Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 2 września 2025 00:08
Reklama
TYLKO U NAS

Białoruska siłownia wyniosła się z pawilonu Ital-Motu. Bezprawnie ma w nim powstać uzbecka knajpa

Z końcem maja białoruska siłownia DVOR opuściła pawilon, w którym pierwotnie mieścił się salon wystawowy Fiata, tłumacząc to zbyt wysokim czynszem. Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego ważne było do 2016 r. Od tamtej pory nieznane podmioty próbują użytkować obiekt, nie ponosząc kosztów dzierżawy. Obecnie w pawilonie trwa remont pod nową działalność
Białoruska siłownia wyniosła się z pawilonu Ital-Motu. Bezprawnie ma w nim powstać uzbecka knajpa

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • relikcie z początku lat 90. na Żoliborzu, który do tej pory nie może doczekać się rozbiórki;
  • nieskutecznych próbach egzekucji i zmieniających się właścicielach pawilonu;
  • krótkiej działalności siłowni w pawilonie dawnego Ital-Motu;
  • kolejnym remoncie trwającym przy al. Wojska Polskiego 60;
  • bezsilności urzędników w kwestii doprowadzenia do rozbiórki obiektu tymczasowego. 

Od pawilonu Fiata do samowoli budowlanej

Sprawę pawilonu, wybudowanego w 1994 r. i stojącego w pasie drogowym al. Wojska Polskiego, tuż przy pl. Grunwaldzkim, poruszaliśmy na łamach naszej gazety wielokrotnie. Budynek powstał jako pawilon wystawowy Fiata i miał być obiektem tymczasowym – jedynie na 2 lata. Z czasem zgodę przedłużono do 2004 r. Następnie Ital-Mot zmienił nazwę na Pol-Mot Auto. W 2010 r. wykonano remont elewacji, a 2–3 lata później otwarto sklep Carrefour. Od 2016 r. Urząd Dzielnicy Żoliborz próbuje ustalić właściciela obiektu, by wyegzekwować jego rozbiórkę.

Obecnie w pawilonie dawnego Ital-Motu trwa kolejny remont

W marcu 2022 r. sklep został zlikwidowany. Mieszkańcy zaczęli oczekiwać, że po blisko 30 latach pawilon wreszcie zostanie rozebrany. Tak się jednak nie stało. Rozbiórka pawilonu miała umożliwić przeprojektowanie fragmentu pasa drogowego al. Wojska Polskiego i przedłużenie północnej jezdni alei do ul. ks. Jerzego Popiełuszki – zgodnie z założeniami urbanistycznymi z połowy lat 20. XX wieku. Dzięki temu możliwe byłoby także lepsze wyeksponowanie pomnika Czynu Zbrojnego Polonii Amerykańskiej, stojącego na osi kompozycyjnej całej alei, a obecnie nieco ukrytego.

Nieskuteczne próby egzekucji i zmieniający się właściciele

1 grudnia 2016 r. wystawiono pierwszy tytuł wykonawczy dotyczący egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym wobec właściciela pawilonu. Z uwagi na sprzedaż obiektu kolejne tytuły kierowano już do nowych właścicieli, którzy składali zażalenia do Wojewody Mazowieckiego. Po wydaniu postanowień nr 17/2019 i 18/2019 z 15 stycznia 2019 r. ówczesny właściciel poinformował Prezydenta m.st. Warszawy o kolejnej sprzedaży pawilonu. W tamtym czasie właścicielem była firma Tenes ONE Sp. z o.o., wobec której postępowanie umorzono z uwagi na wykreślenie spółki z KRS i bazy REGON. Następnie właścicielem została spółka Freezeme Sp. z o.o., która nie posiadała zgody na zajęcie pasa drogowego, co swego czasu potwierdził Zarząd Dróg Miejskich.

Białoruska siłownia DVOR i jej krótka działalność

Niestety, urzędnicy rozkładali ręce, gdy okazywało się, że właściciele pawilonu zmieniają się coraz częściej. W październiku ubiegłego roku udało nam się ustalić, że niebawem działalność w budynku rozpocznie białoruska siłownia DVOR Athletic Community. Pod tą nazwą trudno jednak znaleźć jakiekolwiek informacje w KRS lub rejestrach NIP, co budzi wątpliwości, czy działalność była w ogóle oficjalnie zarejestrowana. Ustaliliśmy jedynie, że DVOR Athletic Community był najemcą lokalu. „Jesteśmy jedynie najemcami tego lokalu, a wszelkie pytania dotyczące stanu prawnego budynku prosimy kierować bezpośrednio do właściciela, firmy Eliso One” – tłumaczył przedstawiciel siłowni. Jest to spółka zarejestrowana w Janowie na Podlasiu. 

Informacja na stronie DVOR Athletic community o wyprowadzce

Nowa siłownia działała od jesieni 2024 r. do maja tego roku. Jak poinformowało DVOR Athletic Community w języku rosyjskim na swoim profilu na Instagramie, z uwagi na wysoki czynsz musieli pożegnać się z dotychczasową lokalizacją. Po trzech tygodniach okazało się, że siłownia przeniosła działalność w plener – na podjazd przy ogrodzie jednego z segmentów przy ul. Głogowskiej. Rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy Żoliborz, Donata Wancel, przypomniała, że w przypadku prowadzenia siłowni czy klubu fitness wymagane jest dostosowanie budynku do takiej działalności. „Według danych archiwalnych budynek przy ul. Głogowskiej 10 to dom jednorodzinny w zabudowie szeregowej. W ostatnich miesiącach nie otrzymaliśmy żadnego zgłoszenia ani wniosku o pozwolenie na budowę w sprawie zmiany sposobu użytkowania tego obiektu” – dodała.

W poście wstawionym 3 tygodnie później widać dużą grupę ćwieczącą na macie umieszczonej na podjeżdzie posesji przy ul. Głogowskiej 10

Z informacji uzyskanych z Urzędu Dzielnicy Żoliborz wynika, że zgodnie z obowiązującymi przepisami zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego wymaga zgłoszenia do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej, jeszcze przed jej dokonaniem. Zgłoszenie powinno zawierać opis dotychczasowego i planowanego sposobu użytkowania, a także dokumentację techniczną. Brak zgłoszenia lub wymaganej decyzji stanowi samowolę budowlaną. „Rejestrujemy jedynie jednoosobowe działalności gospodarcze i w CEIDG pod adresem ul. Głogowska 10 nie widnieje żaden wpis dotyczący takiej działalności. Do urzędu nie wpływały też żadne sygnały w związku z opisaną aktywnością” – wyjaśniła Donata Wancel.

Sprawdziliśmy i zastaliśmy matę wspomniana matę na podjeździe posesji przy ul. Głogowskiej 21. Jak twierdzi Urząd Dzielnicy, w tym segmencie nie ma zarekestrowanej żadnej działalności gospodarczej, ani nikt nie występował o pozwolenie na budowę w celu dostosowania obiektu pod działalność siłowni czy klubu fitness

Remont, zasłonięte witryny i zapowiedź uzbeckiej restauracji

Z chwilą, gdy siłownia w dawnym pawilonie Ital-Motu opuściła budynek, obiekt przez około dwa miesiące stał pusty. Następnie można było zauważyć wewnątrz osoby wnoszące używane meble oraz suporeks. Niedługo później rozpoczęto murowanie ścian działowych. Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, w pawilonie ma powstać uzbecka restauracja.

Po blisko roku od skierowania naszych pytań do Zarządu Dróg Miejskich oraz Urzędu Dzielnicy Żoliborz postanowiliśmy sprawdzić, czy cokolwiek zmieniło się w tej sprawie. Jak poinformował nas rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich, Jakub Dybalski, ZDM nie zajmuje się nieruchomościami ani budynkami. „Postępowania z nimi związane prowadzą instytucje prawa budowlanego, czyli w tym przypadku Wydział Architektury Urzędu Dzielnicy Żoliborz oraz Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. ZDM zarządza pasem drogowym, a więc wydaje zgody na jego zajęcie i nakłada kary na podmioty, które robią to w sposób nieuprawniony – to jest nasza część tego tematu. Ostatnie zezwolenie na zajęcie pasa drogowego w tym miejscu zostało wydane ponad dekadę temu, na okres od 1 lutego 2013 r. do 31 stycznia 2016 r.” – podkreślił Jakub Dybalski. „Kłopotem jest ustalenie właściciela. Nie nałożyliśmy kar, bo nie mamy na kogo. Muszą go ustalić instytucje do tego powołane. ZDM się tym nie zajmuje i nie ma do tego narzędzi” – dodał.

Tak wyglądało wnętrze pawilonu jakieś miesąc temu. Zaczęto murować w nim ściany wykonane z suporeksu

Jednocześnie rzecznik wyjaśnił, że z informacji uzyskanych z Urzędu Dzielnicy Żoliborz wynika, iż od 2018 r. pawilon wielokrotnie zmieniał właścicieli. „Tak, podjęliśmy próby kontaktu z firmą Eliso One, jednak spółka nie odebrała korespondencji. Byliśmy na miejscu i zawiadomiliśmy PINB oraz Urząd Dzielnicy Żoliborz o prowadzonych pracach budowlanych” – dodał rzecznik prasowy ZDM.

W międzyczasie użytkownicy pawilonu zasłonili witryny, przez co trudno jest dziś obserwować, co dzieje się w środku. Z informacji uzyskanych w Urzędzie Dzielnicy Żoliborz wynika, że organ administracji budowlanej, czyli tamtejszy Wydział Architektury i Budownictwa, podejmuje działania zmierzające do doprowadzenia do rozbiórki budynku zgodnie z przepisami prawa. „Natomiast nie prowadzimy działań dotyczących odzyskania nieruchomości. Pawilon został zbudowany w pasie drogowym za zgodą zarządcy tego terenu, czyli ZDM” – wyjaśniła Donata Wancel. „Umowa na zajęcie tego terenu wygasła, a obecny stan prawny nieruchomości jest bliżej nieokreślony. Pierwotny właściciel, który postawił obiekt, już nim nie jest. Kolejni właściciele zmieniają się, lecz nie przekazują precyzyjnych i wiarygodnych informacji – dokumentów właścicielowi terenu (ani urzędowi dzielnicy). To uniemożliwia przeprowadzenie skutecznego postępowania egzekucyjnego. Reasumując, aktualny właściciel pawilonu jest nam nieznany” – dodała rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy Żoliborz.

Mimo, że jeszcze nie zakończono prac budowlanych, w pawilonie stoją już pojedyncze meble

Bezsilność urzędów i pytanie o przyszłość obiektu

Nasza redakcja zwróciła się także do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z pytaniem, czy prowadzone jest jakiekolwiek postępowanie w sprawie pawilonu. Jak poinformowała nas Powiatowa Inspektor Nadzoru Budowlanego, Oksana Krak, Inspektorat nie prowadził żadnego postępowania administracyjnego dotyczącego dawnego pawilonu Ital-Motu. „Obiekty tymczasowe, wznoszone na określony czas, po upływie tego okresu powinny zostać rozebrane przez inwestora bez dodatkowych czynności administracyjnych. Jednakże jeśli inwestor nie rozbierze przedmiotowego obiektu w wyznaczonym czasie, wówczas organ administracji architektoniczno-budowlanej egzekwuje wykonanie rozbiórki obiektu w oparciu o przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji” – zaznaczyła inspektor. „Tym samym, ponieważ przedmiotowy pawilon stanowił obiekt tymczasowy, to nie organy nadzoru budowlanego, lecz organ administracji architektoniczno-budowlanej powinien – z uwagi na niedokonanie rozbiórki przez inwestora – podjąć stosowne działania” – dodała Oksana Krak.

Nasuwa się pytanie retoryczne: jak długo to jeszcze potrwa? Jak to możliwe, że w państwie prawa ktoś może od tylu lat zajmować budynek nielegalnie i nie wywiązywać się z obowiązków nałożonych na właściciela z chwilą wydania zgody na budowę obiektu tymczasowego? Jak się okazuje, można przekazywać pawilon z rąk do rąk, nie realizując zobowiązań wynikających z zawartych umów. Ponadto można nie płacić za dzierżawę terenu, podatku gruntowego czy zapewne wielu innych podatków. Wszystko to jest skutkiem szeroko pojętej „wolności”, jaka nastała po transformacji ustrojowej w Polsce. Jak dodał rzecznik prasowy Jakub Dybalski, są to obiekty, które w dawnych czasach stanęły legalnie, ale z biegiem lat utraciły tę legalność. „Każdy przypadek jest skomplikowany, bo mamy do czynienia z oszustami korzystającymi z kruczków prawnych, a urzędy są zobowiązane do ścisłego przestrzegania przepisów. Ale i na ten pawilon przyjdzie w końcu pora” – wyraził nadzieję rzecznik ZDM.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama