Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 29 maja 2025 08:04
Reklama
REKLAMA

Kto wygrał I turę wyborów prezydenckich w miastach?

W pierwszej turze wyborów prezydenckich Rafał Trzaskowski nieznacznie wyprzedził Karola Nawrockiego. Jak z podziałem na miasto i wieś kształtuje się I tura wyborów?

Frekwencja w polskich miastach. Gdzie było najwięcej głosujących?

Miasto ma swoją specyfikę, która zawsze jest inna od wsi. Wyniki głosowania w tych dwóch kategoriach ośrodków za każdym razem się od siebie różnią, co po raz kolejny pokazało pierwsze głosowanie w wyborach prezydenckich w 2025 roku. Zgodnie z oficjalnymi danymi PKW Trzaskowski w miastach osiągnął znacznie lepszy rezultat niż na wsi, co udowadniały już pierwsze przeprowadzone badania exit poll. Czy gdy nadejdzie II tura Rafał Trzaskowski ponownie osiągnie znakomite wyniki w miastach? Oto jest pytanie, jak również to, co konkretnie oznacza określenie "znakomity".

Gdy dane kandydatów zgłoszonych do wyborów prezydenckich znalazły się w oficjalnym ogłoszeniu wyborczym, jasne stało się, że motywacji wyborcom brakować nie będzie. W miastach Polacy szli do głosowania nieznacznie częściej niż na wsiach i w przeciwieństwie do niej - ogłosili u siebie zwycięzcą Rafała Trzaskowskiego. Medialny szum wokół wyborów parlamentarnych z 2023 roku sprawił, że Polska pobiła swój frekwencyjny rekord, jeśli chodzi o wybory jako takie, ale w przypadku wyborów prezydenckich również trzeba mówić o solidnych liczbach. Dobrym przykładem są miasta.

Patrząc na ogół oficjalnych wyników w miastach co najmniej 250-tysięcznych (podział na województwo-powiat-gmina warto w tym miejscu zostawić z boku), najbardziej zaimponowała Warszawa. Przeprowadzane tam wybory zawsze cieszą się wielkim zainteresowaniem, a w przypadku tych z 2025 roku tym większym, że wśród kandydatów na prezydenta jest aktualny prezydent Warszawy - rzecz jasna Rafał Trzaskowski. Frekwencja w miastach większych niż 250 tys. mieszkańców przedstawiała się następująco:

  1. Warszawa - 1 093 416 osób na wyborach (79,29 proc. uprawnionych)
  2. Gdańsk - 281 947 (75,79)
  3. Kraków - 466 379 (75,14)
  4. Poznań - 304 655 (74,86)
  5. Wrocław - 372 774 (73,99)
  6. Łódź - 347 351 (70,67)
  7. Białystok - 150 782 (70,65)
  8. Lublin - 179 178 (70,63)
  9. Szczecin - 194 424 (69,33)
  10. Bydgoszcz - 166 748 (69,01)

Przypomnijmy, że udział w wyborach na prezydenta RP w pierwszej turze wzięło udział 67,31 procent wyborców.

Kto uzyskał najwięcej głosów w I turze w miastach?

W pierwszej turze wyborów prezydenckich w miastach zdecydowane zwycięstwo odniósł Rafał Trzaskowski. W niektórych ośrodkach jego przewaga nad drugim kandydatem, Karolem Nawrockim, wynosiła kilkanaście, a czasem nawet jeszcze więcej głosów. Wyniki głosowania w miastach ewidentnie więc sprzyjały Trzaskowskiemu. Aktualny prezydent Warszawy wygrywał nawet w miastach, które są położone w częściach Polski, które zawsze wspierają Prawo i Sprawiedliwość, tj. we wschodniej partii kraju.

Trzaskowski w miastach dostał 4 341 510 głosów z 6 147 797 oddanych w ogóle. W sumie w I turze wyborów prezydenckich w miastach zgarnął 37,15 proc. głosów - a dla porównania na wsi głosowało na niego tylko 21,94 uprawnionych tam osób zdrowych i osób niepełnosprawnych. Karol Nawrocki osiągnął wręcz odwrotny wyniki głosowania. Na wsiach - 37,19, zaś w miastach 25,20.

Jak wyglądać będzie II tura wyborów w miastach?

Ponowne głosowanie na nowego prezydenta Polski zaplanowano na dzień 1 czerwca 2025 r (oczywiście w niedzielę). W drugiej turze wyborów po raz kolejny w XXI wieku zmierzą się kandydaci Prawa i Sprawiedliwości oraz Platformy Obywatelskiej. Tych pierwszych reprezentuje Karol Nawrocki, a tych drugich - Rafał Trzaskowski. W II turze wyborów każdy powinien trafić do swojej urny, nawet jeśli będzie głosował poza domem, wspomagając się wyszukiwarką umożliwiającą znalezienie komisji może trafić w dobre miejsce. Warto przeczytać w tej sprawie obwieszczenie.

Nie wiadomo obecnie, kto w drugiej turze zajmie pierwsze miejsce, a kto drugie miejsce. Bliskie pewności jest jedynie to, że w miastach na więcej głosów może liczyć Trzaskowski, który w znacznie większym stopniu przekonuje do siebie swój miejski, częstokroć liberalny elektorat. Pytanie tylko brzmi, czy jest on wystarczająco mocny i czy polityk PO będzie w stanie uzyskać w trakcie głosowania liczbę głosów potrzebną do tego, aby zasiąść w pałacu prezydenckim. Kandydatowi PiS-u będzie bardzo trudno pokonać Trzaskowskiego w miastach. Tym bardziej że źródło tych wszystkich przypuszczeń nie jest anonimowe - wystarczy po prostu trochę pogrzebać w internecie, by znaleźć przeszłe prawidłowości.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
umiarkowane opady deszczu

Temperatura: 14°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 22 km/h

Reklama
Reklama
Reklama