W tym artykule przeczytasz między innymi o:
- oszustwie na seniorce
- ostrzeżeniu Policji
Dramat przez telefon
Wszystko zaczęło się od telefonu. Mężczyzna dzwoniący do seniorki odezwał się słowami „babciu” lub „ciociu”, po czym łamiącym się głosem poinformował, że miał wypadek – potrącił ciężarną kobietę na pasach. Kobieta, przekonana, że rozmawia ze swoim bratankiem, nazwała go po imieniu, co oszust natychmiast podchwycił. By uwiarygodnić historię, mężczyzna dodał, że potrzebuje pilnie pieniędzy na adwokata i kaucję. Następnie do rozmowy włączył się drugi oszust, który przedstawił się jako „policjant Majewski”.
Seniorka, działając pod wpływem emocji, poinformowała rzekomego funkcjonariusza, że ma w domu 15 tysięcy złotych. Mężczyzna stwierdził, że to za mało, ale po konsultacji z „adwokatem” potwierdził, że kwota na razie wystarczy. Po pieniądze miał przyjść adwokat. I faktycznie – po chwili w mieszkaniu pojawił się nieznany mężczyzna, któremu kobieta przekazała gotówkę w kopercie.
Przekazane dane i próba wyłudzenia kolejnych pieniędzy
To jednak nie koniec. Oszust, cały czas prowadząc rozmowę przez telefon, nakłonił seniorkę do podania swoich danych osobowych – numeru PESEL, numeru dowodu osobistego oraz numeru telefonu komórkowego. Chwilę później poinformował, że potrzebne są jeszcze dodatkowe 5 tys. zł.
Zdesperowana kobieta postanowiła pożyczyć pieniądze od sąsiadki. Ta jednak zauważyła, że coś jest nie tak – seniorka zachowywała się nienaturalnie, była zdenerwowana i nieskładnie tłumaczyła sytuację. Czujna sąsiadka odmówiła pożyczki i postanowiła towarzyszyć starszej pani do mieszkania. Gdy oszust usłyszał przez telefon, że w tle pojawiła się inna osoba, natychmiast się rozłączył. Dopiero wtedy kobieta zorientowała się, że padła ofiarą przestępstwa.
Policja ostrzega: nie daj się oszukać!
Schemat działania przestępców „na wnuczka” i „na policjanta” od lat pozostaje ten sam – dzwonią na telefon stacjonarny i manipulując emocjami, usiłują wyłudzić pieniądze lub dane osobowe. Wykorzystują uczucia, zaufanie i stres ofiar, by osiągnąć swój cel.
Policja przypomina:
- Funkcjonariusze nigdy nie żądają pieniędzy i nie wysyłają po nie kurierów.
- Nie prowadzą czynności procesowych przez telefon.
- Nie informują telefonicznie o prowadzonych sprawach.
Jak się uchronić przed oszustwem?
- Nie podawaj danych osobowych przez telefon – PESEL, numer dowodu czy informacje o kontach bankowych to wrażliwe dane.
- Zachowaj spokój – postaraj się zweryfikować sytuację, kontaktując się bezpośrednio z bliskimi.
- Zakończ rozmowę – jeśli cokolwiek wzbudza twoje podejrzenia, przerwij połączenie i zadzwoń pod numer alarmowy 112.
- Ostrzeż seniorów w rodzinie – regularnie przypominaj o istniejących metodach oszustów i zachęcaj do rozwagi.
Napisz komentarz
Komentarze