Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 12 grudnia 2024 11:07
Reklama

Jaki obraz Żoliborza wyłania się ze statystyk?

W jakiej części Żoliborza mieszkają statystycznie zamożniejsi i który rejon dzielnicy starzeje się?

Architekt Miasta Marlena Happach oraz Dyrektor Miejskiej Pracowni Planowania Przestrzennego i Strategii Rozwoju Warszawy Monika Konrad w ramach prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków rozwoju przestrzennego przedstawili m.in. zestawienie zarobków poszczególnych rejonów warszawy, czy przyrost zaludnienia. Studium to konstytucja przestrzenna miasta. Zebrane i opracowane dane mają odpowiadać na pytanie w jaki sposób w przyszłości ma być kształtowana przestrzeń Warszawy.

Na Żoliborzu statystycznie większe zarobki mają mieszkańcy Starej części dzielnicy

Statystycznie mieszkańcy Warszawy mają najlepszą sytuację ekonomiczną w Polsce. Stołeczni urzędnicy powołując się na badanie GfK Polonia informują w raporcie z projektowania Warszawy, że w 2018 roku mieszkańcy stolicy osiągnęli łącznie dochód sto miliardów złotych. Jest to kwota netto co w przeliczeniu na jednego mieszkańca daje 56,7 tys. zł.

W samej Warszawie są jednak spore dysproporcje. Wykonana dla miasta analiza uwidoczniła wciąż wyraźne zróżnicowanie wysokości dochodów mieszkańców pomiędzy lewo a prawobrzeżną częścią miasta, a także pomiędzy obszarami centralnymi i obrzeżami stolicy.

Na Żoliborzu statystycznie najwięcej zarabiają mieszkańcy starej części dzielnicy osiągając poziom powyżej średniej miejskiej, czyli 62 tys. zł rocznie. Mieszkańcy pozostałych części dzielnicy: Sadów Żoliborskich oraz Marymontu-Potok statystycznie zarabiają od 57-62 tys. rocznie.

Jeśli chodzi o stolicę, rozkład dochodów, w którym są spore dysproporcje między lewobrzeżną, a prawobrzeżną stroną Wisły oraz skrajnymi częściami miasta wynikają przede wszystkim z konkretnego czynnika. Osoby, które nie muszą kierować się ceną swojego lokum, częściej decydują na zamieszkanie bliżej miejsca swojego pracy, czyli tam gdzie jest najwięcej powierzchni biurowych - na Służewcu i w ścisłym Centrum. Mieszkańcy, którzy zarabiają mniej decydują się na mieszkania na obrzeżach miasta, a konkretnie na północy.

Jeśli chodzi o sam Żoliborz podział ten wynika również z kluczowego czynnika wedle, którego na Starym Żoliborzu większość powierzchni zajmuje zabudowa jednorodzinna, której na Sadach Żoliborskich nie ma, a na Marymoncie ma równy udział, co powierzchnia wielorodzinna.

Która część stolicy szybciej się starzeje?

Warszawa jest dość młodym miastem, w którym większość mieszkańców jest w wieku produkcyjnym. Najmniej liczną grupę stanowią dzieci i młodzież. Ich liczba jest o około 2 proc niższa niż średnia dla Polski.

Na Starym Żoliborzu, gdzie mieszkańcy mają statystycznie wyższe zarobki jest mniejszy odsetek mieszkańców do 17 roku życia, zaś na Sadach i Marymoncie jest on na poziomie stołecznej średniej - czyli 16,44 proc. Jeśli chodzi o wiek produkcyjny mobliny, czyli mieszkańców w wieku od 18 do 44 roku życia odsetek mieszkańców rozkłada się równomiernie w całej dzielnicy. Jest to 41,9 proc. mieszkańców. Zdecydowanie więcej seniorów mieszka na Starym Żoliborzu i Marymoncie (powyżej średniej warszawskiej 22,4 proc.) niż na Sadach Żoliborskich (średnia warszawska), w skład których wchodzą osiedla na Powązkach czy Żoliborzu Południowym, do których wprowadziło się mnóstwo młodych rodzin. Jak pokazują statystyki, jest to jednak mały fragment dzielnicy.

Już teraz widać, że najszybciej starzeje się centralny obszar stolicy w pasie od Bielan do Mokotowa. Młode rodziny częściej wybierają do życia dzielnice obrzeżne. To w nich przybywa dzieci.

Gdzie największy przyrost ludności, a gdzie spadek?

Warszawa jest miastem, gdzie ludności stale przybywa. W skali kraju to wyjątek. Stolica Polski przyciąga i zachęca zarobkami ludzi z całego kraju. Dla stołecznego biura architektury, w kontekście planowania rozwoju przestrzennego miasta, kluczowe jest opieranie się na prognozie demograficznej. Wyzwaniem jest planowanie rozwoju przestrzennego Warszawy dostosowane do dynamiki wzrostu ludności przy zwiększającej się liczbie seniorów.

Na Starym Żoliborzu, według danych Głównego Urzędu Statystycznego, przyrost ludności w latach 2005-2019 jest ujemny natomiast największy odnotowano na Sadach Żoliborskich, gdzie występuje również największa gęstość zaludnienia w całej dzielnicy znajdując się w przedziale 7,6 – 24,3 tys. mieszkańców na km kw. „Najluźniej” jest na Marymoncie gdzie szacuje się, że na jednym km kw. mieszka od 1,9 do 3,8 tys. osób. Na Starym Żoliborzu z kolei jest to od 3,8 do 7,6 tys. osób na km kw.

Mieszkańców będzie przybywać

Szacunki na temat liczby mieszkańców Warszawy różnią się między sobą. Według danych Głównego Urzędu Statystyczne z 2020 roku liczba zameldowanych mieszkańców w Warszawie wyniosła 1 790 658. Według urzędników dane te są niedoszacowane dlatego zdecydowano się wykonać badania wykorzystujące dane z telefonii komórkowej.

Aktywność telefonów, które logowały się w granicach administracyjnych Warszawy przeliczono, za pomocą algorytmów, na liczbę osób, które na stałe zamieszkują w mieście. W badaniu określono też liczbę osób, które w tygodniu roboczym regularnie korzystają z infrastruktury Warszawy, choć mieszkają poza granicami miasta.

Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS przeprowadziło dodatkowe, pilotażowe badanie według nowej metodologii. Szacunkowa liczba mieszkańców wyniosła w nim 1 970 000 osób. Była ona zbliżona do wyniku otrzymanego w badaniu telemetrycznym stołecznego urzędu. Taką wartość ostatecznie przyjęto jako aktualną liczbę mieszkańców w pracach przy sporządzaniu Studium.

Do tej liczby należy też doliczyć 230 tys. osób codzienne dojazdy osób spoza Warszawy do pracy w stolicy. Dla porównania Częstochowa statystycznie ma 224 tys. mieszkańców.

Studium projektowane jest przy założeniu, że do roku 2050 liczba ludności Warszawy wzrośnie do 2 mln 250 tys. To oznacza, że trzeba zaplanować miejsce dla ćwierć miliona ludzi tak, by nie przeciążyć infrastruktury i nie zrujnować budżetu miasta nowymi inwestycjami.


wiek

wiek

liczba-ludnosci

liczba-ludnosci

roczny-dochod

roczny-dochod

rozmieszczenie-ludnosci

rozmieszczenie-ludnosci

zabudowa-mieszkaniowa

zabudowa-mieszkaniowa


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama