Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 7 października 2025 23:53
Reklama
TYLKO U NAS

Odśpiewali mu „200 lat”. Mieszkańcy zrobili niespodziankę płk. Jakubowi Nowakowskiemu

30 września przypadała 81. rocznica zakończenia walk powstańczych na Żoliborzu. Oprócz corocznych obchodów Stowarzyszenie Żołnierzy AK „Żywiciel” i Miłośników Ich Tradycji zaprosiło pułkownika Jakuba Tomasza Nowakowskiego, który w tym roku kończy 101 lat, do jednej z restauracji, gdzie został uhonorowany i gdzie odśpiewano mu „200 lat”.
Odśpiewali mu „200 lat”. Mieszkańcy zrobili niespodziankę płk. Jakubowi Nowakowskiemu

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • ostatnim dniu walk powstańczych na Żoliborzu;
  • obchodach 81. rocznicy zakończenia Powstania Warszawskiego na Żoliborzu;
  • niespodziance dla płk. Jakuba Tomasza Nowakowskiego, który w tym roku kończy 101 lat;
  • życiorysie pułkownika. 

Ostatni dzień walk na Żoliborzu

30 września 1944 roku był ostatnim dniem walk powstańczych na Żoliborzu. Był tragicznym zwieńczeniem ponad dwumiesięcznego wysiłku powstańców i ludności cywilnej tej części Warszawy. Po kapitulacji Śródmieścia dzień wcześniej, Żoliborz pozostawał jedynym większym punktem oporu w stolicy. Dowódca Armii Krajowej, gen. Tadeusz Bór-Komorowski, przekazał płk. Mieczysławowi Niedzielskiemu „Żywicielowi”, dowódcy obrony Żoliborza, rozkaz, by jeszcze przez pewien czas kontynuował walkę, aby zyskać czas dla negocjacji kapitulacyjnych w centrum.

Plac Wilsona na tle zniszczonej I kolonii WSM-ŻC podczas Powstania Warszawskiego

O świcie 30 września Niemcy przypuścili potężne natarcie. Ich siły, wspierane przez artylerię i czołgi, uderzyły od strony Cytadeli i Powązek. Żoliborz był już skrajnie wyczerpany – zdziesiątkowane oddziały, brak amunicji, żywności i lekarstw. Najcięższe walki toczyły się w rejonie ul. Suzina, Krasińskiego i placu Inwalidów. Powstańcy próbowali kontratakować, lecz wobec przytłaczającej przewagi nieprzyjaciela musieli się cofać. Po południu, widząc beznadziejność sytuacji, płk „Żywiciel” zebrał dowódców i podjął decyzję o zakończeniu walk. Dalsza obrona oznaczałaby masakrę ludności cywilnej, ukrywającej się w piwnicach i schronach w stanie skrajnego wyczerpania.

Około godziny 19.00 w fabryce „Gazolina” przy ul. Powązkowskiej podpisano akt kapitulacji oddziałów żoliborskich. Broń miała zostać złożona następnego dnia rano. Do niewoli trafiło kilka tysięcy żołnierzy AK, w tym wiele kobiet – sanitariuszek i łączniczek. Ludność cywilną czekała ewakuacja do obozu przejściowego w Pruszkowie, a następnie wysiedlenia.

Obchody 81. rocznicy zakończenia Powstania na Żoliborzu

Z okazji 81. rocznicy kapitulacji Powstania Warszawskiego na Żoliborzu odprawiona została Msza święta w parafii św. Stanisława Kostki o godz. 15.00. Po niej odbył się koncert patriotyczny zespołu Husaria – wokalistów wywodzących się ze Studia Sztuk Scenicznych S3 Małgorzaty Godlewskiej. Następnie o godz. 16.00 w Domu Amicus odbyło się otwarte spotkanie z powstańcami II Obwodu „Żywiciel”.

Msza święta w Parafii p.w. św. Stanisława Kostki odprawiona z okazji 81. rocznicy ustania walk powstańczych na Żoliborzu. Źródło: FB parafii św. St. Kostki

Niespodzianka dla płk. Jakuba Tomasza Nowakowskiego

Po spotkaniu przedstawiciele Stowarzyszenia Żołnierzy AK „Żywiciel” i Miłośników Ich Tradycji postanowili przygotować dla pułkownika Jakuba Tomasza Nowakowskiego niespodziankę. Został on zaproszony do restauracji Trattoria Prima Pasta na I kolonii WSM-ŻC przy pl. Wilsona. Ogromną radość sprawił mu wiceprezes Stowarzyszenia oraz radny dzielnicy Tomasz Michałowski. Cała restauracja odśpiewała pułkownikowi „200 lat”.

Pułkownik Nowakowski opowiedział przy tym, jak powstańcy zdawali broń na pl. Wilsona, skąd następnie udali się na Powązki.

Skrócony biogram płk. Jakuba Tomasza Nowakowskiego

Jakub Tomasz Nowakowski urodził się w rodzinie artysty malarza i grafika Bogdana Bartłomieja Nowakowskiego oraz Zofii z Dydzińskich. Był bratem Wandy Janickiej – uczestniczki Powstania Warszawskiego. W czasie okupacji działał w konspiracji: początkowo w organizacji PET, a następnie w Szarych Szeregach. Przed Powstaniem Warszawskim był żołnierzem Batalionu „Zośka”, lecz z powodu odcięcia Żoliborza walczył w Zgrupowaniu „Żniwiarz”. Brał udział m.in. w ataku na Dworzec Gdański. Po kapitulacji trafił do niemieckiej niewoli w Stalagu XI A.

Po wojnie wrócił do Polski, studiował biologię na uniwersytetach w Toruniu i Poznaniu, a następnie związał się zawodowo z Instytutem Zoologii PAN w Warszawie, gdzie obronił doktorat i pracował do emerytury. Awansowany do stopnia majora, aktywnie działał w Światowym Związku Żołnierzy AK oraz w Komitecie Opieki nad Grobami Żołnierzy Batalionu „Zośka”.

W 2022 roku został członkiem Rady do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama