Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 12 grudnia 2024 11:45
Reklama

Muzeum Sztuki Dziecka

Rozmawiam z Barbarą Szydelską, Prezesem Fundacji „Dziecko i Sztuka”, kobietą-orkiestrą, z duszą artystyczną i niesamowitym podejściem do dzieci.   Pani Barbaro, proszę opowiedzieć naszym czytelnikom jak to się wszystko zaczęło.  Zaczęło się 1965 roku, kiedy prezesem WSM był Pan Leśniewski, zwykły, dobry człowiek, który po zwolnieniu się lokalu przy ul. Promyka, po byłym fotografie - lokal, do którego było bezpośrednie wejście z ulicy, na parterze, to było coś – zaproponował, aby właśnie tutaj zrobić coś dla dzieci, coś plastycznego, coś co będzie wpisywało się w moją specjalność. Tak się właśnie zaczęło. Wtedy powstały pierwsze pracownie. Działały one bardzo dobrze. Zgłaszało się do nas coraz więcej dzieci z Żoliborza. Docierali do nas marketingiem szeptanym, jeden mówił drugiemu, ten przekazywał dalej i tak się stało, że powoli zaczynało być nam ciasno. Z pomocą przyszła nam moja sąsiadka, a prywatnie moja serdeczna przyjaciółka Alina Janowska. Powiedziała wtedy: „Tak dłużej nie możecie się już mordować, macie za mało miejsca”. Wtedy wpadła na pomysł Fortu. Było to wtedy zawilgocone „dziadostwo”, nie nadające się do żadnego użytku. W jednej części znajdowało się muzeum wojskowe.   Ale ostatecznie się udało? Nie od razu. Rodzice, którym bardzo wiele zawdzięczamy, podjęli decyzję w 1989 roku o założeniu fundacji, po to, aby łatwiej nam się funkcjonowało, abyśmy mogli oficjalnie funkcjonować i wtedy zgłosiłyśmy chęć wejścia do Fortu, a obecne władze miasta wyraziły na to zgodę, lecz zastrzegły konieczność aprobaty ze strony wojska. Wobec tego Alina zaproponowała podróż do sztabu generalnego i przyjęto nas tam z honorami. Generałowie ugościli nas przy bardzo długim stole i ostatecznie udało nam się otrzymać pomieszczenia, które użytkowaliśmy aż do 2009 roku, w międzyczasie zawiązała się 1989 roku fundacja, która znana jest nam po dziś dzień, „Dziecko i Sztuka”. Przez ten czas udało nam się osuszyć użytkowane pomieszczenia, otworzyć plastyczną szkołę podstawową aprobowaną przez kuratorium, na której nierzadko wykładali profesorowie ze znanych warszawskich uczelni, zupełnie za darmo, jak w rodzinie, a w każdy sobotni wieczór odbywały się wieczorki taneczne dla rodziców, podczas których różne kabarety grały, występowały i dawały rodzicom cudowną rozrywkę. Takie szczęście trwało właśnie do 2009 roku i się skończyło, do tej pory nie wiemy dlaczego; powiedziano nam, że fort będzie przebudowany i nie możemy go dłużej użytkować. No tak, ale w tym czasie pewnie zgromadziliście mnóstwo materiałów, prac dziecięcych, co z nimi? Musieliśmy je rzecz jasna zabrać, tułaliśmy się z nimi po różnych piwnicach, suterenach, a było tego sporo. Gromadziliśmy to w różnych miejscach, gdzie potem otwieraliśmy swoje pracownie, najpierw przy Czarnieckiego, a potem przy Krasińskiego 8, po firmie komputerowej, w której w końcu w dużym lokalu mogliśmy przechowywać zarówno nasze zbiory, jak i mieć dalej salę do prowadzenia zajęć. Zresztą nasze eksponaty, blisko 5000 sztuk, wciąż tam są.   Bardzo ciekawa historia, ze wzlotami i upadkami. Zaprawiło was to w boju i dotarliście do obecnych czasów. Co robicie teraz? Jesteśmy teraz w prochowni południiowej. Tutaj się dzieje to co widać na zdjęciach, np. poszliśmy do Muzeum Narodowego i dzieci skopiowały obraz Jana Matejki. Mamy masę ceramiki, dzieci robią tutaj wszystko: rzeźbią z papieru na butelkach, malują obrazy, robią lalki, malują płótna, robią grafiki linorytu, kopie starych katedr, i wiele, wiele innych. Tutaj niestety nie mamy warunków do uruchomienia koła garncarskiego. Bardzo chcielibyśmy wrócić do fortu, tam jest miejsce zarówno na wystawy, jak i przechowywanie prac dzieci, ale niestety dzielnica nie chce nam tego umożliwić. A rozmawiała pani z burmistrzem Buglą? To bardzo pomocna osoba. Burmistrz Bugla to święty człowiek. Czynsz, jaki nam wyznaczono za ten lokal był bardzo duży, nie było nas stać na to, żeby go płacić i wtedy poszłam właśnie do burmistrza i on nam go obniżył tak, że możemy tutaj być i pracować dla dzieci – to jest burmistrz Bugla, oby był tutaj dalej, bo nas bardzo uratował. Lokalu jest tani, ale niestety nie da się go rozszerzyć i moim zdaniem świństwem było to, że po tak dużej pracy, jaką włożyliśmy w to miejsce, w osuszanie, remont – zostaliśmy wyrzuceni.  Po tym, co zrobiliśmy, myślę, że zasługujemy na to, żeby dostać jakieś sale, które byłyby do naszej dyspozycji.   Zapytamy Burmistrza Buglę o to, czy widzi możliwość wynajęcia Państwu jakichś pomieszczeń w Forcie. Będę bardzo wdzięczna, ale nie będzie to pewnie łatwe. Nie dajemy rady przyjmować więcej osób, mimo tego, że chętnych jest mnóstwo. Możemy przyjąć jedynie 12 dzieci. Zapisy zaczynamy 3 września i będą trwały do 6 września. Potem ruszamy z zajęciami. Zależy nam na tym, aby ta sala była do dyspozycji możliwie szybko, bo bardzo jej potrzebujemy.   A czy można jakoś jednym zdaniem scharakteryzować to miejsce, w którym się znajdujemy, Muzeum Sztuki Dziecka? Co dzieciaki tutaj robią? Tutaj te dzieci się rozwijają, uczą się samodzielności, to są fajne dzieci. Mamy takiego 9-letniego chłopca, który po szkole nie idzie do nas, tylko leci na zajęcia. Zawsze powtarzam, otwórzcie drzwi, bo Jeremi rozbije głową szybę. One to uwielbiają. Mieliśmy kiedyś podział na grupy, była grupa 5-latków, ale to było przedszkolne środowisko. Odkryliśmy, że jak „włożymy” dzieci 5-letnie do dzieciaków 8-letnich, to one się super rozwijają. Serdecznie dziękuję Pani za rozmowę i trzymam kciuki za powodzenie.   Pracownie Muzeum Sztuki Dziecka znajdują się na terenie Parku Żeromskiego w tak zwanej południowej prochowni a samo muzeum dotychczas nie posiada własnego lokum. Wszystkie 5000 eksponatów złożone są i zabezpieczone w suterenach ul. Krasińskiego 8. Zajęcia dla dzieci odbywają się od 9 września w dwóch porach od 15:00 do 17:00 i od 17:00 do 19:00. I są podzielone na dwie grupy wiekowe: 5-11 oraz 11-18 lat.

muzeum_tkanina-75-x-55-cm-ania-czarnecka-lat-14

muzeum_tkanina-75-x-55-cm-ania-czarnecka-lat-14

muzeum_tkanina-55-x-85-cm-ania-kwiatkowska-lat-14-cyrk

muzeum_tkanina-55-x-85-cm-ania-kwiatkowska-lat-14-cyrk

muzeum_tkanina-58-x-85-cm-maciek-pawlikowski-lat-12-taniec-ludowy

muzeum_tkanina-58-x-85-cm-maciek-pawlikowski-lat-12-taniec-ludowy

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama