Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 14 grudnia 2024 18:13
Reklama

Sezonowe jedzenie jest najzdrowsze, ale…

Właśnie teraz, w lecie, owoce i warzywa trafiają w nasze ręce wprost z krzaka czy pola. Dojrzałe słońcem, z wielką szansą, że bez dodatku wspomagaczy. To np. jabłka, czereśnie, wiśnie, maliny, porzeczki czy agrest. Owoce, które dojrzewają słońcem, są właśnie tymi, które nadają się na przetwory. Warto więc w sezonie letnim powrócić do kompotów.

Jak zrobić dobry kompot?

Ważna wskazówka: owoce, jakiekolwiek, muszą być umyte i lekko pokrojone, a jabłka – bez gniazd i skórki (choć ja akurat lubię skórkę z jabłek w kompocie). Nastawiamy wodę z odrobiną cukru albo bez. Wkładamy, wedle uznania, kawałek kory cynamonu lub 3-4 goździki. Owoce doskonale współgrają z rabarbarem, który ożywia smak. Co ważne, rabarbar po obraniu należy dość drobno pokroić. Wtedy nie będzie żadnych ciągnących się kawałków, a to one sprawiają, że rabarbar bywa nielubiany.

Inne letnie cudo to np. puszysty omlet pełen owoców. Jak go zrobić? Ubijamy pianę z białek, dodajemy doń żółtka, dużą łyżkę jogurtu naturalnego oraz odrobinę mąki pszennej. I najważniejsze: solidną garść owoców. Lekko rozgrzewamy patelnię, wkładamy kawałek masła, wlewamy puszystą masę jajeczną i nakrywamy pokrywką – koniecznie dopasowaną! Smażymy na bardzo wolnym ogniu. Po ok. 3 minutach na wierzch omleta wysypujemy drobne lub pokrojone owoce. Ponownie nakrywamy pokrywką. Tak smażony omlet biszkoptowy zwykle nie wymaga obracania, a wyłożony na talerz jest po prostu wspaniały.

Przetwory na zimę: kiedy, jak nie teraz?

Za chwilę zaczną się śliwki, aczkolwiek osobiście robię z nich przetwory, gdy sezon dobiega końca – ich cena spada, a te z lekko pomarszczonymi końcówkami są najsłodsze i najbardziej aromatyczne. Takie właśnie trafią w Moonsferze do słoików i będą – na słodko i wytrawnie – towarzyszyć naszemu menu do wiosny.

Warzywa latem

Żoliborz i Bielany na szczęście mają bazarki i „dobre budy” owocowo-warzywne. Znajdziemy tam prawdziwe skarby sezonowe. Ogórki małosolne, które są ewenementem na skalę Europy, młode ziemniaki i młodą włoszczyznę. To ten czas, kiedy każda zupa na młodych warzywach, choćby mało profesjonalnie przygotowana, dzieli się z nami pokładami zdrowia i wspaniałego smaku. Moda na gotowanie i zdrowe, świadome odżywianie, a także rosnąca lawinowo liczba konsumentów, którzy nie jedzą mięsa i doceniają jakość – to wszystko sprawia, że przybywa hodowców mniej popularnych warzyw, jak np. nietypowe odmiany sałat  czy kolorowe marchewki.

Mam ulubiony zestaw pełen smaków lata. Jest to bardzo gęsta botwinka, ale z dużą ilością kopru, młodego buraczka, także tarty odciśnięty ogórek oraz dobry, gęsty jogurt. Jako podstawa sałatki. A w niej - wędzona ryba słodkowodna, jak pstrąg czy wędzony karp, błędnie zaszufladkowany tylko na święta. Gdy do tego zestawu dodamy wędzony twaróg lekko zmieszany z chrzanem, uzyskamy fenomenalną fuzję smaków w jednej prostej potrawie. Może być ona przekąską, ale obok pysznych gotowanych ziemniaków stanie się też pełnoprawnym daniem.

Główna wskazówka dotycząca dobrego odżywiania, jaką mogę dzisiaj Wam dać, to korzystanie z sezonowości jedzonych produktów. Otrzymamy wspaniałą, różnorodną paletę darów pola i sadów aż do pierwszych przymrozków. Zapraszam więc do odważnego łączenia ze sobą smaków. Nie bójmy się dodać do zupy grzybowej ryb, a z nimi odrobiny kopru i śmietany. Piekąc schab karkowy, obniżmy temperaturę do choćby 100 st. C, dodajmy brzoskwinię, czosnek oraz czerwone wino i zamknijmy wszystko w gęsiarce, piekąc przez 6-7 godzin. Takie eksperymenty otwierają na smaki i techniki znane niegdyś, a pozwalające odkryć dobroć jedzenia. Nawet najprostsze dania bazujące na jakościowych produktach odpłacą się smakiem i pozytywnym działaniem. Postaram się już w edycji powakacyjnej zaproponować kilka pomysłów na przetwory, które zaczarują smak lata na zimne dni i wczesną wiosnę.

Na koniec mogę Wam sprzedać jeszcze jeden nasz domowy patent: duszenie młodej kapusty (jeszcze da się zdobyć!) bez zaciągania jej koprem ani zasmażką czy skwarkami. Niech tak podduszona w woreczku trafi do zamrażarki. Gdy w zimnym grudniu zrobicie z niej słodko-kwaśną, bardzo koperkową, lekko słodką potrawę z odrobiną octu i skwarkami – zapachy niczym endorfiny wywołają na Waszych twarzach szeroki uśmiech.

Smacznego!


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie duże

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 22 km/h

Reklama
Reklama
Reklama