Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 5 listopada 2024 02:17

Sady Żoliborskie i awantura o zbieranie owoców. Prezentujemy nagrania z rozmów z urzędnikami.

Park Sady Żoliborskie to miejsce, gdzie rosną stare drzewa owocowe. Grusze czy jabłonie mimo swojego wieku wciąż dają owoce. Nie od dziś raczą się nimi nie tylko mieszkańcy okolicznych osiedli, ale także całego Żoliborza a nawet Warszawy. Jak się okazuje zbieranie owoców nie wszystkim się podoba, o czym mówią w rozmowie z uczestnikami owocobrania urzędnicy żoliborskiego ratusza. Mamy nagrania z tych rozmów.

By skorzystać z darów natury mieszkańcy dzielnicy spotykają się w weekendy na owocobraniu. Inicjatywa swój początek wzięła w zeszłym roku. Wówczas zebrane z ziemi owoce przekazano do warszawskiego zoo. Z tych lepszych i bardziej zjadliwych robiono przetwory czy wypieki, którymi można było częstować się w czasie sąsiedzkich inicjatyw.

Ponadto każdy mógł się częstować samymi owocami a na inicjatywie zyskiwali również seniorzy.

Dzięki owocobraniu została ograniczona ilość zalegających owoców na trawnikach co było jednym z argumentów mieszkańców przeciwnych zachowaniu owocowego charakteru Sadów Żoliborskich.

Przeczytaj również: Protest w sprawie Parku Sady Żoliborskie. „Nie chcemy być stawiani przed faktem dokonanym”

Tymczasem po roku od pierwszych owocobrań sprawą zainteresował się Urząd Dzielnicy Żoliborz. W ubiegłym tygodniu z jedną z mieszkanek i uczestniczką owocobrania skontaktował się pracownik żoliborskiego urzędu. – Nie będzie zgody na rwanie, wspinanie się po drzewach – mówi jeden z urzędników. Z kolei w Kurierze Warszawskim w TVP 3 rzecznik żoliborskiego urzędu Donata Wancel stwierdza, że owoce może zrywać jedynie wyspecjalizowana firma. Na pytanie, ile owoców zebrała wyspecjalizowana firma w trakcie ostatniego roku nie otrzymaliśmy konkretnej odpowiedzi, a jedynie pismo przypominające oświadczenie wiceburmistrz Żoliborza Renaty Kozłowskiej, która nadzoruje Wydział Ochrony Środowiska.

Dzień po emisji programu Donata Wancel informuje, że: „Urząd Dzielnicy Żoliborz Warszawy nie zabrania zbierania owoców z drzew w Parku Sady Żoliborskie. Jest to dobro wspólne i każdy mieszkaniec może i ma prawo swobodnie korzystać z darów natury i dobrodziejstw drzew owocowych. Zbieranie owoców przez mieszkańców na własne potrzeby jest na Żoliborzu tradycją, która jest niezmienna od wielu lat i chcemy, aby taką pozostała.”

Kwestia zbierania owoców w Parku Sady Żoliborskie doczekała się również komentarza Pani w-ce burmistrz Żoliborza w postaci wspomnianego oświadczenia. „Wbrew krążącym w Internecie opiniom, cieszą nas lokalne inicjatywy mieszkańców i ich wkład w ochronę drzew owocowych, jednak odbywające się akcje powinny być skoordynowane z Urzędem. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku każdego innego wydarzenia realizowanego na terenie Dzielnicy Żoliborz” – czytamy.

Ponadto w oświadczeniu czytamy, że wydarzenia powinny odbywać się w porozumieniu z Urzędem, a wywóz zebranych owoców czy tych nienadających się do konsumpcji powinien być zorganizowany wspólnie.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie: Życie na jednym z najpiękniejszych osiedli Żoliborza

Policja i prokuratura zajmą się owocobraniem?

Na stronie facebookowej sąsiedzkiej inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie pojawiła się również informacja, że uczestnicy owocobrań mogą liczyć się z interwencją policji i prokuratury. – Działacie samozwańczo, bez zgody i będzie z tego problem… Słyszałem o jakiś kwestiach zgłoszeń na policję czy do prokuratury różnych tematów, więc chciałbym tego uniknąć, żeby nie musieć tłumaczyć się za was – informował w rozmowie telefonicznej z uczestniczką akcji pracownik żoliborskiego urzędu.

Tymczasem zapytana o sprawę Donata Wancel wyjaśnia: - Nieprawdą jest, że Urząd Dzielnicy zapowiadał wobec osób organizujących owocobrania interwencje policji czy zgłoszenie do prokuratury.

Poniżej prezentujemy dwa nagrania z rozmów z urzędnikami (jedno w części dostępnej dla wszystkich, drugie zaś dostępne dla naszych e-prenumeratorów). Pierwsza dotyczy zbiórki, jaką Inicjatywa Owocowe Sady Żoliborskie zorganizowała w ubiegłym tygodniu, druga zaś, dotyczy niedzielnego owocobrania. W celu ochrony dóbr osobistych rozmówców, ich głosy zostały zmodyfikowane a nazwiska usunięte.

Konkurencja na Sadach. „My tego parku nie oddamy!”

Jak się okazuje pomysł zaangażowania policji czy prokuratury wyszedł prawdopodobnie z inicjatywy lokalnego stowarzyszenia, które ochroniło park przed jego zabudową. Jedna z przedstawicielek tego stowarzyszenia miała przedstawić założenia i uchwały w sprawie sadów Pani wiceburmistrz Kozłowskiej.

Główne zarzuty jakie kierowane są w stronę sąsiedzkiej inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie, to przycinanie gałęzi oraz to, że w zeszłym roku miały zostać wybrane wszystkie owoce. Wywiezienie ich do zoo jest również interpretowane jako kradzież z „parku społecznego”. Ponadto uczestnicy owocobrań mają zachowywać się wulgarnie.

Sady Żoliborskie potrzebują troski

Stare drzewa owocowe potrzebują zabiegów pielęgnacyjnych, które by je odmłodziły. Przez lata zaniedbane, teraz te wyjątkowe okazy wymagają pomocy, co przyznają sami urzędnicy z żoliborskiego ratusza. – Rzeczywiście park wymaga pielęgnacji, przeprowadzenia takich zabiegów. Nawet są drzewa, które wymagają wycięcia – przyznaje jedna z urzędniczek w rozmowie telefonicznej z uczestnikiem owocobrania.

Zabiegi odmładzające miała zagwarantować realizacja zwycięskiego projektu z poprzedniej edycji budżetu obywatelskiego. Projekt przewiduje m.in. cięcia odmładzające starych drzew owocowych.

Autorzy projektu mają jednak wątpliwości co do odpowiedniego wykonania projektu. Przede wszystkim dlatego, że cięcia odmładzające dodające witalności starym drzewom owocowym, powinny być wykonywane tylko w sezonie wiosennym, tak by nie obciążać zbytnio drzew jednorazową ingerencją. Tak twierdzi Ryszard Rawski opiekun kolekcji starych odmian drzew owocowych w Ogrodzie Botaniczny PAN w Powsinie.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie potrzebują wsparcia. Trwa zbiórka na sąsiedzka inicjatywę

Tymczasem dzielnica czeka na sporządzenie strategii, która ma pomóc w zachowaniu owocowego charakteru parku. Przetarg na opracowanie strategii oraz cięcia odmładzające został rozstrzygnięty w lipcu.

Widząc potrzebę działań wobec starych owocówek, mieszkańcy zrzucili się na sprzęt do ich pielęgnacji, a także do owocobrań. – Chodzi o to, żebyście Państwo nie podejmowali pochopnych decyzji dotyczących pielęgnacji, tych drzew, bo jakiś mieszkaniec się zdenerwuje i zgłosi sprawę na policję – mówi urzędniczka w opublikowanej rozmowie telefonicznej.


218988238_541157823698775_1843094993092254572_n

218988238_541157823698775_1843094993092254572_n

220047167_597938698259860_7393861955446638741_n

220047167_597938698259860_7393861955446638741_n

216343486_366927071659160_4941118655947276806_n

216343486_366927071659160_4941118655947276806_n

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 2°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1032 hPa
Wiatr: 29 km/h