Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 12 grudnia 2024 11:21
Reklama

Mieszkańcy Wawrzyszewa chcą upamiętnić Annę Jantar. Będzie kolejny mural?

Pomysłodawcami są bielanianie. Dyrektor WSM wydał wstępną zgodę, problemem mogą być jednak fundusze.

Murale od kilku lat podbijają Warszawę. Trend ten zaczyna rozprzestrzeniać się również na Bielanach. Niedawno rozstrzygnięto konkurs na malowidła u szczytów budynku przy ul. Żeromskiego. Znajdą się na nich podobizny Kory i Krystyny Sienkiewicz, dwóch wybitnych, bielańskich artystek. Z podobną inicjatywą wyszli przedstawiciele rady samorządu osiedla Wawrzyszew. Na jednej ze ścian bloku przy ul. Reymonta 21 miałby znaleźć się mural upamiętniający Annę Jantar, która mieszkała właśnie w tym budynku.

Zobacz też: [Wideo] Zielony plac Wilsona jest odpowiedzią na deficyt zieleni w mieście

Inicjatywa oddolna

– Pomysł wziął się stąd, że od kilku lat w Warszawie pojawiają się inicjatywy związane z upamiętnianiem znanych działaczy, aktorów, piosenkarzy w formie murali – wyjaśnia Zygmunt Morawski, mieszkaniec Wawrzyszewa, inicjator akcji i dodaje: – Doszedłem do wniosku, że skoro Wawrzyszew może poszczycić się tym, że mieszkała tu, na Reymonta 21, Anna Jantar, to chcielibyśmy, na szczytowej ścianie tego budynku, stworzyć upamiętniający ją mural.

Artystka z Bielan

41 lat po śmierci Anny Jantar bielańscy działacze i społecznicy pragną upamiętnić jej życie i twórczość muralem. To pomysł mieszkańców Wawrzyszewa: – Na razie przedstawiliśmy propozycję Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Chcemy połączyć ten projekt ze stuleciem WSM ­– wyjaśnia Zygmunt Morawski i dodaje: – Nie chcę żeby to była żadna akcja polityczna, żeby uniknąć takich kłótni, jakie miały miejsce przy okazji murali Kory i Krystyny Sienkiewicz. To ma być oddolne, obywatelskie działanie.

Anna Jantar zasłynęła jako piosenkarka, choć początkowo próbowała dostać się do Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, jednak bez skutku. Trzy lata później zdała jednak egzamin przed Komisją Weryfikacyjną Ministerstwa Kultury i Sztuk zdobywając tytuł zawodowej piosenkarki. Rok później po raz pierwszy wystąpiła na festiwalu w Opolu. Od tego momentu jej kariera nabrała niesamowitego tempa. Koncertowała i zdobyła ogromną sławę w wielu krajach bloku wschodniego, choć występowała również na zachodzie - w RFN, USA i Kanadzie. Zginęła tragicznie, w 1980 roku podczas katastrofy lotniczej lotu PLL LOT 007 na Okęciu wraz z 76 innymi pasażerami i dziesięcioosobową załogą.   

Chodzi o spór między burmistrzem Grzegorzem Pietruczukiem a grupą radnych, o którym pisaliśmy jakiś czas temu

.

Zobacz też: Nowe murale upamiętnią Krystynę Sienkiewicz i Korę. Wybrano autora projektu

Idea dopiero się rodzi

Zamysł artystyczny, styl i metoda są jak dotąd niesprecyzowane. W dalszym ciągu inicjatorzy projektu szukają ciekawych pomysłów i zdolnych wykonawców. Do współtworzenia murali pomysłodawcy chcą również zaangażować rodzinę tragicznie zmarłej piosenkarki. – Chcielibyśmy zaprosić do projektu panią Natalię Kukulską, córkę Anny Jantar, i skonsultować z nią to, jak mural miałby wyglądać i czy sama wyraziłaby zgodę, żeby się na nim znaleźć – mówi Zygmunt Morawski.

Na podobny pomysł jakiś czas temu wpadli mieszkańcy Opola, w którym to mieście od 1963 roku odbywa się kultowy Festiwal Piosenki Polskiej. Występowała właśnie m.in. Anna Jantar. Mural autorstwa Brunona Neuhamera powstał na szczytowej ścianie ulicy Rzemieślniczej 8 w formie podobnej do fotografii portretowej z autografem artystki. Skoro można było w Opolu, to czemu nie w rodzinnej Warszawie?

Mamy już pewne ustalenia

Mural przedstawiający Annę Jantar spotkał się już ze wstępną aprobatą dyrektora WSM Wawrzyszew. W celu zabezpieczenia środków na powstanie tej inwestycji bielańskie radne wystosowały interpelację, w której czytamy: „Chcemy by nasza dzielnica była miejscem, które w sposób szczególny honoruje kobiety, w tym wybitne twórczynie, artystki i aktywistki zasłużone dla historii i kultury Bielan”. Radne uzasadniają w interpelacji: „W celu dokładnego opracowania tematu przeprowadziłyśmy szereg rozmów z Zastępczynią Burmistrz Dzielnicy Bielany Panią Katarzyną Potapowicz, Dyrektorem Administracji Osiedla WSM Wawrzyszew, wspólnotami mieszkaniowymi, rodzinami i przyjaciółmi artystek, mieszkańcami, ale również z projektantami i artystami specjalizującymi się w wykonywaniu tego typu prac. To wszystko pozwala nam stwierdzić, że nasz pomysł zyskał duże uznanie i istnieje wysokie oczekiwanie społeczne, co do jego realizacji”.

Zobacz też: Dzielnica dosadza drzewa na ulicy Rydygiera i zapowiada zabezpieczenie zieleni

Chęci są, pieniędzy brak

Realizacja pomysłu jest więc wielce prawdopodobna, brakuje jedynie środków. Na stworzenie muralu nie ma jeszcze zarezerwowanych funduszy, ale inicjatorzy akcji usilnie o nie zabiegają: – Chcemy ten projekt sfinansować na podobnej zasadzie jak zostały sfinansowane murale Kory i Krystyny Sienkiewicz – podaje Zygmunt Morawski. Chodzi więc o pieniądze z budżetu Dzielnicy Bielany. Problem w tym, że o zabezpieczenie środków m.in. na ten mural prosiła już w marcu w jednej z interpelacji grupa bielańskich radnych. W odpowiedzi na pismo czytamy, że: „W bieżącym roku budżetowym realizacja przedsięwzięcia tego rodzaju nie jest możliwa. Jeśli w przyszłym roku sytuacja finansowa na to pozwoli, rozważymy możliwość wdrożenia tego pomysłu”.


IMG_20210427_131616

IMG_20210427_131616

IMG_20210427_131538

IMG_20210427_131538

IMG_20210427_131243

IMG_20210427_131243


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama