Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 23 października 2025 02:03
Reklama
TYLKO U NAS

Ulica Dymińska czeka na remont

Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaprezentowano projekt remontu ul. Dymińskiej, która już dziś stanowi istotny ciąg komunikacyjny między Dworcem Gdańskim a Cytadelą. Niestety, nie wszystkim podoba się nowa koncepcja. Więcej o projekcie przebudowy Dymińskiej przeczytacie w poniższym artykule
Ulica Dymińska czeka na remont

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • planowanym remoncie ul. Dymińskiej;
  • planowanym docelowym wyglądzie ulicy i o zaproponowanej organizacji ruchu drogowego;
  • opiniach mieszkańców na temat projektu;
  • rozważaniach nad przedłużeniem ul. Ks. Indrzejczyka i wydzierżawieniu terenu pod parking dla mieszkańców Kolonii Dymińska. 

16 października odbyło się posiedzenie Komisji Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poświęcone planowanemu remontowi ul. Dymińskiej. Mieszkańcy od lat upominają się o modernizację tej ulicy. Wydział Infrastruktury zlecił opracowanie dokumentacji projektowej wraz z planem organizacji ruchu. Podczas posiedzenia zaprezentowano projekt, który szczegółowo omówili zastępca burmistrza Tomasz Mielcarz oraz naczelnik Wydziału Infrastruktury Maria Szwałko.

Projekt wschodniego odcinka ul. Dymińskiej

Prezentacja koncepcji docelowego wyglądu ul. Dymińskiej

W pierwszej kolejności przedstawiono koncepcję dla wschodniego odcinka ul. Dymińskiej, znajdującego się między ul. Krajewskiego a Bramą Żoliborską. Od strony Krajewskiego, oprócz nowej nawierzchni asfaltowej i chodników, pojawi się próg zwalniający. Zjazdy na teren nieruchomości po obu stronach ulicy zostaną wyłożone klinkierem układanym w jodełkę. Największe zmiany przewidziano za garażami przy Dymińskiej 6A, gdzie przebiega ciąg pieszy prowadzący nad stokami Cytadeli. Tuż przed skrzyżowaniem tego ciągu z ul. Dymińską powstanie strefa zamieszkania. Za nią, wzdłuż Fosy, zaplanowano ruch okrężny prowadzący na dwa parkingi zlokalizowane na nasypach, które po wojnie zostały usypane w miejscu dawnej fosy. Przed wojną była ona w tym miejscu znacznie szersza – o podobnych wymiarach jak na wysokości działobitni, gdzie w przyszłości ma powstać kładka na Cytadelę. Warto dodać, że przez Bramę Żoliborską (niegdyś Powązkowską) również przebiegał drewniany most nad fosą, prowadzący do nieistniejącej już działobitni, która stała w osi dzisiejszej ul. Dymińskiej.

Jeden z dwóćh parkingów na nasypie usypanym na historycznej Fosie Cytadeli

Zasypana Fosa Cytadeli

Na początku lat 30. XX wieku most i działobitnia zostały rozebrane, a po wytyczeniu ul. Dymińskiej usypano wał, po którym poprowadzono drogę prowadzącą do Bramy Żoliborskiej. W latach powojennych, prawdopodobnie podczas odgruzowywania Warszawy, nadmiar ziemi i gruzu wysypano po obu stronach wału. W ten sposób powstały dwa duże parkingi, z których od kilkudziesięciu lat korzystają mieszkańcy pobliskich domów. Obecnie parkuje tam około 70 samochodów.

Nowy projekt zakłada jednak całkowitą przebudowę parkingów. Po obu stronach ul. Dymińskiej powstaną dwie drogi jednokierunkowe, przy których zaprojektowano zatoki postojowe do parkowania skośnego. Łącznie przewidziano 26 miejsc postojowych, co oznacza znaczną redukcję w stosunku do obecnego stanu. Tymczasem Rada Warszawy zmieniła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego rejonu Cytadeli, który zakłada likwidację obu parkingów i przywrócenie w tym miejscu historycznej fosy.

Mimo to Urząd Dzielnicy zamierza przeprowadzić przebudowę w ramach procedury ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej), co pozwoliłoby tymczasowo obejść zapisy planu miejscowego – do czasu ewentualnego odkopania fosy. Koncepcja ruchu okrężnego między dwoma parkingami zakłada także ograniczenie ruchu kołowego w osi ul. Dymińskiej. W miejscu dawnego mostu planowane jest ułożenie nawierzchni z kostki i oznakowanie odcinka znakiem B-1 (zakaz ruchu w obu kierunkach), z wyłączeniem pojazdów należących do muzeów znajdujących się na Cytadeli.

Stan chodników na wschodnim odcinku ul. Dymińskiej

Jaki zachodni odcinek ul. Dymińskiej?

Zgodnie z zaprezentowanym projektem duże zmiany mają objąć również zachodni odcinek ul. Dymińskiej. Jest to ślepy fragment ulicy prowadzący do Kolonii Dymińska, administrowany przez Warszawską Spółdzielnię Mieszkaniową, oraz do budynków przy ul. Mickiewicza 4/16 należących do Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej „Ognisko V”. Z około 25 obecnych (często nielegalnych) miejsc parkingowych pozostanie 12 – wszystkie równoległe. Na całym odcinku wprowadzona zostanie strefa zamieszkania. Od strony SBM „Ognisko V” planowane jest poszerzenie wąskiego chodnika do 2 metrów oraz wprowadzenie pasa zieleni wzdłuż pawilonu handlowego przy ul. Dymińskiej 4. Zatoki postojowe rozmieszczono naprzemiennie, co ma dodatkowo uspokoić ruch na tym odcinku ulicy.

Projekt zachodniego odcinka ul. Dymińskiej

Zaprezentowany projekt remontu ul. Dymińskiej miał zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Głos sprzeciwu wyraziła przedstawicielka Stowarzyszenia Kolonia Dymińska, Anna Choszczewska-Iwueze, która zwróciła uwagę, że projekt pomija potrzeby mieszkańców budynków przy Dymińskiej 2, 2A i 6A. Podkreśliła, że w każdym z tych bloków znajduje się ponad 150 mieszkań, a oprócz indywidualnych garaży nie istnieje żaden parking, który odpowiadałby na potrzeby mieszkańców tej części osiedla. Innego zdania był Mateusz Mikuczyński ze Stowarzyszenia Miasto jest Nasze, który jako przeciwnik budowy kładki łączącej reprezentacyjną aleję Wojska Polskiego, chce nadać reprezentacyjnego charakteru ul. Dymińskiej. 

Zastępca burmistrza Tomasz Mielcarz zaznaczył, że rolą samorządu nie jest zapewnianie miejsc parkingowych. Przedstawicielka stowarzyszenia podkreśliła jednak, że przebudowa ulicy nie może koncentrować się wyłącznie na ułatwieniu dojścia osobom przemieszczającym się między Dworcem Gdańskim a Cytadelą, lecz powinna również uwzględniać potrzeby mieszkańców przyległych budynków.

Tak prezentuje się zachodni odcinek ul. Dymińskiej w pobliżu pawilonu handlowego nr 4 należącym do WSM

Radny Grzegorz Hlebowicz (PiS), będący mieszkańcem SBM „Ognisko V”, również skrytykował projekt. Zaproponował rezygnację z chodnika od strony swojej spółdzielni, argumentując, że skoro projekt zakłada wprowadzenie woonerfu (strefy zamieszkania), piesi mogą poruszać się jezdnią. W trakcie dyskusji zwrócono jednak uwagę, że ulicą tą manewrują m.in. śmieciarki, dlatego wpuszczanie pieszych bezpośrednio na jezdnię nie jest bezpiecznym rozwiązaniem.

Co z przedłużeniem ul. Ks. Indrzejczyka? 

Przy okazji poruszono również temat przedłużenia ul. ks. Indrzejczyka do ul. Krajewskiego. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego między Kolonią Dymińską a obwodową linią kolejową przewidziano rezerwę terenu pod przyszłe przedłużenie tej ulicy. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy inwestycja mogłaby zostać zrealizowana. Od lat sprzeciwiają się jej sami mieszkańcy Kolonii Dymińska, zwłaszcza budynku przy Dymińskiej 6A, którego ściana szczytowa stoi tuż przy planowanym pasie drogowym.

Między torami kolejowymi a widocznymi budynkami przebiega rezerwa przedłużenia ul. Ks. Indrzejczyka do ul. Krajewskiego

Obecnie nie ma żadnych planów realizacji tej inwestycji. Jej rozpoczęcie wymagałoby uprzedniego wywłaszczenia gruntu należącego do Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Już 7–8 lat temu mieszkańcy Dymińskiej 2, 2A i 6 występowali zarówno do Administracji Osiedla WSM „Żoliborz II”, jak i do Zarządu WSM z wnioskiem o wydzierżawienie terenu pod budowę parkingu dla mieszkańców kolonii. Niestety, ze strony spółdzielni nie doszło do żadnego porozumienia i nie udało się wydzierżawić terenu pod inwestycję.

Czy koncepcja zostanie zmodyfikowana?

Mieszkańcy ul. Dymińskiej apelowali o przeprowadzenie konsultacji społecznych dotyczących projektu remontu, licząc na wypracowanie kompromisu. Z kolei mieszkańcy budynków dawnego Funduszu Kwaterunku Wojskowego apelowali o przesunięcie znaku strefy zamieszkania tuż za skrzyżowaniem z ul. Krajewskiego, aby maksymalnie ograniczyć ruch kołowy w kierunku Cytadeli.

Obecnie projekt będzie sukcesywnie aktualizowany i musi przejść przez wszystkie wymagane uzgodnienia. Pozostaje mieć nadzieję, że władze dzielnicy wypracują kompromis w sprawie docelowego kształtu ul. Dymińskiej.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 10°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1003 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Reklama