Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 października 2025 19:13
Reklama
TYLKO U NAS

Żoliborz zyskał trzy nowe zabytki powojennego modernizmu

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał decyzję o wpisaniu do rejestru zabytków trzech budynków Instytutu Chemii Przemysłowej. Wśród nich znalazł się budynek projektu Stanisława Kolendo z unikatową spiralną klatką schodową, doświetloną obłą ścianką z luksferów
Żoliborz zyskał trzy nowe zabytki powojennego modernizmu

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • decyzji wydanej przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w sprawie wpisania do rejestru zabytków 3 budynków należących do Instytutu Chemii Przemysłowej;
  • powodach związanych z wpisem do rejestru trzech budynków;
  • jak miały pierwotnie wyglądać budynki z przełomu lat 40. i 50., a także później;
  • wartościach historycznych i naukowych uzasadniających wpis do rejestru. 

Jak zmieniał się Instytut Chemiczny na przestrzeni lat?

Instytut Chemii Przemysłowej, podlegający obecnie Sieci Badawczej Łukasiewicz, ma swoją siedzibę przy ul. Rydygiera 8 na terenie dawnego Żoliborza Przemysłowego. To rozległy kompleks zajmujący niemal cały kwartał między ulicami Rydygiera, Matysiakówny, Broniewskiego, Krasińskiego i Anny German. Historia Instytutu sięga stu lat i związana jest z prof. Ignacym Mościckim – późniejszym prezydentem Rzeczypospolitej – który przeniósł Chemiczny Instytut Badawczy ze Lwowa do Warszawy. Instytut został założony w oparciu o struktury lwowskiej spółki „Metan”, powołanej w 1916 r. To właśnie z inicjatywy prof. Mościckiego powstała cała instytucja.

Grunty między kolonią urzędniczą na Żoliborzu a obozem saperów zostały przekazane Instytutowi w 1922 r. w dzierżawę, a prace budowlane rozpoczęto w sierpniu 1925 r. Początkowo teren Chemicznego Instytutu Badawczego miał być całkowicie dostępny, a jego zabudowa – wpisana w otoczenie projektowanego półkolistego placu Grunwaldzkiego wraz z promienistymi ulicami: Artylerii, Kawalerii, Lotnictwa, Marynarki i Piechoty oraz łączącą je półpierścieniem ul. Łączności. Koncepcję tę opracowali architekci i urbaniści Antoni Jawornicki oraz Józef Jankowski. Plac Grunwaldzki wraz z otoczeniem miał stanowić część większego założenia urbanistycznego obejmującego całą aleję Wojska Polskiego z placem Inwalidów. Aleja miała przeciąć fosę Cytadeli i prowadzić bezpośrednio na plac Gwardii.

Początkowo na terenie Chemicznego Instytutu Badawczego powstały: gmach główny z halą technologiczną projektu Tadeusza Zielińskiego (seniora) i Zygmunta Wóycickiego, budynek wielorodzinny dla pracowników Instytutu oraz stróżówka z garażem. Do 1939 r. wzniesiono także kasyno dla urzędników, budynek laboratoryjny – w czasie wojny zajmowany przez SS – oraz kolejny dom mieszkalny.

Opublikowany w 1929 r. dokument „Chemiczny Instytut Badawczy” przedstawiał plan zagospodarowania terenu, w którym przewidywano również budowę Polskiego Domu Chemii przy placu Grunwaldzkim, Instytutu Metalurgicznego, Fabryki Aparatury Chemicznej, Fabryki Czystych Odczynników, Instytutu Węglowego, drugiej hali technologicznej oraz dwóch domów bliźniaczych i willi dyrektora. Wielki kryzys gospodarczy nie pozwolił jednak na realizację tych ambitnych planów. Zmiana planu ogólnego autorstwa Stanisława Różańskiego, uwzględniająca projekt zagospodarowania placu Grunwaldzkiego Jawornickiego i Jankowskiego, została ostatecznie zastąpiona, lecz plan ogólny Mariana Spychalskiego z 1938 r. nie został uchwalony przez Sejm. Wynikało to m.in. z poprowadzenia nowej trasy N–S, przecinającej teren Instytutu. Wzdłuż ul. Burakowskiej planowano także przenieść kolejkę palmirską, która prowizorycznie ograniczała rozbudowę Instytutu od strony północnej.

Instytut po wojnie

Działalność Instytutu wznowiono w 1945 r. Wówczas utworzono Instytut Przemysłu Chemicznego, a od 1948 r. – Główny Instytut Chemii Przemysłowej, który łączył w swoich strukturach jednostki specjalistyczne: laboratoria i pracownie. Jednocześnie podjęto decyzję o budowie nowych gmachów w południowej części terenu – między ul. Lotnictwa a ul. Nowoprojektowaną (obecnie Rydygiera).

W latach 1949–1950 wzniesiono budynek nr 20A według projektu Stanisława Kolendo i Ryszarda Zalewskiego (konstrukcja). To właśnie w nim znajduje się unikatowa spiralna klatka schodowa usytuowana obok sinusoidalnej ściany z luksferów, tworzących charakterystyczny podcień w parterze budynku zaprojektowanego w stylu ’37. Obiekt powstał dla Instytutu Tworzyw Organicznych (od 1952 r. Instytut Tworzyw Sztucznych).

Tak miał wyglądać pierwotny układ przestrzenny 5 bloków połączonych rękawem do Domu Społecznego. Kolorem zaznaczony budynek nr 20A

W kolejnym roku ukończono budowę wieżowca – tzw. Domu Centralnego – autorstwa tych samych projektantów. Początkowo budynki miały być ze sobą połączone i stanowić część większego kompleksu. Według pierwotnej koncepcji miało powstać pięć obiektów o układzie podobnym do budynku nr 20A, ustawionych grzebieniowo w dwóch rzędach – prostopadle do ul. Nowoprojektowanej. W pierwszej linii zabudowy, bliżej dzisiejszej Rydygiera, planowano trzy bloki, a dwa kolejne w głębi działki. Wszystkie miały być połączone łącznikiem prowadzącym aż do Domu Centralnego. Ostatecznie do realizacji tej koncepcji nie doszło.

W grudniu 1954 r. Stanisław Kolendo opracował zupełnie nową koncepcję rozbudowy tej części Instytutu. W jej ramach miał powstać Instytut Farmacji, jednak również ta koncepcja nie została zrealizowana. Do tematu powrócono w 1958 r., kiedy opracowano projekt planu generalnego Instytutu autorstwa B. Michałowskiego i J. Rajewskiej. Zakładał on m.in. wzniesienie trzech budynków (nr 20, 20B i 20C), usytuowanych prostopadle do budynku nr 20A.

Druga koncpecja Stanisława Kolendo pochodząca z 1954 r.

Rozbudowa historycznego kompleksu po okresie socrealizmu 

Zgodnie z zachowanymi w archiwach projektami z 1959 r. autorstwa Jadwigi Rajewskiej, nowe obiekty miały pełnić funkcje biurowe, warsztatowe i produkcyjne Instytutu Tworzyw Sztucznych. Połączenie trzech nowych budynków, ustawionych prostopadle do budynku nr 20A i tworzących pierzeję wzdłuż ówczesnej ul. Północno-Przemysłowej (obecnie Rydygiera), nawiązywało do założeń Kolendo z 1954 r. Wiele charakterystycznych elementów, takich jak żelbetowa krata na elewacji, wpisywało się w estetykę zaproponowaną przez Kolendo. Można to uznać za swoisty ukłon późniejszych architektów wobec jego dorobku.

Koncepcja Kolendo z 1949 r., choć krytykowana za zbyt „formalistyczne” podejście do zabudowy (o czym pisała „Stolica” w 1951 r.), zyskała uznanie po tzw. odwilży gomułkowskiej, gdy zniesienie doktryny socrealizmu pozwoliło na większą swobodę projektową.

Koncepcja rozbudowy wg B. Michałowskiego i J. Rajewskiej z 1958-59 r. 

Zespół budynków nr 20, 20A, 20B i 20C nie przechodził większych remontów aż do tego roku. Wiosną br. Instytut Chemii Przemysłowej rozpoczął remont jednej z dwóch hal technologicznych znajdujących się w budynku nr 20C. W ramach tych prac przystąpiono do wymiany ścian kurtynowych oraz termomodernizacji, podczas której zasłonięto cegłę silikatową na ścianach szczytowych. Pojawiły się obawy, że remont obejmie również pozostałe budynki kompleksu.

Wniosek Stowarzyszenia Zatrasie w obawie przed niekorzystną przebudową

Na początku czerwca Stowarzyszenie Zatrasie wystąpiło z wnioskiem o wpisanie całego zespołu do rejestru zabytków. W międzyczasie okazało się jednak, że prace dotyczą wyłącznie budynku nr 20C, dlatego Stowarzyszenie zmodyfikowało wniosek, obejmując nim tylko budynki nr 20, 20A i 20B. Decyzję tę uzasadniał zapis w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – art. 10a, zgodnie z którym z chwilą wszczęcia postępowania obiekt uzyskuje ochronę tymczasową. Ochrona ta zabrania prowadzenia jakichkolwiek prac budowlanych, również tych posiadających już pozwolenie na budowę. Ponieważ prace przy budynku nr 20C były na zaawansowanym etapie, a sam budynek powstał najpóźniej – ok. 1964–1965 r. – wpisanie go do rejestru mogłoby wstrzymać inwestycję.

Rzut parteru budynku nr 20A wg projektu Stanisława Kolendo i Ryszarda Zalewskiego z 1949 r.

Wynik postępowania dowodowego i ocena wartości obiektów

Postępowanie zostało wszczęte jeszcze w czerwcu i objęło wyłącznie budynki nr 20, 20A i 20B. Przeprowadzono je w ekspresowym tempie – zakończyło się już 1 września.

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, po przeanalizowaniu materiału dowodowego, uznał, że wszystkie trzy budynki posiadają wartości historyczne i naukowe uzasadniające ich wpis do rejestru zabytków nieruchomych. Stwierdził również, że ich trwałe zachowanie dla przyszłych pokoleń leży w interesie społecznym.

Wartość historyczna zespołu wynika przede wszystkim z powojennej koncepcji odbudowy przemysłu chemicznego, którego naukowym filarem był Chemiczny Instytut Badawczy. Konserwator odniósł się także do wcześniejszej krytyki „formalistycznej” architektury w okresie socrealizmu oraz podkreślił, że późniejsi architekci świadomie nawiązywali do modernistycznej estetyki Kolendo, odchodząc od obowiązującej doktryny.

O wartości naukowej budynków świadczy ich modernistyczna forma architektoniczna oraz technologia wykonania, wykorzystująca najnowsze wówczas rozwiązania z zakresu budownictwa przemysłowego. Szczególną wartość posiada budynek nr 20A, zaprojektowany przez Stanisława Kolendo – architekta, członka SARP, współuczestnika odbudowy ul. Kruczej, uczestnika licznych konkursów architektonicznych i autora m.in. domu handlowego w Mławie.

Obecnie decyzja o wpisaniu trzech obiektów do rejestru zabytków czeka na uprawomocnienie. Następnie budynkom zostaną nadane numery rejestrowe.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 6°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1015 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklama
Reklama