Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 26 lipca 2025 02:26
Reklama
REKLAMA

Jak dobrać kieliszki do trunków?

Choć mogłoby się wydawać, że liczy się tylko zawartość kieliszka, to prawda jest taka, że forma serwowania również ma ogromne znaczenie. Odpowiednio dobrany kieliszek nie tylko podkreśla walory smakowe trunku, ale też wpływa na sposób jego odbioru - zarówno wizualny, jak i zapachowy. Inne szkło sprawdzi się przy winie, inne przy whisky, jeszcze inne przy szampanie czy likierach. Jeśli zależy Ci na tym, by podawać alkohole z klasą, a zarazem wydobyć z nich wszystko to, co najlepsze - warto wiedzieć, jaki kieliszek do jakiego alkohol wybrać.

Dlaczego dobór kieliszka ma znaczenie?

Choć często traktujemy kieliszek jako zwyczajne naczynie, w którym podany jest alkohol, to w rzeczywistości jego znaczenie jest znacznie większe. Jego kształt, rozmiar i grubość szkła wpływają na sposób, w jaki alkohol rozlewa się po języku, intensywność i kierunek rozchodzenia się aromatów, temperaturę trunku, a także odbiór wizualny.

Dobrze dobrane szkło potrafi podnieść doznania nawet przy prostym winie, z kolei użycie nieodpowiedniego może spłycić odbiór nawet najlepszego trunku. Musimy też pamiętać, że w większości przypadków nie mówimy o “złych kieliszkach”, a po prostu o nie odpowiednio dobranych do danego rodzaju alkoholu. Bo kształt szkła, który wypukli walory smakowego szampana, kompletnie nie sprawdzi się w przypadku podania czerwonego wina.

Jak dobrać kieliszki do konkretnych trunków?

Jedną z głównych zasad, którą warto się kierować jest ta, która mówi, że im mocniejszy alkohol, tym mniejszy kieliszek. Wina i szampany wymagają większych czasz, by mogły “oddychać”. Wódki, likiery i mocne destylaty - małych, zamkniętych form. Jednakże, jeśli chcemy głębiej pochylić się nad tematem doboru kieliszka do danego alkoholu, warto znać poszczególne reguły:

Kieliszki do czerwonego wina: Czerwone wino wymaga dużej powierzchni kontaktu z powietrzem, dlatego kieliszki powinny mieć dużą, okrągłą czaszę oraz szerokie otwarcie, by aromaty mogły się swobodnie wydobywać. Powinny też być wykonane z przeźroczystego szkła, tak aby kolor alkoholu był dobrze widoczny. Warto, aby szkło kieliszka było cienkie po to, aby móc nieco ogrzać wino ciepłem dłoni, dla wydobycia pełni aromatu.Kieliszki białego do wina: Białe wina, szczególnie te świeże i owocowe, wymagają mniejszych kieliszków z węższym otworem, niż te, których używamy do wina czerwonego. Czasza powinna być smuklejsza, by zatrzymać aromaty, a mniejsza pojemność kieliszka pozwala na delektowanie się alkoholem w odpowiedniej, chłodnej temperaturze. Duże kieliszki, to więcej nalanego trunku, który wraz z upływem czasu nagrzewa się do temperatury pokojowej, przez co traci na walorach smakowych i zapachowych.Kieliszki do wina musującego i szampana: Tutaj liczy się utrzymanie bąbelków. Najlepszym wyborem są tzw. flute, czyli kieliszki wysokie, smukłe, z wąskim otworem. Dzięki nim bąbelki nie uciekają zbyt szybko, wizualny efekt perlenia jest bardziej wyrazisty, a aromaty kierują się wprost do nosa. Jako alternatywę można zastosować również kieliszki tulipanowe - lekko rozszerzane na środku, które lepiej eksponują bukiet szampana, choć niektórzy znawcy twierdzą, że ten rodzaj kieliszków lepiej sprawdzi się w przypadku bardziej świadomych degustatorów.Szklanki do whisky: Whisky najlepiej czuje się w niskich, szerokich szklankach typu tumbler lub old fashioned, ale do degustacji poleca się szkło tulipanowe, gdyż wąski otwór kieruje aromaty do nosa, a zwężana szyjka pozwala skupić złożone nuty.Z kolei wersje z grubym dnem świetnie nadają się do serwowania whisky z lodem lub whisky sour.Kieliszki do wódki: Wódka najczęściej podawana jest w małych kieliszkach o pojemności 20-50 ml, wykonanych z grubego szkła, które pozwala zachować niską temperaturę trunku. Ich atutem jest również fakt, że można łatwo schować je do zamrażarki lub podać na tacy. Jeśli chodzi o wódki smakowe, to dobrze prezentują się w bardziej dekoracyjnych kieliszkach z grawerem lub kolorowym szkłem.Kieliszki do likierów i nalewek: Likier to alkoholowy napój deserowy - słodki, intensywny, często lepki. Wymaga małych, smukłych kieliszków z długą nóżką, które eksponują kolor i gęstość, kierują aromaty bezpośrednio pod nos, a także podkreślają elegancki charakter trunku.

 

Dobrze dobrane szkło ma znaczenie

W świecie dobrego smaku detale mają ogromne znaczenie, a odpowiednio dobrany kieliszek potrafi wydobyć z trunku to, co najlepsze. Kształt, pojemność i rodzaj szkła wpływają nie tylko na aromat i temperaturę, ale też na całą estetykę podania. Niezależnie, czy szukasz kieliszków do wina, whisky, nalewek czy szampana, warto postawić na szkło, które podkreśli charakter serwowanego alkoholu i wprowadzi nutę elegancji - zarówno przy codziennej kolacji, jak i podczas wyjątkowych okazji.



 

Materiał stworzony przez APS Glass & Bar Supply.

Chcesz, by każdy drink robił wrażenie? Zobacz nasze akcesoria, szkło i sprzęt dla prawdziwych pasjonatów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama