Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 1 grudnia 2025 07:39
Reklama
TYLKO U NAS

Most Krasińskiego w nowej odsłonie. Trwają konsultacje społeczne dotyczące nowego planu ogólnego

Do 19 stycznia trwają konsultacje społeczne dotyczące strategii rozwoju oraz nowego planu ogólnego dla Warszawy. Miasto wciąż planuje budowę Mostu Krasińskiego, ale w nieco zmienionej formie. Zgodnie z przyjętą strategią, most miałby zostać zrealizowany najpóźniej do 2044 roku
Most Krasińskiego w nowej odsłonie. Trwają konsultacje społeczne dotyczące nowego planu ogólnego
Przebieg Mostu Krasińskiego w projekcie planu ogólnego

Źródło: mapa.um.warszawa.pl

W tym artykule przeczytasz o:

  • trwających konsultacjach społecznych dotyczących nowego planu ogólnego oraz Strategii rozwoju #Warszawa 2044+;
  • nowej wersji Mostu Krasińskiego;
  • proponowanej wizji budowy drogi łączącej ul. Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia;
  • proponowanej wizji budowy linii tramwajowej na ul. Krasińskiego i ul. Powązkowskiej. 

Konsultacje społeczne w sprawie planu ogólnego Warszawy

4 lipca 2024 r. radni m.st. Warszawy podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad Strategią #Warszawa2040+ oraz Planem ogólnym m.st. Warszawy. Jeszcze w ubiegłym roku Miasto przeprowadziło ankietę dotyczącą priorytetów rozwoju stolicy i zebrało wnioski do planu ogólnego. Na przełomie roku odbyły się konsultacje założeń programowych strategii, a w marcu br. Ratusz zorganizował Warszawską Burzę Mózgów, podczas której mieszkańcy mogli przedstawić swoje pomysły na rozwój miasta.

Obecnie trwają konsultacje społeczne nad przygotowanym projektem planu ogólnego oraz strategii rozwoju. Rozpoczęły się już spotkania online poświęcone poszczególnym dzielnicom. 1 grudnia o godz. 17:00 mieszkańcy będą mogli wziąć udział w spotkaniu poświęconym Śródmieściu i Żoliborzowi. Udział w spotkaniu online należy zgłosić, wysyłając maila na adres [email protected]

Konsultacje potrwają do 19 stycznia 2026 r. Szczegóły dotyczące zgłaszania uwag do planu ogólnego i strategii rozwoju można znaleźć na stronie Urzędu Miasta poświęconej konsultacjom społecznym: Warszawa 2040+ konsultacje.um.warszawa.pl

Most Krasińskiego – kontrowersje i nowe propozycje

W projekcie strategii rozwoju pojawił się plan rozbudowy infrastruktury transportu zbiorowego przez Żoliborz. Oprócz wytyczenia nowych tras tramwajowych i budowy dwóch linii metra, temat Mostu Krasińskiego powraca niczym bumerang. Choć w planie ogólnym most pojawia się jedynie w formie ogólnego zarysu, nie jest on jednak uwzględniony jako element komunikacyjny, który miałby przypisany konkretny profil funkcjonalny – podstawowy lub dodatkowy.

Stara koncepcja Mostu Krasińskiego Źródło: SISKOM

Temat Mostu Krasińskiego ciągnie się już trzecią dekadę i wciąż budzi kontrowersje. Ratusz ogłosił przetarg na projekt mostu w 2006 r. W 2010 r. Miasto wystąpiło o decyzję środowiskową, która została wydana rok później, mimo że trasa mostu miała przebiegać przez Dolinę Środkowej Wisły, objętą specjalną ochroną przyrodniczą (obszar „Natura 2000”). Decyzja środowiskowa była ważna do końca października 2016 r. Ratusz, aby nie stracić ważnej decyzji, wznowił prace nad projektem budowy mostu w lipcu 2015 r. Wkrótce potem rozpoczęły się protesty mieszkańców Żoliborza przeciwko tej inwestycji. Była to największa akcja protestacyjna w historii dzielnicy. W odpowiedzi Rada Dzielnicy Żoliborz podjęła uchwałę wzywającą ówczesną prezydent Warszawy, Hannę Gronkiewicz-Waltz, do rezygnacji z inwestycji. W październiku 2016 r. zapadła decyzja o opóźnieniu budowy mostu o dwa lata. Niemniej Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wystąpił o pozwolenie na budowę mostu, jednak w listopadzie 2016 r. procedura wydawania zezwolenia na tę inwestycję została umorzona.

Dobro kultury narodowej, które miało zostać podzielone trasą...

Przypomnijmy, że wówczas Miasto planowało nie tylko sam most, ale także budowę trasy, która połączyłaby Bródno z Kołem. Połączenie trasy Mostu Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia prowadziłoby do całkowitego przecięcia dzielnicy kolejną obwodnicą, już teraz otoczoną nieukończoną obwodnicą śródmiejską oraz obwodnicą miejską, której częścią jest Trasa S8 z aleją Armii Krajowej. „Te współczesne formy wydzielania i izolowania tras komunikacyjnych z intensywnym ruchem samochodowym nie mogą być stosowane na Żoliborzu, ponieważ zniszczyłyby zabytkowy charakter tej dzielnicy” – twierdzi Maria Brukalska, wojewódzka konserwator zabytków w latach 1991–2000. Podkreśla również znaczenie osiągnięć w dziedzinie architektury i zrealizowanych założeń urbanistycznych. „Zrealizowana w latach dwudziestolecia międzywojennego koncepcja przestrzenna miasta-ogrodu została uznana za dobro kultury narodowej, potwierdzona pięcioma wpisami do rejestru zabytków” – dodaje, wymieniając poszczególne wpisy: Żoliborz Oficerski, Żoliborz Historyczny, Żoliborz Centralny, Kolonię Urzędniczą oraz Kolonię Dziennikarską.

Na terenie dawnej fabryki FSO powstaje nowe osiedle dla 8 000 mieszkańców - "Bulwary Praskie"

Dekadę temu kwestia budowy mostu zjednoczyła mieszkańców Żoliborza, którzy mimo różnych organizacji stanowczo sprzeciwili się tej inwestycji. Dla części z nich kompromisowym rozwiązaniem był most tramwajowo-rowerowy lub po prostu kładka pieszo-rowerowa. Choć w 2015 r. władze Dzielnicy Targówek mocno lobbowały za budową Mostu Krasińskiego, inwestycja miała być realizowana w pierwszym etapie wyłącznie do ul. Jagiellońskiej. Mieszkańcy szybko zauważyli, że głównym powodem budowy przeprawy mostowej była planowana duża inwestycja deweloperska na obszarze blisko 28 ha pod nazwą „Dolina Wisły”. Nieruchomość tę zakupiła od FSO Mennica Polska Spółka Komendytowa Akcyjna. Jej interesem było powstanie mostu, aby mieszkańcy nowego osiedla mogli szybko dojechać do metra na pl. Wilsona.

Od "Doliny Wisły" do "Bulwarów Praskich"

Choć teren między Wisłą a linią kolejową w stronę Legionowa (tzw. linia nadwiślańska) znajduje się w Dzielnicy Praga-Północ, przeciwko budowie Mostu i Trasy Krasińskiego protestowali także mieszkańcy Kolonii Śliwice, która powstała w latach 30. Z końcem 2016 r. temat budowy mostu został zawieszony. Niemniej Mennica rozpoczęła budowę osiedla dla ponad 8 tysięcy mieszkańców, pod nazwą „Bulwary Praskie”. Pierwszy blok powstał w 2020 r., a obecnie wzniesiono już kilkanaście budynków.

W nowej Strategii rozwoju projektanci proponują most rowerowo-tramwajowy, który miałby zostać zrealizowany najpóźniej do 2044 r. Z dawnego projektu trasy Mostu Krasińskiego wciąż planowana jest przeprawa wiaduktowa, która ma połączyć ul. Jagiellońską z ul. Matki Teresy z Kalkuty (d. Budowlana) przez ul. Kotsisa nad linią kolejową, wraz z przystankiem osobowym Warszawa-Praga. Przeprawa ta również ma być zrealizowana do 2044 r.

Sieć infrastruktury pieszej i rowerowej w projekcie Strategii rozwoju #Warszawa 2040+

Połączenie Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia w dalszym ciągu rozważane 

Wciąż dużym zagrożeniem jest jednak planowane połączenie ul. Krasińskiego z al. Prymasa Tysiąclecia, co doprowadziłoby do likwidacji ogródków działkowych wzdłuż Cmentarza Wojskowego na Powązkach. W planie ogólnym teren ten oznaczony jest jako obszar komunikacyjny o podstawowym profilu funkcjonalnym, czyli jako autostrada, droga ekspresowa lub główna droga. Dopuszcza się również pozostawienie ogródków działkowych, ale w profilu dodatkowym wskazuje się drogę zbiorczą oraz zieleń. Zgodnie z nową strategią, planowane jest poprowadzenie drogi zbiorczej z rekomendacją realizacji po 2044 r.

Według schematu transportu drogowego w Strategii rozwoju #Warszawa 2040+ nie ma przeprawy drogowej Mostem Krasińskiego

Czy pomysł tramwajów na Krasińskiego jest słuszny? 

Osobnym tematem jest również planowana linia tramwajowa wzdłuż ul. Krasińskiego. Choć Strategia rozwoju uwzględnia budowę tej linii od ul. Marii Teresy z Kalkuty do pl. Wilsona do 2044 r., rozważane jest jej przedłużenie do ul. Powązkowskiej po tym terminie. Jednocześnie rozważane jest przywrócenie linii tramwajowej, która została zlikwidowana w latach 60. wzdłuż ul. Powązkowskiej. Sam pomysł budowy tramwaju jest zasadny, jednak pojawia się istotny problem – co z zabytkową zabudową, jak choćby Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej „Żoliborz Centralny”? Już 10 lat temu na III kolonii (Krasińskiego 16) pojawiły się spękania na cokole budynku, spowodowane drganiami wywołanymi przez autobusy, ciężarówki i inne pojazdy. W 2016 r. zawężono jezdnię ul. Krasińskiego między pl. Wilsona a ul. Ks. Popiełuszki z dwóch pasów do jednego, wytyczając jednocześnie pas drogi dla rowerów w obu kierunkach. Dzięki temu ciężkie pojazdy oddaliły się od budynków, a spękania ustały. Wprowadzenie tramwajów może jednak ingerować w strukturę tych budynków. Warto pamiętać, że po 2044 r. budynki te będą miały już ponad 110 lat.

Zachęcamy mieszkańców dzielnicy do aktywnego udziału w konsultacjach. Każdy z nas ma wpływ na przyszły rozwój swojej małej ojczyzny.

Schemat transportu zbiorowego w Strategii rozwoju #Warszawa 2040+
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zamglenia

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Reklama