Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 12 listopada 2025 19:54
Reklama
TYLKO U NAS

Nowa organizacja ruchu ujawniła wieloletnie zaniedbania Spółdzielni na Żoliborzu II

Podczas wdrażania nowej organizacji ruchu, w ramach której rozbetonowywane są chodniki oraz montowane słupki uniemożliwiające wjazd samochodów na podwórka Spółdzielni, mieszkańcy zorganizowali protest podczas ostatniego posiedzenia komisji. Protestujący zarzucili, że Urząd chce zlikwidować około 40 miejsc parkingowych na ul. Ks. Boguckiego, ul. Gołębiowskiego i na sporej cześci ul. Gen. Zajączka
Nowa organizacja ruchu ujawniła wieloletnie zaniedbania Spółdzielni na Żoliborzu II

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule możecie przeczytać o:

  • proteście zorganizowanym przez mieszkańców Osiedla WSM Żoliborz II;
  • zmianach w organizacji ruchu na ul. Ks. Boguckiego, Gołębiowskiego, Gen. Zajączka i Rydygiera;
  • zaniedbaniach ze strony Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej dotyczących zjazdów z drogi publicznej na nieruchomości;
  • trudnościach komunikacyjnych między Urzędem Dzielnicy a Administracją Osiedla;
  • planowanym przesunięciu przejścia dla pieszych na ul. Rydygiera w pobliżu Biedronki.

Kolonia Południe stanowi część zasobów Administracji Osiedla WSM Żoliborz II, podlegającego Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Dawniej osiedle to nazywano „właściwym" historycznie Żoliborzem Południowym lub potocznie „osiedlem czekoladowym”. Zespół budynków znajduje się w kwartale ulic Rydygiera – al. Jana Pawła II – al. Wojska Polskiego – Or-Ota – gen. Zajączka.

W ubiegłym tygodniu na terenie osiedla rozwieszono anonimowe ogłoszenia dotyczące wdrażanej organizacji ruchu drogowego na ulicach ks. Boguckiego, gen. Zajączka, Gołębiowskiego i Rydygiera – na odcinku między osiedlem a komisariatem Policji i sklepem Biedronka. Na ogłoszeniach pojawiła się informacja, że na tych ulicach planowana jest likwidacja 40 miejsc parkingowych. Nieznani autorzy napisali również, że 6 listopada odbędzie się posiedzenie Komisji Infrastruktury w Urzędzie Dzielnicy, podczas którego będzie można zaprotestować przeciwko tym zmianom.

Ogłoszenie zamieszczone na Żoliborz II

Protest przeciwko "likwidacji 40 miejsc parkingowych"

6 listopada, niespełna trzy i pół godziny przed planowanym posiedzeniem komisji, Urząd Dzielnicy zamieścił na Facebooku oświadczenie zatytułowane „STOP dezinformacji!”. W komunikacie wyjaśniono, że:

Trwające prace na wskazanych ulicach dotyczą wdrożenia nowej organizacji ruchu w ramach obowiązków zarządcy dróg gminnych.

Zakres prac obejmuje m.in.:

  • poprawę widoczności na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach,
  • zabezpieczenie tych miejsc przed nielegalnym parkowaniem (m.in. poprzez montaż słupków typu „syrenka historyczna”).

W ramach tych działań:

  • zlikwidowano dwa miejsca postojowe w zatoce przy ul. Gołębiowskiego (na skrzyżowaniu z ul. Boguckiego),
  • usunięto betonowe płyty ażurowe na ul. Boguckiego, pod drzewami przy przejściu dla pieszych na wysokości ul. gen. Zajączka.

Jak wyjaśnia Urząd Dzielnicy, zmiany te były konieczne, ponieważ parkowanie w tych lokalizacjach naruszało przepisy ustawy – Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którą zabronione jest zatrzymywanie pojazdów w odległości mniejszej niż 10 metrów od skrzyżowania lub przejścia dla pieszych. „Nieprawidłowo zaparkowane pojazdy w pobliżu przejść i skrzyżowań stanowią zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu, szczególnie dla dzieci uczęszczających do pobliskiej szkoły podstawowej przy ul. Or-Ota” – czytamy w komunikacie.

Wcześniej na chodniku parkowały samochody, które ograniczały widoczność na przejściu dla pieszych. Zgodnie z przepisami konieczne jest zachowanie 10 metrowego odstępu. W tym miejscu powstaną kwietniki

Spółdzielnia nie zgłosiła wjazdów z dróg publicznych na swoje tereny

Mieszkańcy, którzy przybyli na posiedzenie komisji w ramach protestu, oprócz oburzenia związanego ze zmianami w infrastrukturze ulic otaczających ich budynki, podkreślali, że od czasu rozpoczęcia remontu nie mają możliwości wjazdu na swoje podwórka. Okazało się, że tzw. „bramy pożarowe” zostały ogrodzone słupkami – zarówno między boiskiem Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 68 im. Artura Oppmana a budynkiem przy ul. ks. Boguckiego 6, jak i przy ul. gen. Zajączka 27 oraz na alejce prowadzącej na podwórko między ul. ks. Boguckiego 3 i 5.

Jak wyjaśnił zastępca burmistrza Tomasz Mielcarz, Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa podczas budowy bram i dróg wewnątrzosiedlowych nie zgłosiła konieczności wykonania zjazdów z dróg publicznych na teren swoich nieruchomości. W konsekwencji Urząd Dzielnicy nie posiadał na swoich mapach oznaczonych zjazdów, które Spółdzielnia powinna była zgłosić kilkanaście lat temu, kiedy montowano ogrodzenia i przebudowywano ciągi pieszo-jezdne na podwórkach.

Wiceburmistrz Tomasz Mielcarz podkreślił, że żadne z dróg, które mieszkańcy nazywają „pożarowymi”, nie posiada takiego statusu w świetle przepisów. Jednocześnie dodał, że sprawa wjazdów z dróg publicznych na teren osiedla nie jest przesądzona – wymaga jednak opracowania projektu i zgłoszenia takich prac do Urzędu Dzielnicy. „Przede wszystkim drogi te nie mogą przebiegać przez przejścia dla pieszych” – zaznaczył.

Jedna z bram "pożarowych" znajduje się na prost przejścia dla pieszych na wysokości budynku Ks. Boguckiego 6 a boiskiem szkolnym

Mieszkańcy zarzucili wiceburmistrzowi, że nie zostali poinformowani o zakresie planowanych prac. Tomasz Mielcarz przyznał, że to był błąd i przeprosił mieszkańców. Podobne przeprosiny zamieścił w komentarzu pod postem „STOP dezinformacji!” na Facebooku, pisząc, że z jego strony zabrakło należytego poinformowania o planowanych pracach, które okazały się dla mieszkańców uciążliwe. „Mogę tylko przeprosić mieszkańców za niedogodności i zobowiązuję się, że w przyszłości będą informowani, jeśli skala prac będzie podobna do tych aktualnie wykonywanych” – napisał Mielcarz.

Nie wszyscy jednak przyjęli przeprosiny. Część mieszkańców uznała, że to niewystarczające, a prace prowadzone na skrzyżowaniu ul. gen. Zajączka i ul. ks. Boguckiego przypominają typowe roboty budowlane. Głos zabrała Beata Świątkowska z Rady Osiedla WSM Żoliborz II, która wskazała, że w pobliżu nie ma gdzie parkować, a koparki często blokują przejazd. Zwróciła też uwagę na ekipy przycinające płyty chodnikowe. „Cały pył z tych płyt leci na moje okna. Czy Urząd pokryje koszt ich umycia?” – zapytała. Choć sam wiceburmistrz przyznał, że zwracał ekipie uwagę, by nie pyliła, to po jego odejściu robotnicy wracali do poprzednich praktyk.

Kolejna brama przy ul. Gen. Zajączka 27 jest zablokowana słupkami przy przejściu dla pieszych przez ul. Ks. Boguckiego

Zmiany wynikają z audytu

Zastępca burmistrza wyjaśnił, że zmiany prowadzone m.in. na ul. gen. Zajączka i ul. ks. Boguckiego wynikają z audytu przeprowadzonego jeszcze w poprzedniej kadencji. Audyt został zlecony po licznych zgłoszeniach społeczności szkolnej ze szkoły przy ul. Or-Ota.

Wiele zmian wynikało ze sposobu, w jaki uczniowie muszą obecnie poruszać się w przestrzeni osiedla. Dawniej przechodzili oni przez otwarte podwórka, które z czasem zaczęto grodzić, przez co zmienił się układ ruchu pieszego. Dobrym przykładem jest kolonia przy ul. ks. Boguckiego 4/6, gdzie obecnie uczniowie muszą obchodzić cały teren od strony ul. gen. Zajączka. Wiele aut parkujących po obu stronach ulicy ograniczało widoczność przy przejściach dla pieszych. Zgodnie z przepisami przy przejściu dla pieszych należy zachować odległość 10 metrów.

Na posiedzeniu obecni byli także pracownicy Administracji Osiedla oraz byli i obecni członkowie Rady Osiedla WSM Żoliborz II. Po kilku godzinach dyskusji głos zabrał Cezary Kurkus, dyrektor osiedla, który przyjął część zarzutów wobec Spółdzielni. „Projektowanie potrwa pół roku, potem kilka miesięcy zajmą prace. Gdybyśmy wiedzieli, że planujecie państwo zmianę organizacji ruchu, już dawno rozpoczęlibyśmy przygotowania. Całość zajmie prawie rok” – powiedział Kurkus. „Nigdy nie przyszłoby mi do głowy, że można zrobić coś tak złośliwego. Za poprzednich władz byłem regularnie zapraszany na posiedzenia komisji w Urzędzie” – dodał, podkreślając, że obecnie nikt go nie zaprasza, a jedynym miejscem, gdzie może zgłaszać problemy, są spotkania „Bezpieczne Osiedle” z Policją i Strażą Miejską.

Korespondencja urwała się trzy lata temu...

Z dyskusji wynikało, że korespondencja w sprawie zjazdów między Urzędem a Administracją Osiedla WSM Żoliborz II urwała się trzy lata temu. Urzędnicy byli zdziwieni, że muszą „dobijać się” do Spółdzielni, by ta dostosowała swoje budynki do obowiązujących przepisów. „Czy pan jako doświadczony administrator, organizując budowę, do której zjazd prowadzi przez przejście dla pieszych na ul. Or-Ota, nie miał wątpliwości, czy to właściwe rozwiązanie?” – zapytał wiceburmistrz Mielcarz. Dodał też, że przy okazji remontu podwórka Spółdzielnia mogła nanieść zjazd na projekt, dzięki czemu koszty byłyby symboliczne. „Zmiany te można było wprowadzić w terenie za kwotę nikłą w stosunku do kosztów rewitalizacji podwórka” – stwierdził.

Zastępczyni burmistrza Joanna Kotkowska-Pyzel stanowczo odniosła się do wypowiedzi dyrektora Kurkusa: „Spółdzielnia jest profesjonalnym podmiotem administrującym nieruchomościami. Jak długo stoją te budynki? Ustawa o drogach publicznych obowiązuje od 1985 r. i od tego czasu przepisy dotyczące zjazdów praktycznie się nie zmieniły” – wyjaśniła. „Mówił pan, że uczestniczył pan w comiesięcznych spotkaniach, na których dowiadywał się pan od Policji, co dzieje się w Urzędzie Dzielnicy. Szkoda, że nie dowiadywał się pan tego na parafii” – dodała ironicznie wiceburmistrzyni.

Mieszkańcy Kolonii Południe będącej w zasobach ADM Żoliborz II licznie przybyli na posiedzenie Komisji Infrastruktury, które odbyło się w Urzędzie Dzielnicy

Podkreśliła też, że jeśli dyrektor miał jakiekolwiek sprawy dotyczące nieruchomości Spółdzielni, mógł spotkać się z wiceburmistrzem Mielcarzem. „Być może wtedy dowiedziałby się pan, w jakim stanie prawnym znajdują się państwa nieruchomości – m.in. że nie mają legalnych zjazdów do drogi publicznej” – zaznaczyła Kotkowska-Pyzel.

Nowe miejsca postojowe na ul. Gołębiowskiego

Podczas komisji poinformowano, że na ul. Gołębiowskiego przybędą dwa nowe miejsca parkingowe. Z takim stwierdzeniem nie zgodzili się jednak mieszkańcy, podkreślając, że od strony „okrąglaka” samochody zawsze tam parkowały. Jak się jednak okazało, miejsca te nie były legalne.

Jak czytamy na profilu Urzędu Dzielnicy na Facebooku, w ramach prowadzonej zmiany organizacji ruchu na ul. Gołębiowskiego, na łuku przy tzw. „okrąglaku” zostanie wydłużony odcinek chodnika, na którym dopuszczony będzie postój pojazdów – o dodatkowe cztery miejsca postojowe. „To działanie ma na celu zwiększenie dostępności miejsc parkingowych dla mieszkańców przy jednoczesnym zachowaniu zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego” – czytamy w komunikacie.

Ekipy w dalszym ciągu pylą przy skrzyżowaniu ul. Ks. Boguckiego i Gen. Zajączka

Zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych na ul. Rydygiera

Urząd Dzielnicy Żoliborz poinformował, że zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych na ul. Rydygiera (przy sklepie Biedronka) została zgłoszona przez samych mieszkańców osiedla Żoliborz II podczas spotkań z Policją i Strażą Miejską w ramach projektu „Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa”.

Urząd Dzielnicy całkowicie zdementował informację, jakoby „wbrew woli mieszkańców” likwidował 40 miejsc postojowych.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie małe

Temperatura: 7°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1020 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Reklama