W tym artykule przeczytasz o:
- trwających konsultacjach społecznych dotyczących nowego planu ogólnego oraz Strategii rozwoju #Warszawa 2044+;
- nowej wersji Mostu Krasińskiego;
- proponowanej wizji budowy drogi łączącej ul. Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia;
- proponowanej wizji budowy linii tramwajowej na ul. Krasińskiego i ul. Powązkowskiej.
Konsultacje społeczne w sprawie planu ogólnego Warszawy
4 lipca 2024 r. radni m.st. Warszawy podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad Strategią #Warszawa2040+ oraz Planem ogólnym m.st. Warszawy. Jeszcze w ubiegłym roku Miasto przeprowadziło ankietę dotyczącą priorytetów rozwoju stolicy i zebrało wnioski do planu ogólnego. Na przełomie roku odbyły się konsultacje założeń programowych strategii, a w marcu br. Ratusz zorganizował Warszawską Burzę Mózgów, podczas której mieszkańcy mogli przedstawić swoje pomysły na rozwój miasta.

Obecnie trwają konsultacje społeczne nad przygotowanym projektem planu ogólnego oraz strategii rozwoju. Rozpoczęły się już spotkania online poświęcone poszczególnym dzielnicom. 1 grudnia o godz. 17:00 mieszkańcy będą mogli wziąć udział w spotkaniu poświęconym Śródmieściu i Żoliborzowi. Udział w spotkaniu online należy zgłosić, wysyłając maila na adres [email protected]
Konsultacje potrwają do 19 stycznia 2026 r. Szczegóły dotyczące zgłaszania uwag do planu ogólnego i strategii rozwoju można znaleźć na stronie Urzędu Miasta poświęconej konsultacjom społecznym: Warszawa 2040+ konsultacje.um.warszawa.pl
Most Krasińskiego – kontrowersje i nowe propozycje
W projekcie strategii rozwoju pojawił się plan rozbudowy infrastruktury transportu zbiorowego przez Żoliborz. Oprócz wytyczenia nowych tras tramwajowych i budowy dwóch linii metra, temat Mostu Krasińskiego powraca niczym bumerang. Choć w planie ogólnym most pojawia się jedynie w formie ogólnego zarysu, nie jest on jednak uwzględniony jako element komunikacyjny, który miałby przypisany konkretny profil funkcjonalny – podstawowy lub dodatkowy.

Temat Mostu Krasińskiego ciągnie się już trzecią dekadę i wciąż budzi kontrowersje. Ratusz ogłosił przetarg na projekt mostu w 2006 r. W 2010 r. Miasto wystąpiło o decyzję środowiskową, która została wydana rok później, mimo że trasa mostu miała przebiegać przez Dolinę Środkowej Wisły, objętą specjalną ochroną przyrodniczą (obszar „Natura 2000”). Decyzja środowiskowa była ważna do końca października 2016 r. Ratusz, aby nie stracić ważnej decyzji, wznowił prace nad projektem budowy mostu w lipcu 2015 r. Wkrótce potem rozpoczęły się protesty mieszkańców Żoliborza przeciwko tej inwestycji. Była to największa akcja protestacyjna w historii dzielnicy. W odpowiedzi Rada Dzielnicy Żoliborz podjęła uchwałę wzywającą ówczesną prezydent Warszawy, Hannę Gronkiewicz-Waltz, do rezygnacji z inwestycji. W październiku 2016 r. zapadła decyzja o opóźnieniu budowy mostu o dwa lata. Niemniej Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wystąpił o pozwolenie na budowę mostu, jednak w listopadzie 2016 r. procedura wydawania zezwolenia na tę inwestycję została umorzona.
Dobro kultury narodowej, które miało zostać podzielone trasą...
Przypomnijmy, że wówczas Miasto planowało nie tylko sam most, ale także budowę trasy, która połączyłaby Bródno z Kołem. Połączenie trasy Mostu Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia prowadziłoby do całkowitego przecięcia dzielnicy kolejną obwodnicą, już teraz otoczoną nieukończoną obwodnicą śródmiejską oraz obwodnicą miejską, której częścią jest Trasa S8 z aleją Armii Krajowej. „Te współczesne formy wydzielania i izolowania tras komunikacyjnych z intensywnym ruchem samochodowym nie mogą być stosowane na Żoliborzu, ponieważ zniszczyłyby zabytkowy charakter tej dzielnicy” – twierdzi Maria Brukalska, wojewódzka konserwator zabytków w latach 1991–2000. Podkreśla również znaczenie osiągnięć w dziedzinie architektury i zrealizowanych założeń urbanistycznych. „Zrealizowana w latach dwudziestolecia międzywojennego koncepcja przestrzenna miasta-ogrodu została uznana za dobro kultury narodowej, potwierdzona pięcioma wpisami do rejestru zabytków” – dodaje, wymieniając poszczególne wpisy: Żoliborz Oficerski, Żoliborz Historyczny, Żoliborz Centralny, Kolonię Urzędniczą oraz Kolonię Dziennikarską.

Dekadę temu kwestia budowy mostu zjednoczyła mieszkańców Żoliborza, którzy mimo różnych organizacji stanowczo sprzeciwili się tej inwestycji. Dla części z nich kompromisowym rozwiązaniem był most tramwajowo-rowerowy lub po prostu kładka pieszo-rowerowa. Choć w 2015 r. władze Dzielnicy Targówek mocno lobbowały za budową Mostu Krasińskiego, inwestycja miała być realizowana w pierwszym etapie wyłącznie do ul. Jagiellońskiej. Mieszkańcy szybko zauważyli, że głównym powodem budowy przeprawy mostowej była planowana duża inwestycja deweloperska na obszarze blisko 28 ha pod nazwą „Dolina Wisły”. Nieruchomość tę zakupiła od FSO Mennica Polska Spółka Komendytowa Akcyjna. Jej interesem było powstanie mostu, aby mieszkańcy nowego osiedla mogli szybko dojechać do metra na pl. Wilsona.
Od "Doliny Wisły" do "Bulwarów Praskich"
Choć teren między Wisłą a linią kolejową w stronę Legionowa (tzw. linia nadwiślańska) znajduje się w Dzielnicy Praga-Północ, przeciwko budowie Mostu i Trasy Krasińskiego protestowali także mieszkańcy Kolonii Śliwice, która powstała w latach 30. Z końcem 2016 r. temat budowy mostu został zawieszony. Niemniej Mennica rozpoczęła budowę osiedla dla ponad 8 tysięcy mieszkańców, pod nazwą „Bulwary Praskie”. Pierwszy blok powstał w 2020 r., a obecnie wzniesiono już kilkanaście budynków.
W nowej Strategii rozwoju projektanci proponują most rowerowo-tramwajowy, który miałby zostać zrealizowany najpóźniej do 2044 r. Z dawnego projektu trasy Mostu Krasińskiego wciąż planowana jest przeprawa wiaduktowa, która ma połączyć ul. Jagiellońską z ul. Matki Teresy z Kalkuty (d. Budowlana) przez ul. Kotsisa nad linią kolejową, wraz z przystankiem osobowym Warszawa-Praga. Przeprawa ta również ma być zrealizowana do 2044 r.

Połączenie Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia w dalszym ciągu rozważane
Wciąż dużym zagrożeniem jest jednak planowane połączenie ul. Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia, co doprowadziłoby do likwidacji ogródków działkowych wzdłuż Cmentarza Wojskowego na Powązkach. W planie ogólnym teren ten oznaczony jest jako obszar komunikacyjny o podstawowym profilu funkcjonalnym, czyli jako autostrada, droga ekspresowa lub główna droga. Dopuszcza się również pozostawienie ogródków działkowych, ale w profilu dodatkowym wskazuje się drogę zbiorczą oraz zieleń. Zgodnie z nową strategią, planowane jest poprowadzenie drogi zbiorczej z rekomendacją realizacji po 2044 r.

Czy pomysł tramwajów na Krasińskiego jest słuszny?
Osobnym tematem jest również planowana linia tramwajowa wzdłuż ul. Krasińskiego. Choć Strategia rozwoju uwzględnia budowę tej linii od ul. Marii Teresy z Kalkuty do pl. Wilsona do 2044 r., rozważane jest jej przedłużenie do ul. Powązkowskiej po tym terminie. Jednocześnie rozważane jest przywrócenie linii tramwajowej, która została zlikwidowana w latach 60. wzdłuż ul. Powązkowskiej. Sam pomysł budowy tramwaju jest zasadny, jednak pojawia się istotny problem – co z zabytkową zabudową, jak choćby Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”? Już 10 lat temu na III kolonii (Krasińskiego 16) pojawiły się spękania na cokole budynku, spowodowane drganiami wywołanymi przez autobusy, ciężarówki i inne pojazdy. W 2016 r. zawężono jezdnię ul. Krasińskiego między pl. Wilsona a ul. Ks. Popiełuszki z dwóch pasów do jednego, wytyczając jednocześnie pas drogi dla rowerów w obu kierunkach. Dzięki temu ciężkie pojazdy oddaliły się od budynków, a spękania ustały. Wprowadzenie tramwajów może jednak ingerować w strukturę tych budynków. Warto pamiętać, że po 2044 r. budynki te będą miały już ponad 110 lat.
Zachęcamy mieszkańców dzielnicy do aktywnego udziału w konsultacjach. Każdy z nas ma wpływ na przyszły rozwój swojej małej ojczyzny.

























Napisz komentarz
Komentarze