Zabytkowe secesyjne kute balustrady z końca lat 20. rozdzielają jezdnie ulicy Powązkowskiej. W wyniku uderzenia przez samochód jedno przęsło zostało mocno pogięte, a mocowanie wyrwane ze słupków. Przygotowujemy dokumentację projektową konieczną do uzyskania pozwolenia MWKZ na prowadzenie prac konserwatorskich - poinformowało biuro stołecznego konserwatora zabytków.
![](https://static2.gazetazoliborza.pl/data/wysiwig/uploads/2023/09/balustrada2-1024x472.jpg)
Przed wakacjami doszło w tym miejscu do kolizji drogowej, w wyniku której uszkodzone zostały przęsła zabytkowej balustrady.
Biuro konserwatora przekazało, że w najgorszym stanie znajduje się skrajne, wschodnie przęsło, które zostało uszkodzone w wyniku silnego uderzenia.
"Spowodowało ono wyrwanie górnych mocowań ze słupków oraz znaczne wygięcie całej konstrukcji. Część metalowych elementów jest wyłamana i zniekształcona. Nasze oględziny wykazały również liczne uszkodzenia słupków, w szczególności w miejscach mocowania przęseł, korozję żeliwa oraz spękania i ubytki farby. Ponadto, trzecie przęsło jest lekko wygięte, a jeden z elementów dekoracyjnych wyłamany" - wyjaśniło.
Biuro konserwatora przekazało również, że planowane prace obejmą w pierwszej kolejności renowację najsilniej uszkodzonej części balustrady. Następnie przewidywane jest oczyszczenie kolejnych przęseł z wtórnych przemalowań, usunięcie korozji, zabezpieczenie powierzchni oraz naprawa słupków. Po nich balustrada wróci na ul. Powązkowską.
![](https://static2.gazetazoliborza.pl/data/wysiwig/uploads/2023/09/balustrada1-1024x472.jpg)
Przeniesienie balustrady proponuje stowarzyszenie Zatrasie, które chce, by balustrady powróciły bezpośrednio na wiadukt. Zaproponowali, aby zamontowano je po północno-wschodniej stronie wiaduktu - od strony stacji Warszawa Powązki.
"Jednocześnie zwróciliśmy uwagę, że na starych zdjęciach balustrady te - podobnie jak na Moście Poniatowskiego - były w kolorze czarnym. Mogłaby to być okazja do przywrócenia pierwotnego wyglądu"
- napisali na facebooku członkowie stowarzyszenia.
Przed wojną balustrada zdobiła wiadukt nad obwodową linią kolejową. W 2009 r. w trakcie budowy nowego wiaduktu osiem wykonanych ze stali i żeliwa przęseł zdemontowano i postanowiono przenieść w inną, nieodległą lokalizację. Zdecydowano się je umieścić na wysepce rozdzielającej jezdnie ulicy Powązkowskiej u zbiegu z ulicą Duchnicką. Przed montażem w nowym miejscu, balustrada została poddana pracom konserwatorskim i restauratorskim, które były konieczne, ze względu na zaawansowaną korozję metalu oraz liczne ubytki.
W trakcie prac odtworzono pierwotną długość kilku przęseł, częściowo zniszczonych w trakcie działań wojennych. Brakujące, krańcowe elementy, zostały zrekonstruowane. Przęsła zakotwiczono w żelbetowych słupkach wykonanych na wzór pierwotnych.
Przeczytaj również: Jak działa samorząd? Elementarz warszawiaka
Decentralizacja Warszawskiego samorządu jest o tyle złudna, że dzielnice, jako jednostki pomocnicze, mają właściwie tyle kompetencji, ile przekaże im miasto. Z biegiem czasu zakres ten się coraz bardziej kurczy.
Dzielnica realizuje zadania poruczone jej przez radę miasta w drodze uchwał i na podstawie Statutu m.st. Warszawy. Jak na razie w gestii dzielnic pozostaje więc między innymi zarządzanie kulturą, częścią oświaty, dzielnicowymi mieszkaniami, niektórymi drogami i poszczególnymi parkami.
Napisz komentarz
Komentarze