Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 1 listopada 2025 06:16
Reklama
TYLKO U NAS

Skwer Lane'a Kirklanda na Żoliborzu. Gdzie powstanie i kim był jego patron?

Na ostatniej sesji Rady Dzielnicy radni przegłosowali uchwałę w sprawie nadania nazwy obiektowi miejskiemu. Chodzi o tzw. psi wybieg wzdłuż ul. Broniewskiego, na wysokości Instytutu Chemii Przemysłowej. Patronem skweru zostanie amerykański działacz związkowy Lane Kirkland. Nie wszyscy radni byli zgodni co do tego pomysłu
Skwer Lane'a Kirklanda na Żoliborzu. Gdzie powstanie i kim był jego patron?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • ideii upamiętnienia Lane'a Kirklanda na Żoliborzu;
  • sylwetce patrona dla skweru przy Instytucie Chemii Przemysłowej;
  • pomysłach z nadaniem nazw różnym obiektom miejskim na terenie dzielnicy.

Koniecznie kobieta, niezależnie czy miała związek z dzielnicą czy nie

W sierpniu, podczas posiedzenia Komisji Kultury Rady Dzielnicy, rozpatrywano propozycje nadania nazw różnym obiektom miejskim. Wśród nich znalazł się projekt, by skwer przy ul. Krasińskiego otrzymał imię Pauliny Kuczalskiej-Reinschmidt – działaczki feministycznej, wydawczyni i publicystki. Była to inicjatywa Klubu Radnych Miejskich Lewicy – Miasto Jest Nasze. Ostatecznie projekt nie zyskał poparcia większości radnych.

Wnioskodawcom zależało, by w przestrzeni miejskiej pojawiało się więcej kobiecych patronek, jednak część członków komisji uznała, że część propozycji była „nadawana na siłę”. Wielu radnych argumentowało, że Rada Dzielnicy powinna przede wszystkim upamiętniać osoby bezpośrednio związane z Żoliborzem – a do takich postaci Paulina Kuczalska-Reinschmidt nie należała.

Katarzyna Świątkiewicz podczas prezentacji o Lane Kirklandzie podczas Komisji Kultury

"A może Lane Kirkland?"

Podczas tej samej komisji głos zabrał radny Grzegorz Hlebowicz (PiS), który stwierdził, że w wyjątkowych przypadkach warto upamiętniać również osoby spoza lokalnego kontekstu – wymieniając amerykańskiego działacza związkowego Lane’a Kirklanda. Krótko przybliżył jego sylwetkę, podkreślając znaczenie jego wsparcia dla polskiej „Solidarności”. Ponieważ nie złożono wówczas formalnego projektu uchwały, sprawa została odroczona do kolejnego posiedzenia Komisji Kultury. Radny Hlebowicz zaznaczył również, że inicjatywą upamiętnienia Kirklanda zainteresowane są Fundacja Liderzy Przemian oraz Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności, odpowiedzialne za program stypendialny jego imienia.

Kolejna Komisja Kultury odbyła się 13 października i była poświęcona wyłącznie kwestii upamiętnienia Lane’a Kirklanda. Na zaproszenie przewodniczącej Donaty Rapackiej ideę przedstawiła Katarzyna Świątkiewicz, reprezentująca Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Prelegentka, mieszkanka Żoliborza i członkini Zarządu Stowarzyszenia Żoliborzan, zwróciła uwagę, jak zapomnianą, a jednocześnie znaczącą dla ruchu „Solidarności” postacią był Kirkland. Przypomniała również, że w 1990 r. odwiedził on Żoliborz, aby oddać hołd ks. Jerzemu Popiełuszce.

Kim był Lane Kirkland?

Lane Kirkland (1922–1999) był amerykańskim działaczem związkowym, wieloletnim liderem centrali AFL-CIO (1979–1995). Jego działalność miała ogromne znaczenie nie tylko dla ruchu związkowego w USA, lecz także dla przemian demokratycznych w Europie Środkowo-Wschodniej – zwłaszcza w Polsce.

Urodził się w Camden w stanie Karolina Południowa. Podczas II wojny światowej służył jako oficer marynarki handlowej w konwojach na Atlantyku i Pacyfiku, gdzie wstąpił do związku zawodowego marynarzy. Po wojnie ukończył Szkołę Służby Zagranicznej Uniwersytetu Georgetown, lecz zamiast kariery dyplomatycznej wybrał działalność związkową w centrali AFL.

Lane Kirkland  Źródło: wikipedia

Od lat 50. współtworzył zaplecze polityczne amerykańskiego ruchu związkowego – pisał przemówienia dla kandydatów Partii Demokratycznej, m.in. dla Adlaia Stevensona. Jako bliski współpracownik George’a Meany’ego wspierał politykę Lyndona Johnsona, w tym program „Wojny z ubóstwem” i działania na rzecz równości rasowej, przyczyniając się do uchwalenia ustawy Civil Rights Act z 1964 r.

W 1979 r. objął funkcję przewodniczącego AFL-CIO. W polityce międzynarodowej kontynuował współpracę z administracjami USA, wspierając ruchy związkowe w krajach autorytarnych. Najbardziej znany jest jednak z zaangażowania w pomoc polskiej „Solidarności”, której AFL-CIO – za jego pośrednictwem – przekazało ponad 6 mln dolarów wsparcia finansowego i sprzętowego. Za te zasługi Kirkland otrzymał Prezydencki Medal Wolności (1994) oraz pośmiertnie Order Orła Białego (1999).

Pod jego kierownictwem do centrali ponownie dołączyły ważne branżowe związki zawodowe, choć liczba zrzeszonych pracowników w USA systematycznie spadała. Jego kadencję naznaczyły także niepowodzenia w kilku dużych akcjach strajkowych, m.in. kontrolerów lotów i pracowników firmy Hormel.

Lane Kirkland zmarł w Waszyngtonie w wieku 77 lat. Jego imię nosi program stypendialny Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, wspierający młodych liderów z Europy Środkowo-Wschodniej.

Posiedzenie XIV Sesji Rady Dzielnicy Żoliborz

Nie wszyscy poparli ten wniosek

Początkowo radni nie byli w pełni przekonani do pomysłu upamiętnienia Amerykanina, argumentując, że na Żoliborzu nie brakuje osób silnie związanych z dzielnicą, którym również należałoby się uhonorowanie. Ostatecznie komisja przegłosowała jednak pomysł upamiętnienia Lane’a Kirklanda. Przeciw jego kandydaturze był radny Tomasz Michałowski (PiS), który wyjaśnił, że na Żoliborzu żyło wiele znaczących postaci – również związanych z „Solidarnością” – m.in. prof. Andrzej Stelmachowski czy dr Józef Szaniawski. Wspomniał o tym również podczas sesji Rady Dzielnicy.

Radny dodał, że ze względu na swoje konserwatywne poglądy jest mu bliżej do amerykańskich republikanów niż demokratów, a w jego ocenie Kirkland wyraźnie sympatyzował z tym drugim obozem.

Podczas XIV sesji Rady Dzielnicy głos zabrała Anna Jankowska, koordynatorka ds. promocji i projektów poststypendialnych z Fundacji Liderzy Przemian. Wyjaśniła, że Lane Kirkland nie był związany z żadną partią polityczną. Podkreśliła także, że trudno porównywać dokonania osób związanych z „Solidarnością” w Polsce – które często były więźniami politycznymi, ryzykowały karierą, rodziną, zdrowiem i życiem – z działalnością amerykańskich sojuszników ruchu.

Anna Jankowka z Fundacji Liderzy Przemian

Anna Jankowska zaznaczyła, że postać Kirklanda wciąż pozostaje mało znana w Polsce, a gdyby nie jego wsparcie i wpływy, historia „Solidarności” mogłaby potoczyć się zupełnie inaczej. Dodała również, że rozumie, jak duże znaczenie ma kwestia upamiętniania lokalnych postaci, zwłaszcza na Żoliborzu – sama bowiem mieszka na Bielanach, które dawniej stanowiły część „dużego” Żoliborza.

Zwróciła także uwagę, że to właśnie Żoliborz jest szczególnie kojarzony z „Solidarnością” – zarówno dzięki postaci ks. Jerzego Popiełuszki, jak i wielu mieszkańcom zaangażowanym w opozycję. Jednocześnie podkreśliła, że jeśli nie uda się znaleźć miejsca dla uhonorowania Kirklanda na Żoliborzu, w innych częściach Warszawy może to być jeszcze trudniejsze.

Jak głosowali radni?

Ostatecznie radni przegłosowali uchwałę o upamiętnieniu Lane’a Kirklanda. Za jej przyjęciem głosowało 13 radnych, 6 było przeciw, a 2 osoby wstrzymały się od głosu.

Podczas głosowania nie było pełnej zgodności w ramach klubów. Za przyjęciem uchwały głosowali: Adam Buława (PiS), Joanna Cichecka (niezależna), Grzegorz Hlebowicz (PiS), Maria Janiak (niezależna), Wiktor Jasionowski (KO), Michał Krajewski (KO), Monika Kurowska (KO), Donata Rapacka (KO), Marcin Rudnicki (KO), Izabela Rychter (KO), Konrad Smoczny (Lewica-MJN), Anna Świeżawska (KO) i Joanna Zjawińska (niezależna).

Przeciw głosowali: Barbara Jędrzejczyk (Lewica-MJN), Anna Krasnodębska (Lewica-MJN), Tomasz Michałowski (PiS), Łukasz Ostrowski (niezależny) i Klaudia Ziemiańska (KO).
Od głosu wstrzymały się Dorota Klejn (KO) oraz Beata Zasada-Wysocka (PiS).

Ostateczną lokalizacją dla upamiętnienia Lane’a Kirklanda będzie teren wzdłuż ul. Broniewskiego, przy Instytucie Chemii Przemysłowej. Kilka lat temu powstał tam projekt z budżetu obywatelskiego, w ramach którego utworzono psi wybieg. Rosną tam piękne szpalery lip, nasadzonych przez Instytut w latach 60.

Zanim jednak na terenie pojawią się tabliczki z nazwą Skweru im. Lane’a Kirklanda, uchwała musi przejść kolejne etapy procedury – uzyskać pozytywną opinię Instytutu Pamięci Narodowej, Zespołu Nazewnictwa Miejskiego oraz Rady Miasta.

Będzie propozycja innej patronki na Skwerze Krasińskiego

Z kolei w odniesieniu do skweru przy ul. Krasińskiego również rozważane jest jego upamiętnienie. Niedawno pojawiła się wstępna propozycja, by nadać mu imię Aliny Margolis-Edelman.

 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama