Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 17 grudnia 2025 06:42
Reklama
TYLKO U NAS

Mieszkańcy narzekają na hałas i zaśmiecanie generowane przez żoliborskie bary i branżę gastro

Problem dzierżawy ogródka gastronomicznego Prochowni Żoliborz nie jest jedyną kwestią, na którą zwracają uwagę mieszkańcy. Działalność sezonowych ogródków gastronomicznych, barów i klubów od lat budzi emocje. Jedni doceniają ożywienie przestrzeni publicznej, inni wskazują na hałas, problemy z porządkiem oraz niewłaściwe korzystanie z terenów zieleni. Zapytaliśmy Urząd Dzielnicy Żoliborz, ile skarg wpływa w poszczególnych lokalizacjach
Mieszkańcy narzekają na hałas i zaśmiecanie generowane przez żoliborskie bary i branżę gastro

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • skargach mieszkańców na działalność gastronomiczną w żoliborskich parkach i skwerach;
  • hałasie i zaśmiecaniu terenów publicznych przez klientów;
  • zakłóceniach porządku przed barem Potok i podjętych działań przez służby.

Salto Bar w Parku Sady Żoliborskie

W 2025 roku do Urzędu Dzielnicy Żoliborz wpłynęło jedno formalne pismo ze skargą mieszkańców osiedla WSM, sąsiadującego z Parkiem Sady Żoliborskie. Dotyczyło ono funkcjonowania Salto Baru oraz korzystania przez jego klientów z przestrzeni parku poza terenem objętym dzierżawą. Skarga była poprzedzona osobistą wizytą mieszkańców w Zarządzie Dzielnicy. W trakcie rozmowy poruszano m.in. kwestie hałasu oraz możliwości wyciszenia pokazów filmowych i koncertów.

Ponadto do Wydziału Ochrony Środowiska wpłynęło jedno zgłoszenie dotyczące pozostawionych nieczystości i przepełnionych koszy w parku, które – według zgłaszających – miały być efektem działalności lokalu. Zarówno pismo mieszkańców, jak i zgłoszenie zostały przekazane do Zakładu Gospodarki Nieruchomościami, który nadzoruje umowę dzierżawy.

Salto Bar przy ul. Sady Żoliborskie 4 działa już drugi rok. Wcześniej znajodował się tu Pawilon Kulturalny

Jak poinformowała Donata Wancel, rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy Żoliborz, Wydział Ochrony Środowiska odpowiada za utrzymanie czystości i porządku oraz stan zieleni w tej części parku, która nie jest objęta dzierżawą. Teren Parku Sady Żoliborskie jest regularnie monitorowany przez pracowników Wydziału. Do tej pory nie stwierdzono pogorszenia stanu zieleni ani małej architektury czy infrastruktury w wyniku działalności Salto Baru.

Reakcja miasta i rozmowy z dzierżawcą

Jak informuje Urząd, ZGN reaguje na sygnały mieszkańców na bieżąco. Pracownicy Działu Lokali Użytkowych pozostają w stałym kontakcie z dzierżawczynią Salto Baru i uzgadniają wprowadzanie rozwiązań mających ograniczać uciążliwości. Wśród nich wymieniane są m.in. ustawienie większej liczby koszy na śmieci, regularne usuwanie odpadów oznaczonych logo lokalu z koszy publicznych oraz zwracanie klientom uwagi, aby spożywali zakupione napoje – w tym alkohol – wyłącznie na terenie objętym dzierżawą, a nie w całym parku.

Na prośbę mieszkańców zastępczyni burmistrza Żoliborza Joanna Kotkowska-Pyzel, wspólnie z dyrekcją ZGN, spotkała się z dzierżawczynią lokalu. Podczas rozmowy apelowano o taką organizację wydarzeń kulturalnych, aby ich oddziaływanie na życie okolicznych mieszkańców było jak najmniejsze. Według Urzędu właścicielka Salto Baru reaguje na zgłaszane sugestie i na bieżąco wprowadza zmiany.

Kontrole, patrole i brak kar

Rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy Żoliborz podkreśliła, że sam Urząd nie nakładał żadnych kar finansowych ani innych sankcji na dzierżawcę Salto Baru. Ewentualne uwagi dotyczące przestrzegania umowy były przekazywane do ZGN jako jednostki odpowiedzialnej za jej realizację.

Pracownicy Urzędu nie prowadzą także bezpośrednich interwencji u dzierżawców – ich rolą jest przekazywanie zgłoszeń do ZGN lub właściwych służb. Wydział Ochrony Środowiska regularnie monitoruje stan Parku Sady Żoliborskie. Jak dotąd nie stwierdzono pogorszenia stanu zieleni ani infrastruktury parkowej w związku z działalnością Salto Baru.

Latem bardzo często klienci Salto Baru siadali na leżakach jedząc pizzę czy pijąc napoje. Jak dotąd teren nie był objęty dzierżąwą pod ogródek gastronomiczny

Urząd pozostaje również w kontakcie z Policją i Strażą Miejską. Służby otrzymywały zgłoszenia dotyczące zakłócania ciszy nocnej, jednak – jak wynika z przekazanych informacji – podczas interwencji nie stwierdzono przekroczeń norm hałasu w obrębie lokalu. Z uwagi na to, że mieszkańcy łączyli zakłócenia porządku w parku z działalnością baru, od kwietnia w okolicy realizowane są dodatkowe, ponadnormatywne patrole.

Teren ogródka gastronomicznego Salto Baru nie jest ogrodzony, lecz oznaczony taśmą wyznaczającą obszar, w którym dozwolone jest spożywanie alkoholu zakupionego w lokalu.

Bar Potok w centrum uwagi

Z odpowiedzi Urzędu wynika, że najwięcej skarg mieszkańców dotyczy nie Salto Baru, lecz baru Potok – Drugi Dom Ludzi Rocka przy ul. Potockiej 14. Zgłoszenia odnoszą się m.in. do hałasu, awantur, zakłócania porządku publicznego oraz załatwiania potrzeb fizjologicznych w przestrzeni publicznej.

Bar Potok znajduje się na tyłach pawilonu na rogu Mickiewicza i Potockiej, tuż za pętlą tramwajową. Mieszkańcy pobliskich budynków mają dosyć awantur i zakłócania porządku

W tej sprawie Urząd zwracał się do Straży Miejskiej oraz Policji, przekazując zalecenia dotyczące gromadzenia materiału dowodowego, który mógłby stanowić podstawę do ewentualnego cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Wydział Prewencji Komisariatu Policji Warszawa Żoliborz wystąpił również o kontrole do innych instytucji, w tym Państwowej Straży Pożarnej, nadzoru budowlanego oraz sanepidu.

Inne zgłoszenia z parków i przestrzeni publicznych

Skargi wpływały także w sprawie innych punktów gastronomicznych:

  • zamkniętego niedawno baru „Po Byku” w Parku Kaskada – zgłoszenia dotyczyły uciążliwych zapachów;
  • lodziarni na Skwerze Newerlego – przepełnionych koszy, rozkładania leżaków na trawnikach oraz niszczenia zieleni;
  • lokalu BAKEN bar przy ul. Jeziorańskiego – zgłoszeń dotyczących hałasu oraz rzekomego niszczenia zieleni, których ostatecznie nie potwierdzono;
  • Targu Śniadaniowego w al. Wojska Polskiego – pojedynczego zgłoszenia o pozostawionych śmieciach, po którym teren został szybko uprzątnięty.
Zieleniec w pasie drogowym al. Wojska Polskiego między działobitnią a ul. Śmiałą w letnim sezonie w weekendy organizowany jest Targ Śniadaniowy

Od zwykłych monitów po interwencje służb

Obraz wyłaniający się z danych Urzędu pokazuje, że problem nie ma jednego źródła ani jednolitego charakteru, a reakcje Urzędu są stopniowane – od monitoringu i dialogu, przez interwencje służb, aż po działania zmierzające do ograniczenia działalności najbardziej uciążliwych lokali.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama