Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 31 lipca 2025 12:59
Reklama
TYLKO U NAS

Społeczna Akcja Sprzątania Kwatery Żołnierzy „Żywiciela” – 10 lat łączenia pokoleń

28 i 29 lipca odbyła się Społeczna Akcja Sprzątania Kwatery Żołnierzy AK Zgrupowania „Żywiciel” na Cmentarzu Wawrzyszewskim oraz na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Ta szczytna inicjatywa obchodzi swoją okrągłą rocznicę. Od dekady Stowarzyszenie Żołnierzy Armii Krajowej „Żywiciel” i Miłośników Ich Tradycji, wraz z wieloma partnerami, organizuje tę akcję
Społeczna Akcja Sprzątania Kwatery Żołnierzy „Żywiciela” – 10 lat łączenia pokoleń

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • dziesiątej Społecznej Akcji Sprzątania Kwatery Żołnierzy "Żywiciela";
  • sprzątaniu Kwatery Żołnierzy AK Zgr. "Żubr" na Cmentarzu Wawrzyszewskim;
  • podziękowaniach dla Stowarzyszenia Żołnierzy AK "Żywiciel" i Miłośników Ich Tradycji;
  • młodym Brazylijczyku, który opwiekował się kompatantką, która całe życie mieszkała na emigracji.

Jak co roku, Społeczna Akcja porządkowania kwater i grobów Żołnierzy Armii Krajowej Obwodu „Żywiciel” organizowana jest w ciągu dwóch dni, w dwóch różnych miejscach. W poniedziałek, 28 lipca, pierwszym z nich jest Cmentarz Wawrzyszewski, na którym przeprowadzane jest sprzątanie Kwatery Żołnierzy AK Zgrupowania „Żubr” poległych pod Boernerowem. Z kolei we wtorek, 29 lipca, drugim miejscem jest Kwatera Żołnierzy AK Zgrupowania „Żywiciel” (Kwatera A28) na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

To tylko część osób, która aktywnie brała udział a Społecznej Akcji Sprzątania Kwatery Żołnierzy "Żywiciela" na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach

Społeczna Akcja Sprzątania Kwatery Żołnierzy AK Zgrupowania „Żubr” na Wawrzyszewie

Na Cmentarzu Wawrzyszewskim spoczywają żołnierze polegli w starciu pod Boernerowem. To właśnie tam miał miejsce bój pomiędzy kompanią Armii Krajowej pod dowództwem por. Jerzego Terczyńskiego ps. „Starża” a pododdziałem niemieckiej Dywizji Pancerno-Spadochronowej „Hermann Göring” stoczony rankiem 2 sierpnia 1944 r. Dzień wcześniej oddziały Obwodu II AK „Żoliborz” uderzyły na niemieckie obiekty na Żoliborzu i Bielanach. Niemal wszystkie ataki zostały bardzo szybko odparte przez wroga. Komendant obwodu ppłk. Mieczysław Niedzielski ps. „Żywiciel” postanowił tego samego dnia wieczorem wycofać swoich żołnierzy do Puszczy Kampinoskiej. Kompania porucznika Jerzego Terczyńskiego straciła łączność z pozostałymi oddziałami, w związku z czym przystąpiła do odwrotu samodzielnie. Następnego dnia nad ranem żołnierze zostali zaskoczeni i rozbici przez Niemców. Poległo co najmniej 73 żołnierzy.

Z lewej strony Zastępca Szefa Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Michał Syska, po środku radny Dzielnicy Żoliborz Tomasz Michałowski reprezentujący Stowarzyszenie Żołnierzy AK "Żywiciel" i Miłośników Ich Tradycji odbiera dyplom z podziękowaniami z rąk Zastępcy Burmistrza Dzielnicy Bielany Włodzimierza Piątkowskiego                               [zdjęcie z profilu Zastępcy Burmistrza]

W sprzątaniu grobów wzięło udział wielu mieszkańców. Dla organizatorów każda para rąk była cenna. Wszelkie narzędzia do pracy czekały już na miejscu. „To nasz sposób, by oddać im hołd i przygotować groby na nadchodzące uroczystości” – czytamy na profilu Stowarzyszenia Żołnierzy AK „Żywiciel” i Miłośników Ich Tradycji. W akcji nie zabrakło także przedstawicieli samorządu. „Wspólnie z przyjaciółmi ze Stowarzyszenia Razem dla Bielan i moimi współpracownikami z Urzędu Dzielnicy Bielany wspomogliśmy Stowarzyszenie Żołnierzy Armii Krajowej „Żywiciel” i Miłośników Ich Tradycji w akcji porządkowania kwater i mogił Powstańców Warszawskich na Cmentarzu Wawrzyszewskim” – napisał na swoim profilu Zastępca Burmistrza Dzielnicy Bielany Włodzimierz Piątkowski.

W akcji wziął również udział Zastępca Szefa Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Michał Syska, który razem z Zastępcą Burmistrza Włodzimierzem Piątkowskim wręczył żoliborskiemu radnemu Tomaszowi Michałowskiemu oraz Konradowi Tarnopolskiemu ze Stowarzyszenia „Żywiciel” uroczyste podziękowania za ich działania na rzecz pielęgnowania pamięci o Powstaniu Warszawskim i jego uczestnikach.

Fot. Wiktor Zając

Społeczna Akcja Sprzątania Kwatery Żołnierzy AK „Żywiciel” na Powązkach Wojskowych

Na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach znajduje się Kwatera Żołnierzy AK „Żywiciel” oraz indywidualne groby Żołnierzy „Żywiciela” poległych podczas Powstania Warszawskiego. To tutaj co roku odbywa się główna część akcji. Znajduje się tam duża kwatera z pomnikiem, na którym widnieje napis „Żywiciel”, autorstwa wybitnej żoliborskiej rzeźbiarki Barbary Zbrożyny. Oprócz pomnika, znajduje się także płyta informacyjna o Obwodzie. Na terenie kwatery znajduje się 265 krzyży. Podczas Powstania Warszawskiego poległo około 1200 żołnierzy. W samej kwaterze spoczywa 495 osób. Poza nią znajduje się jeszcze 150 grobów indywidualnych na terenie cmentarza.

Również tutaj można było spotkać przedstawicieli lokalnego samorządu. W Społecznej Akcji Sprzątania Kwatery wziął udział młody Brazylijczyk Christh Teixeira. W Sao Paulo przez 3 lata opiekował się Janiną Szczepańską-Wścieklicą ps. „Janka” – żołnierzem Powstania Warszawskiego, wdową po Januszu Wścieklicy ps. „Osa” oraz siostrą Mariana Szczepańskiego ps. „Żbik”. Pani Janina po Powstaniu Warszawskim trafiła do czterech różnych obozów jenieckich. Christh Teixeira napisał o niej książkę, będąc poruszony jej historią i wspomnieniami o Polsce. Po wojnie mieszkała w Brukseli, w Stanach Zjednoczonych, aż ostatecznie wyemigrowała do Brazylii.

W drodze do kwatety spotkaliśmy także radną Izabelę Rychter oraz radnego Michała Krajewskiego, którzy również pomagali w sprzątaniu kwatery. Fot. Wiktor Zając

W akcji można było także spotkać coraz więcej dzieci. Dla najbardziej zdeterminowanych czekały upominki, między innymi koszulki, książki o Żoliborzu, Bielanach, o Powstaniu Warszawskim oraz wiele innych.

W Społecznej Akcji Sprzątania Kwatery można było wziąć udział od godziny 10:00 do 20:00, czyli do zamknięcia cmentarzy.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
pochmurnie

Temperatura: 20°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1013 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Reklama