Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 17 czerwca 2024 06:00

Strefa płatnego parkowania w Warszawie. Abonament mieszkańca tylko dla rozliczających podatki w Warszawie

Wygląda na to, że będzie obowiązywać kolejne kryterium w przyznawaniu abonamentu mieszkańca w strefie płatnego parkowania. Radni przegłosowali projekt uchwały, wedle której o abonament mieszkańca będą mogli wnioskować tylko podatnicy stolicy.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • jakie zmiany mają obowiązywać w zasadach wydawania abonamentów dla mieszkańców?
  • jakie zamiany zaczną obowiązywać w wydawaniu karty N+ dla niepełnosprawnych?
  • od kiedy proponowane zmiany miałyby wejść w życie?
  • jakie korzyści z wprowadzenia zmian będzie miało miasto?

Zasady przyznawania abonamentów mogą się zmieć. Podczas czwartkowej sesji Rada Warszawy zagłosowała w sprawie projektu uchwały zmieniającej warunki wydawania abonamentów upoważniających mieszkańców do parkowania w określonym obszarze strefy płatnego parkowania.

Przeczytaj również: Powiększa się flota elektrycznych samochodów do e-kontroli płatnego parkowania na Żoliborzu

Pomysł by dodać nowe kryterium do wydawania abonamentów zarekomendował Zarząd Dróg Miejskich, co podkreślał podczas listopadowego spotkania w dniu rozpoczęcia funkcjonowania strefy płatnego parkowania na Żoliborzu Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Takie rozwiązanie funkcjonuje już w kilku polskich miastach takich jak Kraków, Poznań, Szczecin i Łódź. Według projektu uchwały przewidywane jest wydawanie abonamentów rejonowych (dopuszczających parkowanie wokół ośmiu parkomatów w pobliżu miejsca zamieszkania) kosztujących 30 zł za rok oraz obszarowych (za 600 zł) mieszkańcom, którzy rozliczyli podatek za poprzedni rok w Warszawie.

Mimo nowego kryterium, nadal będzie wymagane zameldowanie w obszarze objętym strefą płatnego parkowania. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały, zmieni się natomiast sposób weryfikacji meldunku. Po wprowadzonych zmianach mieszkaniec starający się o abonament, osobiście w Punkcie Obsługi Pasażera jak również elektronicznie, nie będzie musiał udowadniać swojego meldunku. Urzędnicy dzięki dostępowi do warszawskiego rejestru z danymi o zameldowaniu sami będą mogli zweryfikować podany adres zameldowania.

Jak podkreślono w przygotowanym projekcie uchwały prawidłowość uzyskania abonamentu od rozliczania podatku w danym mieście została potwierdzony przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Przeczytaj również: Parkowanie na podwórkach tylko dla posiadaczy abonamentów

Zmiany dla osób niepełnosprawnych

Zmienią się również zasady wydawania identyfikatorów parkingowych N+ dla osób niepełnosprawnych. Te również będą wydawane na podstawie zeznań PIT i ich ważność zostanie wydłużona do pięciu lat.

Dodatkowo osoba niepełnosprawna, starająca się o kartę N+ nie będzie musiała posiadać prawa jazdy. Musi jednak być użytkownikiem lub właścicielem pojazdu. To ukłon w stronę osób z niepełnosprawnościami, które zazwyczaj podwozi opiekun. Posiadacz takiej karty może parkować w całej strefie płatnego parkowania.

Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały niepełnosprawni nie będą musieli przedkładać zaświadczenia o niepełnosprawności. Wymóg ten pozostaje dla wnioskujących rodziców lub opiekunów prawnych osób niepełnosprawnych.

Miasto ma więcej zarobić więcej

„Na podstawie obserwacji dotychczasowych zachowań parkingowych użytkowników miejsc postojowych na obszarze strefy płatnego parkowania niestrzeżonego szacuje się, że wprowadzenie proponowanych rozwiązań będzie skutkowało dodatkowymi dochodami dla Warszawy, które będą uzależnione od liczby złożonych wniosków o wydanie danego rodzaju abonamentu mieszkańca” – czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.

Urzędnicy szacują, że po rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o Żoliborz i część Ochoty liczba wydanych abonamentów zarówno rejonowych i obszarowych przysługującym podatnikom Warszawy wzrośnie z około 39,8 tys. do prawie 58 tys. co ma przełożyć się na wpływ do budżetu miasta w wysokości około 10 mln złotych.

Przegłosowana uchwała przez radnych ma wejść w życie od 1 lutego 2022 roku.

Przeczytaj również: Jak zmienią się ulice Żoliborza? ZDM opublikował projekt zmian


sppn

sppn


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ