspominał podczas protestu Wojciech Gąssowski, znany speaker radiowy i telewizyjny, który mieszka na IV kolonii WSM-ŻC. W czasie protestu w pobliżu przystanku autobusowego przy ul. Suzina można było zauważyć spękane cokoły świeżo wyremontowanej elewacji. Po kilku syzyfowych próbach naprawy, problem ustał, gdy ZDM zrealizował projekt drogi dla rowerów w pasie jezdni ul. Krasińskiego, co spowodowało odsunięcie autobusów i innych ciężkich pojazdów od budynków.

Wprowadzenie tramwaju na ul. Krasińskiego - potencjalne konsekwencje i alternatywy

Wprowadzenie tramwaju na tym odcinku ul. Krasińskiego wiąże się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Warto dodać, że w ostatnich latach Zarząd Zieleni zrealizował tam ciąg spacerowy wzdłuż zieleńca między dwiema jezdniami, w sposób podobny do tego, jak zrobiono to w al. Wojska Polskiego. Poprowadzenie torowiska przez ten teren doprowadziłoby nie tylko do likwidacji naturalnej ścieżki spacerowej, ale także wielu miejsc parkingowych. Alternatywnym rozwiązaniem mogłoby być poprowadzenie torów po jezdni, w sposób podobny do rozwiązania w al. Waszyngtona czy na lewym pasie jezdni z przystankami wiedeńskimi. Niemniej jednak, na obecnym etapie, Miasto nie bierze pod uwagę takiego rozwiązania w ramach konsultacji do planu ogólnego.

Zbliżając się do Powązek, pojawiają się kolejne problemy. Niedawno Komisja Kultury Rady Dzielnicy Żoliborz podjęła uchwałę, aby nazwać Skwer im. Haliny Skibniewskiej na dawnej rezerwie ul. Krasińskiego, w pobliżu pawilonu, w którym znajduje się kultowy Bar „Sady”. Po drugiej stronie ul. Broniewskiego, jezdnia ul. Krasińskiego przebiega wzdłuż Osiedla WSM Zatrasie. Z kolei rezerwa przestrzenna znajduje się od strony Żoliborza Południowego (dawnej Przemysłowej), gdzie niedawno Zarząd Zieleni zagospodarował cały szereg skwerów, które ciągną się aż do budynku Prokuratury Rejonowej. Teren ten został w pełni zagospodarowany zgodnie z projektem Katarzyny Łowickiej, która zaprojektowała czytelny układ ciągów pieszych oraz małej architektury, w tym murków oporowych. Poprowadzenie torowiska przez ten obszar całkowicie zniszczyłoby ten projekt. Alternatywą mogłoby być poprowadzenie torów po jezdni, ale i w tym przypadku pojawiłby się kolejny problem. Pierwszym jest kolizja z samochodami, a drugim bliskość tramwajów do zabytkowych już budynków Zatrasia, zaprojektowanych przez Jacka Nowickiego. Budynki te nie mają podpiwniczenia, a cały parter znajduje się poniżej poziomu jezdni.

Tramwaj kosztem zieleni i alejki spacerowej

Tramwaj przez Ficowskiego i połączenie drogowe z al. Prymasa Tysiąclecia

Należy również uwzględnić, co plan ogólny przewiduje po drugiej stronie ul. Powązkowskiej. Z jednej strony przewidziana jest strefa komunikacji obejmująca rezerwę ul. Krasińskiego w stronę Lasku na Kole, z drugiej – poprowadzenie linii tramwajowej ul. Ficowskiego do ul. Ostroroga. O ile koncepcja tramwaju na Ostroroga wydaje się sensowna, zupełnie niezrozumiałe jest, dlaczego tramwaj nie został poprowadzony ul. Tatarską. W efekcie, mieszkańcy nowych osiedli będą mieli tramwaj na lokalnej ulicy, obsługującej wyłącznie osiedle. Tramwaj z pewnością nie wpłynąłby pozytywnie na charakter Ptasiego Zakątka – jedynego terenu zielonego na Żoliborzu Artystycznym. Ponadto, torowiska musiałyby przebiegać przez teren Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii im. Gen. Kaczkowskiego, który znajduje się po wolskiej stronie.

Mimo wszystko, w ramach trwających konsultacji, mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi, które pozwolą poprawić komunikację publiczną, nie ingerując przy tym w kameralny charakter Ptasiego Zakątka.

W czyim interesie działają radni Targówka? 

Oprócz uwag zbieranych do planu ogólnego, radni Targówka w czerwcu 2025 r. podjęli stanowisko w sprawie budowy Trasy Mostu Krasińskiego od Placu Wilsona do ul. Matki Teresy z Kalkuty. Radni odwołują się do zapisów starego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, w którym planowana przed laty trasa była uznawana za ważną dla mieszkańców Targówka. Rada Dzielnicy oczekuje, że oprócz linii tramwajowej, powstanie część drogowa, obejmująca dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Jezdnie te miałyby osobno wydzielony pas dla autobusów oraz pas dla ruchu indywidualnego. Radni oczekują także, że przeprawa ta byłaby przedłużeniem II linii metra, nie biorąc pod uwagę, że sama linia M2 ma być przedłużona na Marymont. Zdaniem radnych, budowa mostu miałaby przynieść szereg korzyści, takich jak odciążenie istniejących mostów, połączenie trzech dzielnic (Targówka, Pragi Północ oraz Żoliborza), poprawę spójności układu drogowego, ułatwienie podróży komunikacją publiczną oraz stworzenie lepszych warunków dla pieszych i rowerzystów. Ponadto, budowa mostu sprzyjałaby rozwojowi Targówka, poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz zwiększeniu odporności systemu transportowego.

W stanowisku Rady Dzielnicy Targówek czytamy także, że plany deweloperów związane z zabudową terenów Pragi Północ i Targówka są dodatkowym argumentem za budową Mostu Krasińskiego, oczekując, że inwestycje w infrastrukturę obu dzielnic będą równolegle realizowane. Obecnie wzdłuż ul. Jagiellońskiej powstaje osiedle dla 8 tysięcy mieszkańców, realizowane przez Mennicę Polską, która zakupiła grunt po dawnym FSO.

Stanowisko Radnych Żoliborza z poprawkami 

Podczas Sesji Rady Dzielnicy Żoliborz, która odbyła się 9 grudnia, przegłosowane zostało stanowisko w sprawie opinii do projektu Strategii Rozwoju Warszawy 2040+, w którym w trybie uwag i wniosków radna Monika Kurowska (KO) zgłosiła poprawę. Projekt stanowiska w pierwotnej wersji zawierał zapis o zaniechaniu wpisania do projektu Strategii Inwestycji (Trasa) Mostu Krasińskiego. W zmienionej przegłosowanej wersji zmieniono zapis, który nie dopuszcza ruchu samochowego. Jednocześnie w tej uwadze uwzględniono konieczność zachowania istniejącej zieleni oraz miejsc postojowych. 

 

Czy kolejka linowa mogłaby być dobrą alternatywą dla mostu? 

Zapewne najlepszym rozwiązaniem, zamiast Mostu Krasińskiego, mogłoby być zupełnie inne, dość niekonwencjonalne podejście, które mogłoby stanowić atrakcję nie tylko dla Bródna, Targówka, Śliwic i Żoliborza, ale całego miasta. Takim rozwiązaniem mogłaby być kolejka linowa, która mogłaby prowadzić chociażby do Cytadeli. Kolejka linowa nie musi być ograniczona do górskich terenów, jak w przypadku Kasprowego Wierchu. W Polsce mamy przykłady zastosowania kolejek linowych w miastach, takim jak kolejka linowa „Elka” w Parku Śląskim w Chorzowie. Taka inwestycja z pewnością stałaby się dużą atrakcją turystyczną i ciekawą ofertą zarówno dla zabytkowego Żoliborza, jak i nowych osiedli na prawym brzegu Wisły. Pytanie tylko, czy takie rozwiązanie byłoby możliwe do zrealizowania?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama