Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 18 czerwca 2025 06:04
Reklama
Materiał promocyjny

Kuchnia Mazowsza - Warszawa

W drugim odcinku cyklu zaglądamy do stolicy. Pyzy, flaki, śledzie i WZ-ka wciąż mają się dobrze – szczególnie po praskiej stronie Wisły.
Kuchnia Mazowsza - Warszawa

Autor: Karolina Kołodziejska

Warszawa smakuje najlepiej na Pradze!

W drugim odcinku cyklu „Kuchnia Mazowsza” odkrywamy smaki Warszawy – od kultowego Bazaru Różyckiego, przez Starówkę, aż po Żoliborz.
Kiedy myślimy o kuchni Warszawy, nasza wyobraźnia niemal od razu przenosi nas na prawy brzeg Wisły – w stronę Pragi Północ. To właśnie tutaj, na historycznym i pełnym lokalnego kolorytu Bazarze Różyckiego, zaczynamy naszą smakowitą przygodę z kulinariami stolicy.
Nie sposób pominąć jednego z najbardziej kultowych punktów na mapie Warszawy – stoiska „Pyzy-Flaki z Różyca Pani Hani”. Historia tego miejsca sięga 1965 roku i choć lata mijają, smak i klimat pozostały niezmienne. Na drewnianym domku przy wejściu widnieje baner z charakterystycznym napisem: „Zapraszamy na słynne pyzy, flaki z Różyca Pani Hani”. To zaproszenie, które trudno zignorować. Pani Hania serwuje dania, które dla wielu warszawiaków są smakiem dzieciństwa i symbolem miejskiej kuchni: klasyczne pyzy w słoiku z tłuszczykiem i skwarkami, aromatyczne flaki, chleb ze smalcem i kiszonym ogórkiem, a dla miłośników słodkości – kolorowe mordoklejki, które kosztują zaledwie 2 złote za sztukę.

Pyzy ze skwarkami i tłuszczykiem, podawane w słoiku zawiniętym w gazetę
Tradycyjne Warszawskie mordoklejki


W tle przygrywa kapela warszawska – z akordeonem, gitarą i kontrabasem, w czapkach i z humorem godnym przedwojennych ulic Pragi. Degustując pyzy prosto ze słoiczka, słuchamy piosenek o starej Warszawie i przysłuchujemy się rozmowom mieszkańców, którzy – jak zawsze – tworzą niepowtarzalne scenki rodzajowe. Bazar Różyckiego żyje swoim własnym rytmem, który najlepiej smakuje właśnie tutaj – między stoiskiem Pani Hani a muzyką rodem z warszawskich ulic.

Kapela przygrywająca stare, tradycyjne piosenki - orkiestra uliczna


 

Z Różyca na Starówkę – warszawski kulinarny klasyk

Po solidnej porcji klasycznych pyz (czy raczej po prasku – pyzów) i zakupie kilku kolorowych talerzyków oraz bibelotów z lat 70., czuliśmy, że to jeszcze nie koniec smakowej podróży po Warszawie. Zapakowaliśmy flaki po warszawsku (o których więcej za chwilę) na wynos i ruszyliśmy na drugi brzeg – w kierunku serca miasta, czyli warszawskiej Starówki.

Zimne nóżki



I tam, w jednej z klimatycznych knajpek, trafiliśmy na kwintesencję warszawskiej zakąski: galaretę z nóżek (czyli popularne „zimne nóżki”) i śledzia w oleju z cebulą i czarnym pieprzem – który każdemu warszawiakowi kojarzy się z domowymi świętami, a dziś z powrotem wraca na stoły w dobrym stylu. Do tego – zamiast tradycyjnego, mocniejszego kieliszka, który niektórzy preferują tzw. lorneta z meduzą (nie polecamy!) – my wybraliśmy butelki pełne wspomnień: białą oranżadę i Oranżadę Grochowską. Ich smak przenosi nas wprost na podwórka z dzieciństwa, gdzie oranżada była obowiązkowym towarzyszem zabaw.
Wśród przystawek nie mogło zabraknąć również gołąbka w sosie pomidorowym – bo jak się okazuje, właśnie taki sposób podania to warszawski wyróżnik. Gołąbek w słoiku, otulony gęstym sosem, to dowód na to, że stolica wie, jak połączyć smak z wygodą. A gdy emocje opadły, sięgnęliśmy po kolejne pyzy – tym razem nadziewane mięsem.

Pyzy z mięsem i skwarkami, podawane z tradycyjną oranżadą


Na koniec trafiła się nam prawdziwa perełka – flaki podane klasycznie, ale z nowoczesnym twistem. Z wierzchu posypane zostały tartym parmezanem! Ten zabieg dodał całemu daniu nowego wymiaru – kontrastu, który idealnie wpisał się w trend łączenia tradycji z nowoczesnością. Co ciekawe, w menu wielu warszawskich barów można dziś znaleźć również inne wariacje: śledzie w stylu azjatyckim, podpłomyki z rukolą i suszonymi pomidorami, czy reinterpretacje klasycznych zup i dań mięsnych. To wszystko przyciąga młodych mieszkańców stolicy, którzy z przyjemnością odkrywają na nowo kuchnię Warszawy – autentyczną, ale otwartą na nowe smaki.
 

Śledzie z cebulką i flaki w nieco unowocześnionej odsłonie, podawane z parmezanem

Słodki Żoliborz – klasyka warszawskich deserów

Na koniec dnia, co prawda nie trasą WZ, ale szybkim przejazdem przez Most Gdański, trafiliśmy na Żoliborz – najmniejszą, a zarazem najbardziej klimatyczną dzielnicę Warszawy. To właśnie tutaj postanowiliśmy zakończyć naszą kulinarną wyprawę czymś słodkim, klasycznym i bardzo warszawskim.


Pierwsze skrzypce zagrała oczywiście WZ-ka – ciastko-symbol stolicy, które swoją nazwę zawdzięcza Trasie W-Z (Wschód-Zachód), otwartej w 1949 roku. WZ-ka, czyli puszysty biszkopt z kremem śmietankowym i polewą czekoladową i bitą śmietaną na wierzchu, była przez dekady jednym z najbardziej popularnych wypieków warszawskich cukierni i do dziś budzi sentyment zarówno u starszych, jak i młodszych mieszkańców.
Obok niej – Zygmuntówka, ciastko przypominające strzelistą koronę – delikatna beza, pod którą skrywa się domowej roboty bita śmietana, mus czekoladowy i konfitura żurawinowa w migdałowej muszelce. Ciastko stworzone zostało na cześć Zygmunta III Wazy. Pyszny deser, który łączy królewski charakter z lekkością i świeżością. Powstało zresztą jako jeden z elementów obchodów 400-lecia stołeczności Warszawy i zyskało uznanie zarówno wśród cukierników, jak i klientów.
Nie mogło zabraknąć również klasycznego pączka z nadzieniem różanym, oprószonego skórką pomarańczową – takiego, jakiego pamiętamy z dzieciństwa. Na koniec – kropka nad "i" tej słodkiej uczty – miniaturowe eklerki z bitą śmietaną i czekoladową polewą, które rozchodzą się w mgnieniu oka.


Wszystkie te słodkości znaleźliśmy w klimatycznej, żoliborskiej cukierni, gdzie panie z uśmiechem opowiadały, że starsi mieszkańcy dzielnicy przychodzą właśnie po takie klasyczne wypieki. Zamiast modnych, włoskich deserów – wybierają to, co znane, tradycyjne i prawdziwie warszawskie. I trudno się dziwić – te wypieki nie tylko smakują wyśmienicie, ale też są dostępne w bardzo przystępnych cenach.

 

Tradycja potrafi zaskakiwać – wystarczy dać jej szansę

Warszawska kuchnia to unikalne połączenie tradycji i nowoczesności.
Dziś, choć na każdym rogu czai się kuchnia włoska, azjatycka, nie brakuje fast foodów wątpliwej jakości, coraz trudniej znaleźć smaki, które przez pokolenia budowały naszą kulinarną tożsamość. W zalewie egzotyki i śmieciowego jedzenia łatwo zapomnieć, że to właśnie pierogi, flaki, pyzy, rosół czy śledzie są naszym prawdziwym dziedzictwem – prostym, sprawdzonym i wyjątkowym. Nie dajmy się zwieść modom – tradycja wciąż potrafi smakować najlepiej.


Zachęcajmy naszych gości z innych miast czy krajów do poznawania tego, co naprawdę lokalne – niech spróbują naszych smaków, zrozumieją naszą kulturę od kuchni. Zamiast ciągnąć ich na pizzę, którą zjedzą wszędzie, pokażmy im coś, czego nie znajdą nigdzie indziej – smak prawdziwej, polskiej tradycji, który wcale nie musi być nudny.
W Warszawie nie brakuje restauracji, które z powodzeniem łączą klasyczne przepisy z nowoczesnymi pomysłami. Pierogi z nietypowym farszem, rosół z orientalną nutą, czy śledź w towarzystwie sezonowych warzyw i autorskich sosów – takie połączenia sprawiają, że nawet najbardziej wymagające podniebienia znajdą w naszej kuchni coś dla siebie.
Tradycja potrafi zaskakiwać – wystarczy dać jej szansę.

 

Artykuł powstał w ramach cyklu „Kuchnia Mazowsza” i został sfinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Już dziś zapraszamy na kolejny odcinek – przed nami jeszcze wiele smakowitych opowieści z różnych zakątków Mazowsza.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama