Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 9 grudnia 2025 09:49
Reklama
TYLKO U NAS

Rewitalizacja podwórek i powrót historycznego krzyża przy ul. Krajewskiego

Zakład Gospodarowania Nieruchomościami rozpoczął II etap rewitalizacji podwórek przy ul. Krajewskiego. Oprócz nowych chodników, nasadzeń zieleni i nowego placu zabaw, przywrócony zostanie także historyczny drewniany krzyż, rozebrany sześć lat temu
Rewitalizacja podwórek i powrót historycznego krzyża przy ul. Krajewskiego

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • zrealizowanym 2 lata temu I etapie rewitalizacji podwórka przy ul. Krajewskiego;
  • trwającym II etapie rewitalizacji podwórka przy ul. Krajewskiego;
  • rekonstrukcji historycznego drewnianego krzyża.

Miesiąc temu odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, podczas którego omówiono planowaną inwestycję polegającą na realizacji II etapu zagospodarowania podwórek między Krajewskiego 2A a Dymińską 10. Na posiedzenie zaproszono wspólnoty mieszkaniowe oraz przedstawicieli Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami wraz z wiceburmistrzami Joanną Kotkowską-Pyzel i Tomaszem Mielcarzem. Szczegółowo omówiono zakres inwestycji. W maju br. Dzielnica zakończyła konsultacje społeczne, w których mieszkańcy zgłaszali swoje opinie i sugestie — stanowiły one istotny materiał do dalszych prac projektowych. Rewitalizacja podwórek zakłada przede wszystkim modernizację ciągów pieszych, nowe nasadzenia zieleni, montaż elementów małej architektury oraz urządzenie stref rekreacyjnych dla osób w różnym wieku.

Podwórko między Krajewskiego 2A i Fosą Cytadeli - widok w stronę działobitni i Bramy Nowomiejskiej

I etap rewitalizacji podwórek przy ul. Krajewskiego

To już drugi etap rewitalizacji podwórek wzdłuż zabytkowego osiedla Funduszu Kwaterunku Wojskowego, położonego między ul. Krajewskiego a Fosą Cytadeli. Dwa lata temu ZGN Żoliborz przeprowadził I etap prac, obejmujący teren wzdłuż domu podoficerskiego przy Krajewskiego 2A. W kwietniu 2023 r. wykonano kanalizację deszczową, wyremontowano chodniki i drogi osiedlowe, a także wybudowano 40 miejsc parkingowych, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Nasadzono również nową zieleń. Powstało też oświetlenie — latarnie z oprawami rozmieszczonymi co 9 metrów, każda o mocy 56 W, dodatkowo zasilane fotoogniwami i małymi turbinami wiatrowymi. Koszt I etapu wyniósł 2 369 569,39 zł.

Projektanci zadbali również o możliwość odtworzenia historycznej alei drzew, biegnącej prostopadle do drogi dojazdowej przy parkingu, prowadzącej do chodnika nad Fosą. Jej charakter ma zostać podkreślony nasadzeniami w szpalerze po obu stronach w ramach II etapu inwestycji.

Ten chodnik zostanie odsunięty od garażu i drzew

Obecny etap inwestycji

W ramach trwającego II etapu przewidziano rozbiórkę i wykonanie nowej podbudowy oraz nawierzchni istniejących chodników, ciągów jezdnych i opasek budynków, zabezpieczenie istniejących drzew, wykonanie nowych nasadzeń krzewów i zieleni niskiej, a także montaż oświetlenia dla obu etapów prac. Powstanie również nowy plac zabaw przy Krajewskiego 2 oraz elementy małej architektury, a na terenie wdrożona zostanie nowa organizacja ruchu.

Urząd Dzielnicy Żoliborz zapewnił, że nie jest planowana żadna wycinka drzew; usunięte zostaną jedynie krzewy-samosiewy wskazane przez mieszkańców. Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Urzędu, Donata Wancel, wykonawca został wprowadzony na teren budowy 16 października br. „Termin realizacji robót przewidziano do 12 miesięcy od dnia podpisania umowy (tj. od 6 października 2025 r.). Całkowity koszt inwestycji wynosi 2 849 232,44 zł brutto” — dodała.

W dalszym etapie planowany jest III etap inwestycji, który będzie polegał na rewitalizacji podwórka wzdłuż ul. Dymińskiej 9. Jest to również spory teren wymagający kapitalnego remontu. Na jego skraju stoi stary śmietnik z lat 70., który wybudowali hutnicy dla budynku Krajewskiego 9A. Jak się okazuje śmietnik ten bezumownie wykorzystują mieszkańcy budynku 9A, który mimo swojej działki, wykorzystują teren należący do Miasta. 

Projekt rewitalizacji podwórek przy ul. Krajewskiego 2, 2A, 4 i Dymińska 10

Rekonstrukcja historycznego krzyża przy Krajewskiego 2A

Między Fosą Cytadeli a domem podoficerskim przy Krajewskiego 2A co najmniej od II wojny światowej stał ponad pięciometrowy drewniany krzyż. Jego historia nie została w pełni udokumentowana, dlatego okoliczności powstania obiektu pozostają nie do końca znane. „Z uwagi na wiek i wieloletnią ekspozycję na warunki atmosferyczne krzyż uległ znaczącej degradacji biologicznej i materiałowej” — wyjaśnia rzeczniczka Donata Wancel. W 2019 r. obiekt został zdemontowany.

Podjęto decyzję o jego wiernym odtworzeniu. Nowy krzyż stanie dokładnie w miejscu historycznego — na podwórku przy Krajewskiego 2A. Pozostałości dawnego krzyża przechowywane są wewnątrz działobitni przy al. Wojska Polskiego.

Nowo zamontowany krzyż

Ocena techniczna wykazała m.in. ponad 50% rozkładu brunatnego ramienia poprzecznego spowodowanego działaniem grzybów, silną korozję dolnej części słupa, korozję łączeń ramion oraz powierzchniowe uszkodzenia na odcinku około 5 metrów. Konstrukcja nie nadawała się do bezpiecznego użytkowania ani renowacji.

Nowy krzyż zostanie wykonany z litego drewna dębowego i posadowiony na palu żelbetowym. Wokół niego zostaną posadzone rośliny oraz wykonana opaska żwirowa z barierką. Projekt zakłada wierne odtworzenie historycznej formy oraz zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa.

Realizacja zadania została podzielona na dwa etapy:

wykonanie projektu oraz nadzór inwestorski — 41 574,00 zł,

odtworzenie krzyża z drewna dębowego i zagospodarowanie terenu wraz z nadzorem budowlanym — 95 940,00 zł.

W sobotę 6 grudnia wykonawca ustawił nowy krzyż w jego historycznym położeniu.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 10°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1014 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklama
Reklama