Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 20:23

Nawet 500 zł mandatu za nieprzepisową jazdę na hulajnodze. Dziś weszły w życie nowe przepisy

Nowe prawo dopuszcza jazdę po chodniku tylko w określonych sytuacjach i zabrania poruszania się we dwójkę na jednej hulajnodze lub po alkoholu.

Użytkownicy elektrycznych hulajnóg i podobnych pojazdów przestali być uznawani przez prawo za pieszych. Od 20 maja muszą poruszać się drogą dla rowerów z prędkością maksymalną 20 km/h. To jedna ze zmian po nowelizacji ustawy prawa o ruchu drogowym. W przypadku, gdy prędkość zostanie przekroczona policja może wystawić mandat.

Zobacz też: Najdłuższy szlak rowerowy w Warszawie przebiegnie przez Żoliborz

Jazda na hulajnogach tylko po ścieżkach z pewnymi wyjatkami

Elektryczną hulajnogą można również jeździć nie tylko po ścieżkach rowerowych, ale także po chodniku, ale tylko wtedy, gdy wzdłuż ciągu pieszego nie ma ścieżki rowerowej, a na jezdni dozwolony jest ruch powyżej 30 km/h. W tym przypadku użytkownik hulajnogi zmuszony jest do przemieszczania się chodnikiem z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Jakiej dokładnie? Tego nie wiadomo, bo ustawodawca nie określił jej. Co ważne należy zachować ostrożność i ustępować pierwszeństwa przechodniom.

Użytkownik hulajnogi w przypadku braku ścieżki rowerowej może poruszać się jezdnią, ale tylko wtedy, gdy obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Ponadto od osób w wieku od 10 do 18 lat, które chcą poruszać się elektryczną hulajnogą wymagana jest karta rowerowa lub prawo jazdy kategorii A1, AM, B1 lub T. Nowe przepisy dotyczą również urządzeń transportu osobistego, czyli pojazdów napędzanych elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, innych niż hulajnoga elektryczna, czyli np. deskorolki elektrycznej czy pojazdu samobalansującego. Dzieci poniżej 10 roku życia mają zakaz poruszania się elektrycznymi hulajnogami oraz UTO. Z kolei osoby powyżej 18 roku muszą znać jedynie przepisy ruchu drogowego, ale nie muszą ich poświadczać żadnym dokumentem.

Zobacz też: Od Płatniczej po Cytadelę i z powrotem. Rowerowy przewodnik po Żoliborzu i Bielanach

Do nowych przepisów muszą stosować się również użytkownicy urządzeń napędzanych siłą mięśni, przystosowanych do poruszania się w pozycji stojącej. Chodzi przede wszystkim o osoby jadące na tradycyjnej hulajnodze czy rolkach. W ich przypadku nie są wymagane uprawnienia w postaci karty rowerowej czy prawa jazdy.

Zakaz jazdy pod wpływem alkoholu oraz we dwójkę

Nowe przepisy zabraniają jazdy po spożyciu alkoholu i nie dopuszczają poruszania się na hulajnodze czy UTO w dwie lub więcej osób. Zabronione jest również korzystanie z telefonu podczas jazdy i przejeżdżanie przez przejście dla pieszych.

Nowe przepisy przewidują też kary za złamanie powyższych przepisów. Najwyższy mandat może dostać osoba jadąca pod wpływem alkoholu po drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdów innych niż mechaniczne. Za tego typu złamanie prawa grozi mandat w wysokości od 300 do 500 zł.

Nowe przepisy regulują również parkowanie hulajnóg

Przepisy regulują również kwestie parkowania hulajnogi elektrycznej wypożyczanej w systemie na minut. Do tej pory w pod tym względem panowała samowola, a porzucone hulajnogi utrudniały poruszanie się w przestrzeni publicznej innym użytkownikom chodników czy ścieżek rowerowych.

Zobacz też: Ścieżki rowerowe na Bielanach i Żoliborzu. Jakie inwestycje w 2021 roku?

Od dziś hulajnogi można pozostawić tylko na wyznaczonym do tego miejscu, a gdy go nie ma, to dopuszczone jest pozostawienie pojazdu na chodniku, ale tylko jeśli jego użytkownik spełni następujące warunki.

Wówczas hulajnoga musi być ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika i najbardziej oddalonej jezdni i równolegle do krawędzi chodnika.

"Teraz, gdy nowe przepisy wchodzą w życie, ZDM przygotował propozycję nowych zasad funkcjonowania e-hulajnóg w przestrzeni publicznej. Dotyczy ona zarówno wymagań wobec operatorów jak i zobowiązań ze strony miasta. Została ona przedstawiona pięciu operatorom, funkcjonującym obecnie w Warszawie lub deklarującym rozpoczęcie działalności w tym sezonie – firmom Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER. Liczymy na szybkie porozumienie tak, aby móc wprowadzić te nowe zasady z korzyścią zarówno dla użytkowników, jak i innych mieszkańców Warszawy." - poinformował Zarząd Dróg Miejskich.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ