Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 10 lipca 2025 09:59
Reklama
TYLKO U NAS

Była prezes WSM miała wykładać na prywatnej uczelni. Po jej odwołaniu kierunek zniknął z oferty

Barbara Różewska wraz ze swoimi najbliższymi współpracownikami miała od października prowadzić zajęcia na studiach podyplomowych. Kilka dni po jej odwołaniu z funkcji prezesa Spółdzielni kierunek, na którym miała wykładać, zniknął z oferty uczelni
Była prezes WSM miała wykładać na prywatnej uczelni. Po jej odwołaniu kierunek zniknął z oferty

Autor: Wiktor Zając/AI

W tym artykule przeczytasz o:

  • przyczynach przerwanej współpracy Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej z Uczelnią Techniczno-Handlowej im. H. Chodkowskiej;
  • planowanej roli byłej prezes WSM Barbary Różewskiej na prywatnej uczelni;
  • współpracownikach byłej prezes, którzy mieli wykładać na studiach podyplomowych;
  • ofercie studiów, celach i uczestnikach kierunku;
  • stanowisku rektora UTH.

24 czerwca odbyła się trzecia część Walnego Zgromadzenia Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. To właśnie wtedy Różewska przestała zasiadać w Zarządzie. Podczas wszystkich trzech części Walnego była prezes nie uzyskała absolutorium. Następnie, za każdym razem, członkowie WSM składali wniosek o jej odwołanie z funkcji prezesa. Oprócz głosowania nad absolutorium i odwołaniem prezesa, spółdzielcy wybrali również nową Radę Nadzorczą.

Oferta studiów podyplomowych przed zniknięciem z sieci

Siedem lat kontrowersyjnej prezesury

Barbara Różewska pełniła funkcję prezesa WSM przez blisko 7 lat. Została wybrana w konkursie po tym, jak Walne Zgromadzenie nie udzieliło absolutorium Maciejowi Stasiełowiczowi, który w tym samym czasie przeszedł na emeryturę. Kilka miesięcy przed wyborem Różewskiej przeprowadzała ona lustrację związaną z inwestycjami w Spółdzielni. Od początku kadencji wchodziła w konflikty z mieszkańcami, pozywając ich za różne działania. Z czasem pojawiały się kolejne kontrowersje.

W 2022 r. Różewska proponowała zaciągnięcie kredytu w wysokości 30 mln euro na projekt „Zielony WSM”, którego celem miała być m.in. budowa PSZOK-ów. W kolejnym roku, za jej rządów, Spółdzielnia złożyła 78 wniosków o warunki zabudowy na Bielanach. Wnioski dotyczyły głównie nadbudów bloków z przełomu lat 60. i 70. Sama prezes tłumaczyła to nowelizacją prawa i koniecznością zabezpieczenia interesów mieszkańców. Jednak wielu z nich uznało to za próbę zagęszczenia zabudowy bez konsultacji. Największe kontrowersje wzbudziły planowane inwestycje przy ul. Lindego i ul. Włościańskiej. Mieszkańcy apelowali, by skupić się na stanie technicznym starych zasobów mieszkaniowych.

Zaskakujący zwrot: studia podyplomowe znikają z oferty

Niespełna tydzień po odwołaniu Barbary Różewskiej w Spółdzielni pojawiły się informacje, że była prezes miała rozpocząć wykłady na nowym kierunku studiów podyplomowych na Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie. Na stronie uczelni widniała informacja o kierunku „Spółdzielczość mieszkaniowa w ujęciu prawnym, finansowym i organizacyjnym”, którego partnerem i współautorem była Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa.

Jak podawała uczelnia, celem studiów było przekazanie słuchaczom kompleksowej, usystematyzowanej wiedzy niezbędnej do zarządzania spółdzielniami mieszkaniowymi. Studia miały zapewnić profesjonalizację kadry zarządzającej i zaznajomić uczestników ze specyfiką funkcjonowania spółdzielni.

Zgodnie z informacją na stronie, studia miały być skierowane do:

  • członków zarządów spółdzielni mieszkaniowych,
  • członków rad nadzorczych,
  • kandydatów na powyższe funkcje,
  • osób pełniących funkcje kierownicze,
  • specjalistów i pracowników spółdzielni mieszkaniowych,
  • działaczy społecznych, przedsiębiorców społecznych oraz absolwentów studiów wyższych planujących pracę w spółdzielczości mieszkaniowej.

Barbara Różewska jako opiekun merytoryczny

Na stronie UTH wskazano, że Barbara Różewska miała pełnić funkcję opiekuna merytorycznego kierunku. W jej biogramie czytamy:
„Od ponad 20 lat aktywnie działa społecznie na rzecz mieszkańców warszawskich spółdzielni mieszkaniowych. Była radną Dzielnicy Wola, przewodniczącą Komisji Gospodarki Komunalnej, członkinią zarządu Stowarzyszenia Spółdzielców Mieszkaniowych i Zarządców Nieruchomości „Konfederacja Warszawska” oraz uczestniczką Komitetu Monitorującego programy rewitalizacji Warszawy. Inicjowała projekty ustawodawcze i obywatelskie, m.in. dotyczące bonifikat przy przekształcaniu użytkowania wieczystego w prawo własności. Założyła stowarzyszenie „Grunt to Warszawa” i redagowała biuletyn „Głos Syreny”. Współpracuje z organizacjami społecznymi, bierze udział w pracach zespołów ministerialnych i angażuje się w regulacje dotyczące nieruchomości. Ze spółdzielczością mieszkaniową związana od 1988 roku.”

Wykładowcy: Krzyżanowski, Świętorecki, Abramek

Drugim wykładowcą, który był wykazany na stronie to Krzysztof Krzyżanowski - prawnik, inspektor Policji w stanie spoczynku. „Ukończył Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Wyższą Szkołę Policji w Szczytnie, a także studia podyplomowe w zakresie zarządzania organizacją na Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa im. H. Chodkowskiej. Przez 25 lat był funkcjonariuszem Policji, w tym 17 lat zajmował wysokie stanowiska kierownicze, w szczególności pełniąc funkcje Komendanta Powiatowego oraz Komendanta Rejonowego Policji w Warszawie. Uczestniczył w wielu projektach związanych ze zmianami legislacyjnymi dotyczącymi bezpieczeństwa Państwa otaz obywateli, wykorzystując przy tym bieglą znajomość i umiejętność stosowania przepisów powszechnie obowiązującego prawa. Obecnie specjalizuje się w przepisach związanych z ochroną danych osobowych oraz compliance. Pełni funkcję Inspektora Ochrony Danych oraz Compliance Officera”. Krzysztof Krzyżanowski jest Inspektorem Ochrony Danych Osobowych w WSM. 

Trzecim wykładowcą na tym kierunku miał być Paweł Świętorecki, który jest dyrektorem Społecznego Domu Kultury WSM. „Ekonomista, finansista i bankowiec, wokalista, konferansjer, znawca i propagator muzyki klasycznej w szczególności Opery, Operetki i Musicalu. Współautor książki „Uśmiech Primadonny” oraz „Cudowny czas”. Interesuje się biznesem i kulturą. Wieloletni pracownik w Banku Gospodarstwa Krajowego, gdzie jako Ekspert zajmował się od strony finansowej i merytorycznej społecznym budownictwem mieszkaniowym, ryzykiem kredytowym, analizami portfela i sprawozdawczością, w szczególności w zakresie KFM.

Przez kilka lat prowadził autorską audycję „Zaczarowany Świat Operetki i Musicalu” w lokalnym Radiu BOGORIA. Od lat współpracuje z Salonową Orkiestrą Johanna Straussa, Narodowym Teatrem Operetki w Kijowie i Narodowym Teatrem Opery i Baletu w Odessie, Filharmonią w Tarnopolu prowadząc i reżyserując koncerty w Polsce. Współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami i solistami. Organizuje i prowadzi koncerty, gale i eventy. Reżyseruje koncerty, spotkania z artystami i widowiska estradowe. Śpiewa i występuje na estradzie” - czytamy na stronie UTH. 

O ile ta informacja nie znajdowała się na stronie, to z informacji uzyskanej od jednego z członków Rady Nadzorczej, na kierunku „Spółdzielczość mieszkaniowa w ujęciu prawnym, finansowym i ekonomicznym” miał wykładać także radca prawny Grzegorz Abramek. Był on najbardziej zaufanym mecenasem Barbary Różewskiej w dziale prawnym WSM. Jak czytamy w KRS-ie Abramek od października 2024 r. zasiada jako członek organu nadzoru Unii Spółdzielców Mieszkaniowych. Ponadto jest Zastępcą Prezesa Zarządu Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych (nie mylić ze Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni Mieszkaniowych RP). Grzegorz Abramek od 2006 r. pełni funkcję prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej „Południe” w Puławach. 

Nagłe wycofanie oferty

Jak ustaliliśmy, po odwołaniu Barbary Różewskiej ze stanowiska, w Spółdzielni podjęto działania zmierzające do zakończenia współpracy z uczelnią. W efekcie, w połowie ubiegłego tygodnia kierunek zniknął z oferty Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej.

W związku z tym redakcja skierowała do władz uczelni następujące pytania:

1. Od jak dawna współpracowali Państwo z Warszawską Spółdzielnią Mieszkaniową?

2. Czy uczelnia weryfikowała kompetencje ww. osób? Czy osoby te posiadały odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje do prowadzenia zajęć na studiach podyplomowych?

3. Z jakiego powodu kierunek ten zniknął z Państwa oferty?

4. Czy Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa zamierzała finansować ten kierunek? Jeśli tak, to w jakim zakresie i jakiego rzędu to była kwota?

5. Jaki był limit osób w ramach rekrutacji na ten kierunek?

6. Ile osób zdążyło się zapisać podczas trwającej rekrutacji? Czy w związku ze zniknęciem tego kierunku z oferty, zwrócono pieniądze studentom z czesnego?

7. Czy wśród osób, które miały również wykładać w ramach tego kierunku, miał być Pan Grzegorz Abramek? Jak miały się nazywać poszczególne przedmioty w ramach tego kierunku i kto jeszcze ewentualnie miał wykładać? Ilu wykładowców uczelnia zamierzała zatrudnić na ten kierunek?

8. Na jak długo była planowana współpraca z WSM? Czy ten kierunek miał być prowadzony wyłącznie przez rok pilotażowo czy to miała być wieloletnia współpraca?

9. Czy środki na utrzymanie tego kierunku miały pochodzić wyłącznie z pieniędzy słuchaczy?

10. Czy wśród słuchaczy mieli nieodpłatnie uczestniczyć pracownicy Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, S.M. "Koło", S.M. Górczewska, RSM Praga, SM Bródno lub SM "Plac Teatralny"?

Rektor uczelni, dr Justyna Żylińska, poinformowała, że decyzja o wycofaniu kierunku „Spółdzielczość mieszkaniowa...” została podjęta ze względu na niskie zainteresowanie oraz konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów marketingowych, które – jak podkreślono – byłyby nieuzasadnione ekonomicznie. „Uczelnia postanowiła wycofać ten kierunek jeszcze przed finalizacją procesu rekrutacyjnego” – wyjaśniła. Dodała również, że kadra prowadząca zajęcia jest dobierana pod kątem kwalifikacji i doświadczenia, a oferta studiów ma charakter komercyjny i jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych.

Mimo tych zapewnień, wyjaśnienia rektor uczelni budzą wątpliwości. Skoro rekrutacja dopiero się rozpoczęła, trudno mówić o „niskim zainteresowaniu”. Dodatkowo, nie otrzymaliśmy odpowiedzi na wiele zadanych pytań.

Według informacji ze strony internetowej, zajęcia miały odbywać się w trybie weekendowym – zarówno stacjonarnie, jak i online – przez dwa semestry. Koszt studiów wynosił 6000 złotych.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Krzysztof Krzyżanowski 09.07.2025 14:23
Szanowna Redakcjo, zanim zlecicie napisanie artykułu prasowego to zgodnie z zasadą rzetelności dziennikarskiej powinniście sprawdzić informacje, które zamierzacie opublikować. Nie mam podpisanej żadnej umowy z Uczelnią Techniczno-Handlową im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie. Nikt z Uczelni się ze mną nie kontaktował, nie ustalał zajęć ani nie uzyskał zgody na publikacje moich danych osobowych. Dlatego biorąc powyższe pod uwagę oraz zgodnie z art. 21 RODO wnoszę sprzeciw na przetwarzanie moich danych osobowych, a także na podstawie art. 17 RODO żądam usunięcia moich danych osobowych z tego artykułu prasowego. Z poważaniem Krzysztof Krzyżanowski

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 15°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 20 km/h

Reklama
Reklama
Reklama