Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 19 lipca 2025 04:14
Reklama
TYLKO U NAS

Andrzej Wajda nowym patronem szkoły. Wiceburmistrz Tomasz Mielcarz o wyborze nowego patrona

Wybitny reżyser, laureat Oscara, a także mieszkaniec Żoliborza – Andrzej Wajda – został wybrany przez społeczność Szkoły Podstawowej nr 396 na patrona placówki przy ul. Anny German. Decyzja zapadła po szerokich konsultacjach i wpisuje się w artystyczny charakter dzielnicy. O kulisach wyboru oraz znaczeniu tej postaci dla Żoliborza mówi wiceburmistrz Tomasz Mielcarz
Andrzej Wajda nowym patronem szkoły. Wiceburmistrz Tomasz Mielcarz o wyborze nowego patrona

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • przeprowadzonych konsultacjach na wybór nowego patrona Szkoły Podstawowej nr 396 przy ul. Anny German;
  • krótkiej historii powstania szkoły;
  • inicjatywie dyrektora szkoły i przeprowadzonych konsultacjach społecznych ws. wyboru patrona;
  • wyborze Andrzeja Wajdy na patrona placówki;
  • wypowiedzi wiceburmistrza Tomasza Mielcarza ws. wyboru nowego patrona;
  • osobistych wspomnieniach wiceburmistrza z żoliborskim reżyserem.

Pod koniec roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 396 przy ul. Anny German przeprowadzono konsultacje w sprawie wyboru patrona wśród społeczności szkolnej. Proces nie jest jeszcze formalnie zakończony, trwają procedury. O głos w tej sprawie poprosiliśmy wiceburmistrza.

Historia budowy szkoły

Sprawa budowy szkoły podstawowej na terenie dawnego Żoliborza Przemysłowego ciągnęła się od kadencji 2014–2018. To w tamtym czasie rozpoczęły się wszelkie procedury związane z pozyskaniem środków na projekt, przeprowadzeniem uzgodnień oraz wyborem projektantów nowej szkoły w ramach przetargu. Był to także okres, kiedy przygotowywano miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Żoliborza Południowego. Sprawa tego planu ciągnęła się już od kilkunastu lat, kiedy pierwszą koncepcję opracował prof. Andrzej Kiciński, który niedługo później niestety zmarł.

Teren przygotowany pod budowę szkoły (stan: 30 marca 2018 r.) Fot. Wiktor Zając

Od początku było wiadomo, że w nowej części dzielnicy musi powstać szkoła. Jednocześnie była ona planowana dokładnie w tym samym miejscu, w którym obecnie stoi, lecz w nieco innej skali i o innym układzie przestrzennym. Było to podyktowane tym, że zanim uchwalono plan miejscowy, większość terenów Żoliborza Południowego była już zabudowana. Nowe inwestycje były realizowane w oparciu o tzw. „wuzetkę” (warunki zabudowy). W konsekwencji powstało osiedle o znacznie większym zagęszczeniu niż pierwotnie zakładano. To spowodowało jeszcze większą presję utworzenia nowej placówki szkolnej, ale także przedszkolnej.

Od otwarcia zespołu szkolno-przedszkolnego do ogłoszenia konsultacji ws. wyboru nowego patrona

Skutkiem takich uwarunkowań była konieczność wybudowania zespołu szkolno-przedszkolnego, gdyż zespół przedszkolno-żłobkowy przy ul. Rydygiera nie był wystarczający, by zaspokoić potrzeby mieszkańców nowej części dzielnicy. W marcu 2019 r. Dzielnica formalnie powołała Szkołę Podstawową nr 396 oraz Przedszkole Publiczne nr 466 przy ul. Anny German. W tym samym czasie Dzielnica podpisała umowę na budowę szkoły z firmą MTM Budownictwo i konsorcjum „Śląsk”. Prace zakończyły się z końcem 2020 r. Cała inwestycja pochłonęła 63 miliony złotych.

Otwarcie szkoły nastąpiło 26 stycznia, a pierwsi uczniowie weszli do budynku 14 lutego 2021 r. Od tamtej pory mówiło się o szkole przy ul. Anny German, lecz sama szkoła nie posiadała patrona. W związku z tym dyrekcja szkoły podjęła decyzję o przeprowadzeniu konsultacji w sprawie wyboru patrona dla swojej placówki. Początkowo termin zgłaszania kandydatów wyznaczono do 28 lutego, lecz ze względu na duże zainteresowanie czas ten został przedłużony do 16 kwietnia 2025 r. Następnie Zespół ds. Nadania Patrona Szkole, składający się z przedstawicieli Rady Pedagogicznej, weryfikował zgłoszenia. Po weryfikacji wytypowano 7 propozycji:

  • Andrzej Wajda,
  • Maria Skłodowska-Curie,
  • prof. Ignacy Mościcki,
  • rtm. Witold Pilecki,
  • Anna German,
  • Alina Janowska,
  • Batalion „Pięść”.

Wybór Andrzeja Wajdy

Ostatecznie wybór padł na wybitnego reżysera Andrzeja Wajdę, który przez sporą część życia był związany z Żoliborzem. Mieszkał w domu na rogu ul. Hauke-Bosaka i Śmiałej na Żoliborzu Oficerskim. Po ogłoszeniu oficjalnych wyników postanowiliśmy zwrócić się o wypowiedź do wiceburmistrza odpowiedzialnego za Wydział Kultury – Tomasza Mielcarza – jak postrzega wybór Andrzeja Wajdy na nowego patrona.

Andrzej Wajda wraz z żoną Krystyną Zachwatowicz (2010 r.) Żródło: wikipedia.org

Procedura nadania imienia

Jak poinformował nas wiceburmistrz Tomasz Mielcarz, nadanie imienia publicznej szkole na terenie dzielnicy odbywa się na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz ustawy z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju m.st. Warszawy.

„Zgodnie z obowiązującymi przepisami organy szkoły – w ramach przysługujących im kompetencji – mogą samodzielnie przeprowadzać konsultacje dotyczące wyboru patrona, we współpracy ze społecznością szkolną” – podkreślił wiceburmistrz.

„Proces wyboru patrona szkoły nie jest jeszcze formalnie zakończony. Wybrana została jedna ze zgłoszonych propozycji, która zyskała największe poparcie i uznanie społeczności szkolnej. W tej chwili trwa procedura formalna, obejmująca m.in. akceptację rodziny, opinię zarządu dzielnicy oraz uchwałę Rady Dzielnicy. Finalnym krokiem jest przekazanie projektu uchwały pod głosowanie Rady Miasta Stołecznego Warszawy, która podejmuje ostateczną decyzję o nadaniu imienia szkole” – dodał.

Znaczenie wyboru patrona

Wiceburmistrz Mielcarz zaznaczył, że wybór patrona lub patronki szkoły ma być i jest niezależną decyzją społeczności szkolnej, która decyduje o tym, jakie cele w zakresie wychowawczym, edukacyjnym i tożsamościowym przyświecają uczniom oraz gronu pedagogicznemu w kształtowaniu wartości i postaw, inspirowaniu oraz budowaniu wspólnoty szkolnej. W tym przypadku wybór padł na Andrzeja Wajdę.

Budynek Szkoły Podstawowej nr 396 przy ul. Anny German (stan: 18 lipca 2025 r.) Fot. Wiktor Zając

„Jako burmistrz, mieszkaniec, a także jako rodzic i twórca związany z branżą filmową i telewizyjną, z radością przyjąłem wybór patrona dokonany przez społeczność szkolną. Wybrana propozycja doskonale wpisuje się w charakterystykę osiedla, którego koncepcji urbanistycznej patronują właśnie artyści filmowi związani z Żoliborzem, a patronat Andrzeja Wajdy rezonuje nie tylko z duchem Żoliborza Artystycznego, ale całego Żoliborza. To właśnie tutaj swoją działalność prowadzi Warszawska Szkoła Filmowa, założona m.in. przez Bogusława Lindę, znanego z ról w filmach Andrzeja Wajdy, czy Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy” – podkreślił Tomasz Mielcarz.

„Myślę, że jest to dobre połączenie bogatego dziedzictwa kulturowego dzielnicy i kreatywnej energii mieszkańców, w której jest miejsce na tworzenie przestrzeni dla twórczych działań uczniów oraz możliwości współpracy z instytucjami filmu i kultury – w duchu zaangażowania i lokalnej tożsamości” – dodał wiceburmistrz.

Osobiste wspomnienie Wajdy

Jednocześnie zapytaliśmy wiceburmistrza Tomasza Mielcarza, czy miał okazję poznać Andrzeja Wajdę, chociażby ze względu na swoje dotychczasowe życie zawodowe w roli operatora filmowego.

– „Miałem okazję i przyjemność spotkać Andrzeja Wajdę dwukrotnie w swoim życiu zawodowym. Po raz pierwszy było to w 2000 roku, kiedy wrócił do Polski z Nagrodą Akademii Filmowej – Oscarem za całokształt twórczości. Miałem wówczas okazję zamienić z nim kilka miłych słów i pogratulować” – wspomina Tomasz Mielcarz.

Jednocześnie dodał, że drugi raz spotkał go już wiele lat później, przy okazji realizacji wywiadu dla programu „Dzień Dobry TVN”, zwieńczającego pracę reżysera nad filmem „Powidoki”, który wkrótce miał mieć swoją premierę.

„Jak na genialnego reżysera i twórcę przystało, porozstawiał nas po kątach, osobiście wskazując miejsca ustawienia lamp do wywiadu realizowanego w studiu. To była dla całej ekipy niezapomniana lekcja od wielkiego mistrza, który nic nie zostawia przypadkowi. To był po prostu człowiek z pasją” – dodał wiceburmistrz.

Wyjątkowy moment na upamiętnienie wybitnego reżysera

Andrzej Wajda urodził się 6 marca 1926 roku w Suwałkach, zmarł 9 października 2016 roku w Warszawie. Był wybitnym reżyserem filmowym i teatralnym, laureatem Oscara za całokształt twórczości. Jego filmy, takie jak Kanał, Człowiek z marmuru czy Człowiek z żelaza, miały ogromny wpływ na polską kulturę i debatę społeczną. Wajda był również senatorem i aktywnym uczestnikiem życia publicznego w Polsce. Wchodził w skład Komitetu Wspierania Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, zasiadał w Radzie Powierniczej Zamku Królewskiego w Warszawie i był członkiem krajowym czynnym Polskiej Akademii Umiejętności.

W przyszłym roku przypada 100. rocznica urodzin reżysera, a także 10. rocznica jego śmierci. Niewątpliwie będzie to doskonały czas, aby upamiętnić Andrzeja Wajdę.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 16°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 11 km/h

Reklama
Reklama
Reklama