W tym artykule przeczytasz o:
- interpelacji złożonej przez Monikę Klejn i Wiktora Jasionowskiego do Zarządu Zieleni w sprawie ochrony w Parku Żeromskiego;
- liczbie patroli ochrony zatrudnionej w Parku Żeromskiego;
- kosztach poniesionych za utrzymanie ochrony na terenie parku;
- regulaminie parku i planowanych zmianach, jak również czy jest on egzekwowany przez ochronę parku?;
- zakazie spożywania alkoholu w Parku Żeromskiego, również względem klientów Prochowni Żoliborz;
- zakresie obowiązków jakie ma ochrona oraz dlaczego Park Żeromskiego jest jednym z dwóch parków w Warszawie, który ma taką usługę.
Temat interpelacji radnych wzbudził duże emocje
O sprawie zatrudnienia przez Zarząd Zieleni m.st. Warszawy firmy ochroniarskiej na terenie Parku im. Stefana Żeromskiego zrobiło się głośno po złożonej w sierpniu br. interpelacji radnych Doroty Klejn (KO) i Wiktora Jasionowskiego (KO). Przy okazji dyskusji na temat dzierżawy ogródka gastronomicznego Prochowni Żoliborz radni zadali trzy istotne pytania do ZZW, bezpośrednio związane z ochroną w parku.
Pierwsze pytanie dotyczyło częstotliwości interwencji pracowników Zarządu Zieleni, w tym ochrony parku. Radni zapytali o rodzaj spraw, jakich dotyczyły interwencje, oraz o ich efekty. Drugie pytanie odnosiło się do częstotliwości kontroli prowadzonych przez pracowników ZZW oraz firmę ochroniarską w zakresie realizacji postanowień umowy dzierżawy przez Prochownię Żoliborz — w szczególności w kwestii korzystania z terenów zieleni poza wyznaczonym ogródkiem gastronomicznym. Ostatnie pytanie dotyczyło całkowitego kosztu utrzymania ochrony na terenie Parku Żeromskiego.

W odpowiedzi na tę interpelację dyrektorka Zarządu Zieleni m.st. Warszawy, Monika Gołębiewska-Kozakiewicz, poinformowała, że do 28 sierpnia przeprowadzono sześć kontroli. „Dwie z kontroli dokonanych przez pracowników ZZW nie wykazały nieprawidłowości. W przypadku stwierdzenia bezumownego zajęcia nieruchomości pracownicy lokalu Prochownia zostali upomniani słownie i wezwani do uprzątnięcia leżaków z terenu zajmowanego bezumownie. Podmiot został obciążony wynagrodzeniem za bezumowne korzystanie z nieruchomości zgodnie z określoną stawką” – wyjaśniła dyrektorka.
Z odpowiedzi na interpelację wynikało również, że kontrole terenów odbywają się niezależnie od potrzeb danego obszaru. „Nie prowadzimy stałego harmonogramu kontroli żadnego z zarządzanych przez nas terenów, w tym parku im. Żeromskiego” – zaznaczyła Gołębiewska-Kozakiewicz.
W zależności od pory roku, w ciągu doby odbywa się od 7 do 11 patroli
Jeśli chodzi o samą ochronę, usługa świadczona jest w systemie patrolowym. „W miesiącach październik–marzec wykonywanych jest siedem patroli na dobę, a w miesiącach kwiecień–wrzesień jedenaście patroli na dobę” – dodała dyrektorka ZZW. Jednocześnie wyjaśniła, że interwencje ochrony i pracowników ZZW dotyczą wszelkich przypadków niewłaściwego zachowania użytkowników parku, np. aktów wandalizmu, i nie ograniczają się wyłącznie do kwestii związanych z działalnością lokalu Prochownia.
Koszty utrzymania ochrony w Parku Żeromskiego sięgają prawie 370 tysięcy złotych rocznie
Najciekawszym wątkiem, jaki wyniknął z odpowiedzi na interpelację radnych, okazały się koszty utrzymania ochrony w latach 2022–2025.
W 2022 r., kiedy Zarząd Zieleni po raz pierwszy zatrudnił ochronę na terenie parku, kwota za jej utrzymanie wynosiła 215 671,20 zł brutto. W 2023 r. wzrosła do 269 626,20 zł brutto. Rekordowa suma padła w 2024 r. – koszty utrzymania ochrony sięgnęły 368 077,50 zł brutto. W 2025 r. kwota zmalała do 299 744,40 zł brutto.

Regulamin parku a jego egzekwowanie
Wielu mieszkańców było zaskoczonych wysokością tych kwot oraz samym faktem, że utrzymanie ochrony w Parku Żeromskiego uznano za aż tak niezbędne. Spora grupa radnych dzielnicowych również nie kryła zdziwienia, twierdząc, że nie widują ochroniarzy na terenie parku. Pojawiła się dyskusja, czy firma ochroniarska pilnuje wyłącznie roślinności i placu zabaw, czy też egzekwuje zakaz spożywania alkoholu na terenie parku.
Nasza redakcja postanowiła bliżej przyjrzeć się tej sprawie i wystąpiła z pytaniami do Zarządu Zieleni. Pierwszą kwestią, jaka się nasunęła, było to, czy regulamin umieszczony w parku jest aktualny oraz czy firma ochroniarska ma obowiązek egzekwować jego zapisy.
Jak wyjaśniła rzeczniczka prasowa Zarządu Zieleni, Karolina Kwiecień-Łukaszewska, zasady porządkowe ujęte w „Regulaminie parku”, znajdującym się na tablicach informacyjnych, faktycznie niedługo ulegną zmianie.
„Pracujemy nad nową treścią tablic, w której znajdą się także odniesienia do planowanej wirtualnej ścieżki przyrodniczej – analogicznej do tej w pobliskim parku Fosa i Stoki Cytadeli”.
Nie zmienia to jednak faktu, że – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – na terenie parku nadal obowiązują określone regulacje porządkowe w zakresie:
- puszczania psów bez oznakowania i możliwości ich kontroli (art. 10a ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt),
- zakłócania porządku (art. 51 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń),
- handlu bez zezwolenia zarządcy parku (art. 603 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń),
- wieszania ogłoszeń, afiszy, ulotek itp. (art. 63a § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń),
- niszczenia zieleni (art. 144 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń),
- picia alkoholu (art. 14 ust. 2a ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi),
- używania otwartego ognia, w tym palenia ognisk i grillowania (art. 82 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń),
- niszczenia i uszkadzania wyposażenia terenu (art. 124 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń),
- zaśmiecania (art. 145 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń),
- palenia wyrobów tytoniowych, w tym nowatorskich wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych w miejscach przeznaczonych do zabaw dzieci (art. 5 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych).

Zakaz spożywania alkoholu w parku objął także Prochownię
Z odpowiedzi na interpelację Doroty Klejn i Wiktora Jasionowskiego dyrektorka Zarządu Zieleni podkreśliła, że ochrona Parku Żeromskiego nie jest uprawniona do kontrolowania osób spożywających alkohol. „Nie dysponuje ani odpowiednimi narzędziami, ani uprawnieniami. Może jedynie zwracać uwagę i egzekwować przestrzeganie ogólnie przyjętych norm obowiązujących w przestrzeni publicznej. Z informacji uzyskanych od pracowników służb ochrony wynika, że interwencje w Parku Żeromskiego dotyczą zarówno osób nietrzeźwych, jak i przyłapywanych na spożywaniu alkoholu. Zazwyczaj zwrócenie uwagi bywa wystarczające, jednak zdarzają się incydenty wymagające interwencji Policji lub Straży Miejskiej” – dodała Monika Gołębiewska-Kozakiewicz.
Problem ten dotyczył również Prochowni, która w tym roku nie podpisała umowy dzierżawy na ogródek gastronomiczny, pomimo wielomiesięcznych rozmów. Mimo to na polanie wciąż rozkładane były leżaki należące do tego lokalu.
Dlaczego Park Żeromskiego ma ochronę?
Skoro ochrona ma ograniczone kompetencje, postanowiliśmy zapytać Zarząd Zieleni, dlaczego Park Żeromskiego jest jednym z zaledwie dwóch parków w Warszawie, które posiadają ochronę. Drugim takim miejscem jest Park Ujazdowski.

Jak wyjaśniła nam Karolina Kwiecień-Łukaszewska, park znajduje się w prestiżowym rejonie Żoliborza, cieszy się ogromną popularnością wśród mieszkańców, a w ostatnich latach zrealizowano w nim wiele inwestycji.
„Te wszystkie czynniki były powodem decyzji o wprowadzeniu na teren parku ochrony – w celu poprawy bezpieczeństwa i utrzymania porządku. Zadaniem ochrony jest bieżący monitoring terenu i reagowanie na sytuacje niebezpieczne lub niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa, w tym zawiadamianie uprawnionych służb w razie potrzeby interwencji. Ochrona dba o porządek, zgłasza nieprawidłowości, a jej obecność ogranicza kradzieże, dewastacje sprzętów na placu zabaw, niszczenie koszy, ławek, toalety czy wchodzenie na skarpy” – dodała rzeczniczka prasowa i zastępczyni kierownika działu edukacji w Zarządzie Zieleni.
Jaki jest zakres obowiązków zatrudnianej ochrony?
Z informacji uzyskanych od Zarządu Zieleni wynika, że do obowiązków wykonawcy należy:
- ochrona mienia znajdującego się na terenie parku,
- nadzór nad funkcjonowaniem placu zabaw i interweniowanie w przypadku jego niewłaściwego użytkowania,
- regularne patrole całego parku – ze szczególnym uwzględnieniem placu zabaw – w celu zapewnienia bezpieczeństwa osób przebywających na jego terenie,
- szybka reakcja na wszelkie zgłoszenia użytkowników parku, zamawiającego, awarie oraz incydenty, w tym współpraca z Policją, Strażą Miejską i innymi służbami (w tym ratunkowymi) poprzez niezwłoczne powiadamianie ich o czynach przestępczych, które miały miejsce na terenie obiektu chronionego, oraz zabezpieczenie miejsca zdarzenia do czasu przybycia organów ścigania,
- zabezpieczenie uszkodzonych elementów wyposażenia parku tak, aby nie stanowiły zagrożenia dla użytkowników,
- zwracanie uwagi osobom nieprzestrzegającym ogólnie obowiązujących przepisów prawa, o ile nie wymaga to bezpośredniej interwencji Policji lub Straży Miejskiej,
- niezwłoczne powiadamianie zamawiającego (telefonicznie lub poprzez SMS), a także firm wykonujących prace porządkowo–ogrodnicze, konserwujących układ wodny, sieć wodno-kanalizacyjną i nawodnienie (w przypadku braku kontaktu na numery alarmowe) oraz serwisanta toalety – o przypadkach wymagających natychmiastowej interwencji.

Czy ochrona egzekwuje regulamin parku?
Przy okazji zapytaliśmy, czy w zapisach umowy z firmą ochroniarską został uwzględniony regulamin parku jako dokument, na podstawie którego ochrona ma egzekwować jego przestrzeganie przez użytkowników. Z informacji uzyskanych od rzeczniczki prasowej ZZW wynika, że nie.
„Zakres obowiązków pracowników ochrony wynika z Opisu Przedmiotu Zamówienia, który stanowi załącznik do umowy, a także z powszechnie obowiązujących przepisów prawa – m.in. ustawy antyalkoholowej oraz Kodeksu wykroczeń” – zaznaczyła Karolina Kwiecień-Łukaszewska.
W jaki sposób Zarząd Zieleni weryfikuje liczbę patroli?
Ponieważ część odwiedzających Park Żeromskiego mieszkańców przyznaje, że nie widziała ochroniarzy na jego terenie, zapytaliśmy Zarząd Zieleni, w jaki sposób weryfikowana jest liczba patroli. Z informacji uzyskanych z ZZW wynika, że na terenie parku zainstalowany jest system kontroli obchodu, który potwierdza wykonanie patrolu przez pracownika ochrony.
W związku z tym zapytaliśmy również, czy użytkownicy parku mogą w razie potrzeby zwrócić się do ochrony o pomoc. Jak wyjaśniła rzeczniczka prasowa ZZW, obecnie w parku nie ma żadnego lokalu, który mógłby stanowić stały punkt dla ochrony. „W czasie, gdy na miejscu nie ma patrolu ochrony, a potrzebna jest interwencja lub pomoc, użytkownicy w pierwszej kolejności powinni wezwać odpowiednie służby, dzwoniąc pod powszechnie znane numery alarmowe, a następnie poinformować o zdarzeniu naszą jednostkę” – dodała.

Z kim ZZW zawierał umowy na ochronę i skąd wynikały wysokie koszty w 2024 roku?
W 2022 r. Zarząd Zieleni zawarł umowy z trzema firmami: Security Emporio Sp. z o.o. Sp.k., Emporio Sp. z o.o. oraz Vigor Security Sp. z o.o. Wówczas całkowity koszt ochrony wyniósł 215 671,20 zł brutto.
Od 2023 do 2024 r. umowy były zawierane na następujące okresy:
– 1 stycznia 2023 – 31 grudnia 2023,
– 1 stycznia 2024 – 31 stycznia 2024,
– 1 lutego 2024 – 29 lutego 2024,
– 1 marca 2024 – 31 grudnia 2024.
Wszystkie te umowy realizowało konsorcjum: Security Emporio Sp. z o.o. Sp.k., Emporio Sp. z o.o. oraz Vigor Security Sp. z o.o.
Z kolei w 2025 r. usługi ochrony świadczyło konsorcjum: Agencja Ochrony MK Sp. z o.o. oraz Agencja Ochrony Kowalczyk KM Sp. z o.o.
Jednocześnie zapytaliśmy Zarząd Zieleni, dlaczego w 2024 r. koszty ochrony wyniosły aż 368 077,50 zł brutto. Jak wyjaśniła Karolina Kwiecień-Łukaszewska, zawarcie trzech, a nie jednej umowy w 2024 roku wynikało z trwającej procedury przetargowej. „Pierwsze postępowanie zostało unieważnione 11 stycznia 2024 r., a kolejne rozstrzygnęliśmy 23 stycznia. Ze względów formalnych, zgodnych z przepisami Prawa zamówień publicznych, nie było możliwości zawarcia umowy od 1 lutego, dlatego podpisano kolejną miesięczną umowę na okres od 1 do 29 lutego 2024 r. Ostateczną umowę przetargową zawarliśmy na okres od 1 marca do 31 grudnia 2024 r.” – dodała rzeczniczka.






















Napisz komentarz
Komentarze