Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 28 maja 2025 06:03
Reklama

Powracający problem graffiti w parkach na Żoliborzu

Graffiti na Żoliborzu pojawia się już nie tylko na budynkach czy ławkach, ale także na konarach drzew. Co dzielnica robi z tym problemem?
Graffiti na jednym z drzew na Sadach Żoliborskich.
Graffiti na jednym z drzew na Sadach Żoliborskich.

Autor: Julia Czarnocka

W tym artykule przeczytasz o:

- powracającym problemie graffiti na terenach zielonych,
- renowacjach ławek i koszy na śmieci w parkach na terenie dzielnicy,
- działaniach prewencyjnych podejmowanych przez Dzielnicę i Straż Miejską.

Graffiti słynie z tego, że dzieli ludzi. Jedni uważają grafficiarzy za wandali, a inni za artystów miejskich. Jednak wszyscy możemy się zgodzić, że malowanie „obrazów” graffiti na drzewach jest czymś niedopuszczalnym. Niestety zarówno na Sadach Żoliborskich jak i w Parku Żołnierzy „Żywiciela” takie „prace” zagościły nie tylko na ławkach i koszach na śmieci, ale także na pniach drzew.

Czysto, czysto i…?

W parku Sady Żoliborskie niedawno odmalowane zostały ławki i kosze na śmieci. Szybko brudzą się one w tym miejscu, nie tylko ze względu na wszechobecne gołębie – choć ponoszą one dużą cześć winy – ale także ze względu na pojawiające się tam na dużą skalę graffiti. Już nie cały miesiąc po renowacji, na większości ławek zauważyć można nowe podpisy. Największa ich kumulacja znajduje się w alejkach od strony ulicy Braci Załuskich. Co więcej zarówno w Parku Sady Żoliborskie, jak i w Parku Żołnierzy „Żywiciela” po drugiej stronie ulicy Księdza Jerzego Popiełuszki, odnaleźć można graffiti nawet na drzewach.

Graffiti na drzewie na Sadach Żoliborskich.
Graffiti na jednym z drzew na Sadach Żoliborskich.

Dbanie o infrastrukturę miejską na Żoliborzu

Zwróciliśmy się z pytaniem o powracający problem graffiti na terenach rekreacyjnych na Żoliborzu do Urzędu Dzielnicy. Rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy Żoliborz Pani Donata Wancel poinformowała nas, że wszystkie ławki na terenach parków, skwerów i zieleńców, które są administrowane przez Urząd, malowane są raz w roku. Dodała również, że w razie potrzeby pojedyncze ławki są dodatkowo odmalowywane na zlecenie Wydziału Ochrony Środowiska.

Świeżo odmalowane kosz naśmieci i ławka na Sadach Żoliborskich
Świeżo odmalowane kosz naśmieci i ławka na Sadach Żoliborskich.

Kto stoi za umieszczaniem graffiti w parkach?

„Nie mamy wiedzy, zgłoszeń, ani podejrzeń, które mogłyby wskazywać na sprawcę graffiti w administrowanych przez nas parkach.” – mówi rzeczniczka Urzędu Dzielnicy Żoliborz. Informuje, że w sytuacji pojawiania się nagminnych aktów wandalizmu – zarówno graffiti jak i innej dewastacji mienia publicznego – oraz w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników parków, Urząd zwraca się z prośbą o wzmożenie patrolowania terenów zieleni do Straży Miejskiej m.st. Warszawy oraz do Komendy Stołecznej Policji.

Graffiti na jednej ze świeżo pomalowanych ławek na Sadach Żoliborskich.
Graffiti na jednej ze świeżo pomalowanych ławek na Sadach Żoliborskich.

W związku z tym skontaktowaliśmy się również z Referatem Prasowym Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Poinformowano nas, że tereny rekreacyjne takie jak parki, skwery czy place zabaw na Żoliborzu są cyklicznie kontrolowane przez strażników miejskich. „Działania te stanowią element szeroko zakrojonej prewencji, mającej na celu m.in. zapobieganie aktom wandalizmu – funkcjonariusze reagują w przypadku ujawnienia takich czynów. Ustalenie sprawcy wandalizmu jest rzeczą trudną, ponieważ wymaga ujęcia na gorącym uczynku, zauważenia w trakcie dewastowania mienia lub wskazania przez świadka zdarzenia. Tymczasem naniesienie napisu trwa krótko, sprawcy działają pod osłoną nocy i w miejscach mało uczęszczanych.” – mówi Referat Prasowy Straży Miejskiej – „Wiele osób wykazuje dużą czujność i zaangażowanie, informując odpowiednie służby o aktach wandalizmu. To między innymi dzięki takim zgłoszeniom strażnicy miejscy mogą szybciej reagować, określać obszary wymagające kontroli i podejmować odpowiednie interwencje”. Gdy w trakcie kontroli funkcjonariusze odnotują miejsce, w którym znajdują się bazgroły, rysunki, naklejone ogłoszenia bądź reklamy, ich lokalizacje przekazywane są administratorom w celu ich usunięcia.

Graffiti na jednym z drzew w Parku Żołnierzy "Żywiciela".
Graffiti na jednym z drzew w Parku Żołnierzy "Żywiciela".

Kara za nanoszenie graffiti

Warto pamiętać, że nielegalne graffiti, które jest przejawem wandalizmu może zostać uznane za wykroczenie lub przestępstwo. W zależności od wartości wyrządzonej szkody sprawcy grozi areszt, ograniczenie wolności lub grzywna. W takim przypadku grafficiarze mogą trafić do więzienia nawet na 5 lat.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama