Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 8 maja 2025 10:11
Reklama
TYLKO U NAS

Nowy argument za kładką na Cytadelę?

Na terenie Cytadeli powstają miejsca ukrycia na wypadek w razie zagrożenia. Czy to nowy argument dla poparcia kładki z alei Wojska Polskiego do pl. Gwardii?
Nowy argument za kładką na Cytadelę?

Źródło: Materiał inwestora

W tym artykule przeczytasz o:

  • nowym argumencie, jaki powstał za budową kładki na Cytadelę;
  • przygotowaniach do budowy kładki;
  • stanowisku Dyrektora Muzeum Wojska Polskiego;
  • miejscach schronienia na Żoliborzu;
  • planowanym spotkaniu z mieszkańcami w Muzeum Wojska Polskiego.

Temat kładki łączącej aleję Wojska Polskiego z Cytadelą budzi bardzo dużo emocji w ostatnim czasie. Do 30 czerwca w Polsce trwa Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej, która ma miejsce na terenie twierdzy. Prezydencja odbywa się w dwóch istotnych obiektach na terenie Warszawy, tj. na PGE Narodowym (Stadion Narodowy) oraz w pawilonie nowego Muzeum Wojska Polskiego mieszczącego się na Cytadeli. To tutaj w tym okresie spotykają się ministrowie i urzędnicy ze wszystkich państw członkowskich, by wypracować wspólne stanowiska w najważniejszych dla obywateli kwestiach.

Wejście do kazamat od strony pl. Gwardii - przez środek przebiega przejście do kładki do al. Wojska Polskiego

Budowa kładki ma ruszyć w lipcu

Budowa kładki łączącej zarówno al. Wojska Polskiego, jak również Działobitnię ma zostać połączona z Cytadelą, tworząc oś kompozycyjną łączącą całe założenia alei Chwały Oręża Polskiego z pl. Gwardii, wokół którego to mieszczą się Muzeum Historii Polski oraz Muzeum Wojska Polskiego. Kładka o długości 80 metrów, będzie przebiegała ponad 7 metrów nad Parkiem Fosa i Stoki Cytadeli. Należy podkreślić, że będzie to lekka konstrukcja wykończona cortenem, posadowiona na pięciu słupach o średnicy ok. 80 cm. Pod każdym ze słupów umieszczone zostaną pod ziemią stopy fundamentowe w rozmiarach 2,5 x 2,5 metra. Fundamenty zostaną posadowione na 4 wierconych palach o długości 8 metrów i średnicy 60 cm każda, pod każdą ze stóp. Planowana inwestycja ma ruszyć w lipcu, zaraz po zakończeniu Prezydencji w Radzie UE. O ile początkowo prace te nie będą widoczne jeszcze w obrębie fosy. Jak zapowiadają władze muzeów Historii Polski oraz Wojska Polskiego, prace w pierwszej kolejności rozpoczną się w kazamatach, których remont stanowi część całego zadania inwestycyjnego.

10 maja odbyła się Komisja Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska podczas której omówiono zaplanowaną realizację inwestycji budowy kładki prowadzonej przez Muzeum Wojska Polskiego. Jednym z głównych elementów będzie potrzeba współpracy między Muzeum Wojska Polskiego a Urzędem Dzielnicy w celu zmniejszenia negatywnych czynników, które mogłyby wpłynąć na najbliższe otocenia w trakcie inwestycji. Ponadto na czas budowy kładki koniecznie będzie przeniesienie placu zabaw, znajdującego się koło działobotni. Zarząd Dzielnicy planuje tymczasowo przenieść plac zabaw na zieleniec między dwiema jezdniami al. Wojska Polskiego.

Część mieszkańców z Żoliborza Oficerskiego przeciwna budowie kładki

Na ostatniej Komisji Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przybyła kilkunastoosobowa reprezentacja mieszkańców Żoliborza Oficerskiego, która nie zgadzała się z planami inwestycyjnymi, które planuje Cytadela. Głównymi zarzutami były zakłócenie spokoju i charakteru tej okolicy. Głos w tej sprawie zabierała znana artystka, malarka i pieśniarka dr Bogna Lewtak-Baczyńska, której willa mieści się na rogu al. Wojska Polskiego i ul. Śmiałej. Jak sama twierdziła, budowa kładki to kolejne działanie przeciwko mieszkańcom Żoliborza Oficerskiego, którzy od lat są terroryzowani przez organizowanie w każdy weekend Targu Śniadaniowego.

Przekrój kładki - materiał inwestora

Dyrektor Muzeum Wojska Polskiego prof. dr hab. gen. Bogusław Pacek podczas posiedzenia komisji zasłynął słowami: „Możecie mnie nawet obrzucić pomidorami”. Dyrektor użył tego sformułowania, ponieważ budowa kładki nie jest na etapie konsultacji społecznych, lecz na etapie rozpoczęcia robót budowlanych, na które nie tylko jest pozwolenie na budowę, ale i został wybrany w przetargu wykonawca tej inwestycji. Gdyby osoby decyzyjne zmieniły zdanie i postanowiły odstąpić od inwestycji, byłbyby posądzone o niegospodarność. Dyrektor Pacek podkreślił, że etap konsultacji społecznych się odbył i to wiele lat temu. Mieszkańcy z kolei uważali, że o konsultacjach nic nie wiedzieli. Te - jak twierdził Dyrektor - były przeprowadzone kilkanaśście lat temu, w związku z czym nie może odpowiadać za swoich poprzedników.

Miejsce ukrycia na Cytadeli dodatkowym argumentem dla kładki?

W ostatnim czasie mówi się dużo o tym, czy na Żoliborzu są schrony w razie zagrożenia. Zgodnie z mapą Straży Pożarnej znajdującej się w aplikajcji „Schrony” na Żoliborzu nie ma żadnego schronu, ani miejsca ukrycia. Mapa zawiera przede wszystkim miejsca doraźnego schronienia (MDS). Te pełnią rolę osłony przed ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, tj. wichury, orkany, trąby powietrzne, a także odrywającymi się elementami konstrukcji obiektów budowlanych i połamanymi drzewami. MDS-ami są praktycznie wszystkie budynki wielorodzinne znajdujące się na terenie dzielnicy. O ile wiele budynków na Żoliborzu, które powstały w latach pięćdziesiątych i na samym początku lat sześćdziesiątych XX wieku wyposażone były one w schrony, to obecnie nie są one kwalifikowane jako schrony we współczesnym pojęciu. Przede wszystkim wiele z nich nie przeszła odpowiednich remontów, albo została przeznaczone na różnego typu pomieszczenia gospodarcze, itp.

Kazamaty wewnątrz Cytadeli - materiał inwestora

Podczas posiedzenia padło hasło, że na terenie Cytadeli trwa remont miejsc ukrycia w razie zagrożenia. Nie jest to schron, lecz jest to budowla ochronna niehermetyczna, wyposażona w najprostsze instalacje zapewniające ochronę osób, urządzeń, zapasów materiałowych lub innych dóbr materialnych przed założonymi czynnikami rażenia oddziałującymi z określonych stron. W razie zagrożenia, budowa kładki między aleją Wojska Polskiego a Cytadelą może być jeszcze bardziej potrzebna. Jednak pokonanie 200 zamiast 900 metrów miałoby znaczącą różnicę.

Spotkanie ze społecznością Żoliborza

Z inicjatywy Dyrektora Muzeum Wojska Polskiego 22 maja o godz. 16:00 w Centrum Edukacji Historyczno-Patriotycznej MWP odbędzie się spotkanie ze społecznością Żoliborza, podczas którego przewidziana jest prezentacja obiektów znajdujących się na Cytadeli, omówienie działań podejmowanych przez muzea, omówione zostaną zasady współdziałania z władzami Żoliborza, lokalnymi organizacjami i instytucjami (w tym szkołami). Omówiona zostanie także współpraca ze społecznością Żoliborza, a także działania związane z budową kładki oraz zasady korzystania z terenów otwartych Cytadeli. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
pochmurnie

Temperatura: 7°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1018 hPa
Wiatr: 13 km/h

Reklama
Reklama
Reklama