Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 1 października 2025 22:24
Reklama
TYLKO U NAS

2026 rokiem Andrzeja Wajdy wraz z reaktywacją Kina Tęcza

18 września odbyło się łączone posiedzenie Komisji Kultury oraz Komisji Edukacji i Sportu Rady Dzielnicy, poświęcone Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, z uwzględnieniem jego działalności kulturalnej i edukacyjnej oraz związanej z tym modernizacji Kina Tęcza, w którym Centrum będzie miało swoją siedzibę. Podczas posiedzenia omówiono także działania związane z obchodami 100-lecia urodzin reżysera
2026 rokiem Andrzeja Wajdy wraz z reaktywacją Kina Tęcza

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • posiedzeniu łączonych Komisji Kultury i Komisji Edukacji i Sportu poświęconej Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy;
  • planowanych działaniach i docelowym wyglądzie Centrum Sztuki Filmowej w budynku Kina Tęcza;
  • planowanym reaktywowaniu Kina Tęcza;
  • upamiętnieniu Andrzeja Wajdy w 2026 r.

Nowe Centrum Kultury Filmowej na Żoliborzu i przyszłość Kina Tęcza

Prace modernizacyjne w Kinie Tęcza są na coraz bardziej zaawansowanym etapie. To właśnie tam powstanie od lat zapowiadane Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. W 2026 roku, po niemal 30 latach, Kino Tęcza zostanie ponownie otwarte. Na posiedzenie komisji zaproszeni zostali m.in.: Dyrektorka Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Joanna Rożeń-Wojciechowska, Prezes Zarządu Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”, Barbara Hruszowiec.

Posiedzenie Komisji Kultury i Komisji Edukacji i Sportu poświęcone Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz upamiętnieniem reżysera roku 2026

Posiedzenie komisji prowadziła Przewodnicząca Komisji Kultury, Donata Rapacka, która na wstępie zaznaczyła, że jest to wyjątkowe posiedzenie poruszające szereg ważnych kwestii. Jedną z nich jest powstanie Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy, co stanowi zaszczyt nie tylko dla dzielnicy, ale także dla jej mieszkańców, ponieważ zmarły dziewięć lat temu reżyser był żoliborzaninem z wyjątkowym życiorysem. Filmy reżyserii Andrzeja Wajdy nie tylko odzwierciedlały skomplikowaną historię Polski, ale także wywarły ogromny wpływ na kształtowanie polskiego kina. Jako reżyser i mistrz opowieści filmowej, łączył realizm z głęboką refleksją społeczną i polityczną. Jego dzieła, takie jak „Idź i patrz” czy „Człowiek z marmuru”, stały się nie tylko świadectwem burzliwych czasów, ale także symbolem walki o wolność i godność jednostki. Wajda był artystą, który potrafił z mistrzowską precyzją uchwycić ducha epoki, nie bojąc się jednocześnie podejmować trudnych tematów. Rok 2026 będzie rokiem dwóch rocznic: 100-lecia urodzin Andrzeja Wajdy oraz 10-lecia jego śmierci.

Ożywienie tradycji kina artystycznego

Szczególne znaczenie ma dawne Kino Tęcza, które zostało zamknięte w 1997 roku. To tam obecnie trwają prace remontowe i adaptacyjne, mające na celu stworzenie Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy. W budynku tym przez pewien czas działał prywatny teatr, który zamknięto w 2017 roku. Warto również dodać, że sześć lat temu Stowarzyszenie „Miasto jest Nasze” złożyło wniosek o ujęcie budynku Kina Tęcza do gminnej ewidencji zabytków. Okoliczności powstania Centrum Sztuki Filmowej są wyjątkowe nie tylko ze względu na historyczne znaczenie miejsca, ale także dzięki przeprowadzeniu generalnego remontu budynku Kina Tęcza, który nie jest obiektem miejskim, lecz stanowi własność WSM-ŻC. W tej kwestii prowadzone były długie, ale owocne rozmowy, które doprowadziły do wypracowania kompromisu korzystnego dla obu stron. Dyrekcja Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy pragnie, by połączenie nowoczesności z tradycją stało się fundamentem działalności. W kinie znajdą się projektory 35 mm, a także powstanie kawiarnia w stylu wiedeńskim. Przez rozsuwające się drzwi wnętrze zostanie wzbogacone o sgraffito przedstawiające Andrzeja Wajdę. Jednocześnie Centrum Sztuki Filmowej planuje włączenie lokalnej społeczności w realizację swojego programu. Kino Tęcza będzie kontynuować tradycję kina artystycznego i społecznie zaangażowanego, jak miało to miejsce przed wojną. „Planujemy cykle filmowe, które będą opracowane merytorycznie, ale również dające możliwość rozmowy z widzami” – podkreśliła Izabela Wyciszkiewicz, kierowniczka Działu Upowszechniania Kultury Filmowej. „Będziemy także współpracować z festiwalami, m.in. organizując kino plenerowe” – dodała.

O planowanej działalności Centrum Sztuki Filmowej im. Andrzeja Wajdy opowiadała Dyrektorka tego Centrum - Joanna Rożeń-Wojciechowska oraz jej pracownicy

Dyrektor Rożeń-Wojciechowska zwróciła się z prośbą o wsparcie Rady Dzielnicy w kontaktach z mieszkańcami w celu zwiększenia ich zaangażowania. „Kino jest współfinansowane przez Marszałka Województwa Mazowieckiego, dlatego chcemy zaangażować dzieci i młodzież szkolną, również z tak zwanego „obwarzanka” warszawskiego” – powiedziała. Podczas komisji zwrócono również uwagę na kwestie komunikacyjne, szczególnie związane z transportem autokarowym do kina. Przewodnicząca Donata Rapacka podkreśliła, że jest to strefa ochrony konserwatorskiej, dlatego wszelkie ingerencje muszą być prowadzone we współpracy z konserwatorem zabytków.

Rok 2026 rokiem Andrzeja Wajdy

Podczas komisji głos zabrała Alicja Turkowska, która była jedną z osób, które zgłosiły propozycję nadania imienia Andrzeja Wajdy Szkole Podstawowej nr 396 przy ul. Anny German. „W wyniku demokratycznego głosowania społeczność szkoły wybrała Andrzeja Wajdę na patrona” – zaznaczyła. Inicjatorka poszukiwała postaci, która będzie inspiracją dla uczniów, a jednocześnie będzie związana z naszą małą ojczyzną, jaką jest Żoliborz, gdzie reżyser mieszkał przez ponad 40 lat. 

Stan sprzed remontu, a także aktualny stan zaawansowania prac modernizacyjnych Kina Tęcza

Radny Łukasz Ostrowski zaproponował uwzględnienie poprawki do stanowiska, dodając słowo „społeczny” obok programu kulturalno-edukacyjnego. Wyjaśnił, że taka zmiana pozwoli szerszej perspektywie uwzględnić również kwestie pozyskiwania funduszy na różne inicjatywy. Przewodnicząca Rapacka poparła ten wniosek i zaproponowała to jako autopoprawkę. Komisja Kultury oraz Komisja Edukacji i Sportu przegłosowały stanowisko w sprawie ustanowienia roku 2026 rokiem Andrzeja Wajdy.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 7°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1030 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklama
Reklama