Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 1 maja 2025 04:37
Reklama

Jakie są dostępne stawki ryczałtu ewidencjonowanego?

Czym jest ryczałt ewidencjonowany? Jest to jedna z najprostszych form opodatkowania, podlegająca opodatkowaniu przychodów daną stawką ryczałtową, bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodów. Z takiej opcji korzystają przede wszystkim osoby duchowne, prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i świadczące usługi najmu. Jakie stawki ryczałtowe i limity obowiązują w 2025 roku? Co jeszcze warto wiedzieć o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych?
  • 18.04.2025 12:03
Jakie są dostępne stawki ryczałtu ewidencjonowanego?

Stawki obowiązujące w ryczałcie ewidencjonowanym

Podatnicy korzystający z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają możliwość wyboru jednej z kilku stawek ryczałtowych, zależnie od profilu wykonywanej działalności. Gdy prowadzimy złożoną działalność, jaka podlega pod kilka stawek, można posłużyć się nawet kilkoma z nich. Informacje o przypisaniu rodzaju działalności do danej stawki ryczałtowej znajdują się w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawki ryczałtu ewidencjonowanego są następujące:

  • 2%
  • 3%
  • 5,5%
  • 8,5%
  • 10%
  • 12%
  • 12,5%
  • 14%
  • 15%
  • 17%

Które z nich są stosowane najrzadziej? Są to głównie stawki 2% i 10%, przy czym ta pierwsza stawka opodatkowuje przychody uzyskiwane ze sprzedaży wyrobów przetwarzanych na inne sposoby niż przemysłowe producentów podchodzenia zwierzęcego i roślinnego, z hodowli, chowu lub z własnej uprawy. Stawka ryczałtu 10% z kolei jest stosowana w razie odpłatnego zbywania nieruchomości lub praw majątkowych, które nie zostały zakwalifikowane do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Oczywiście każdy przedsiębiorca powinien zapoznać się z przepisami prawnymi w tym zakresie i postępować zgodnie z nimi. 

Ryczałt ewidencjonowany jako forma opodatkowania przychodów

Aby postawić na ryczałt ewidencjonowany jako formę opodatkowania przychodów, trzeba spełnić warunki w zakresie limitu osiąganych przychodów. Podatnik ma możliwość skorzystania z ryczałtu ewidencjonowanego, jeżeli w poprzednim roku podatkowym uzyskał:

  • Przychody z działalności w formie spółki do 2 000 000 euro (limit aktualny w 2025 roku to 8 569 200 zł)
  • Przychody z działalności samodzielnej do 2 000 000 euro (limit aktualny w 2025 roku to 8 569 200 zł)

Przy kwartalnym rozliczaniu podatku, limit ten wynosi 200 000 euro (856 920 zł).

Podkreślić trzeba, że limity ryczałtowe musimy przeliczyć na polskie złote, zgodnie z kursem ogłoszonym przez NBP na 1 dzień roboczy października roku poprzedzającego dany rok podatkowy. Jeżeli początkujący przedsiębiorcy przekroczą te limity w pierwszym roku prowadzenia firmy, nie tracą prawa do ryczałtu ewidencjonowanego, jednakże w kolejnych latach muszą pilnować limitów. Utrata tego prawa obowiązywać będzie od 1 stycznia kolejnego roku (gdy nadal limity będą przekraczane). Pamiętajmy o tym, że do limitów nie są wliczane kwoty, o które należy zwiększyć lub zmniejszyć przychody w ramach dokonanej ulgi za złe długi w podatku dochodowym. Więcej informacji na ten temat znajdziemy na stronie Poradnik Przedsiębiorcy

Wygodny system do prowadzenia ewidencji w firmie

Przedsiębiorca może z powodzeniem skorzystać z prowadzenia ewidencji w systemie wFirma wtedy, gdy korzysta z opodatkowania na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego. Do dyspozycji mamy wszystkie określone stawki ryczałtowe dla działalności i prowadzenie ewidencji przychodów z opcją pobrania JPK_EWP (na żądanie organu podatkowego). Jak rozliczać się z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w takim systemie? To zadanie jest bardzo proste. Na swoim koncie wybieramy: Ustawienia-Podatki-Podatek dochodowy, a w pozycji Rodzaj ewidencji wybieramy opcję Ewidencja przychodów (ryczałt). Dzięki temu możliwe jest określenie stawki ryczałtu dla danej pozycji podczas wystawiania faktury. Po wystawieniu faktury, trafia ona do Ewidencji przychodów pod daną stawką ryczałtową. Warto także wiedzieć, że ewidencja ta znajduje się w zakładce Ewidencja-Ewidencja przychodów - tutaj uzupełniane są wszystkie wpisy wprowadzone w zakładce dotyczącej przychodów, z zachowaniem podziału na odpowiednie stawki ryczałtowe podatku dochodowego. 

Artykuł sponsorowany


Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama