Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 1 maja 2025 04:46
Reklama
TYLKO U NAS

Kuzyn ex-radnej z koalicji rządzącej jedynym oferentem

Niejasne statystyki, tajemnice wydawcy w kwestii dystrybucji. Zdradzamy kolejne aspekty wokół wydawnictwa powiązanego rodzinnie z byłą radną, które jako jedyny podmiot wiedział o procedurze konkursowej. Zarobił na tym kilkaset tysięcy
Kuzyn ex-radnej z koalicji rządzącej jedynym oferentem
Grafika została wygemrouana przez Sztuczną Inteligencję i nie obrazuje prawdziwej nazwy ani treści gazety.

Autor: Sztuczna Inteligencja

Źródło: ChatGPT

W tym artykule przeczytasz o:

  • umowie zawartej między Urzędem Dzielnicy, a firmą powiązaną z byłą radną Żoliborza;
  • dzielnicowych środkach na promocję w 2025 r.;
  • nakładzie gazety TU Żoliborz.pl;
  • zawyżonych statystykach wyświetleń banerów;
  • niezidentyfikowanych botach;
  • zawiłościach wokół dystrybucji gazety.

Wracamy do sprawy związanej z gazetą TU Żoliborz.pl, która była do niedawna finansowana przez Urząd Dzielnicy. Po kilkumiesięcznej przerwie w wydawaniu gazety drukowanej przez Warszawskie Media Lokalne sp. z o.o., Urząd zawarł we wrześniu 2024 r. umowę na 4 wydania gazety TU Żoliborz.pl oraz na inne usługi polegające m.in. na publikowaniu informacji na portalu tustolica.pl w zakładce Żoliborz oraz emisji na portalu tustolica.pl do 20 banerów internetowych w każdym miesiącu. Mają być one adresowane do mieszkańców Żoliborza i promować wydarzenia organizowane przez Urząd Dzielnicy, Żoliborski Dom Kultury, Ośrodek Sportu i Rekreacji, Bibliotekę Publiczną lub inną dzielnicową jednostkę wskazaną przez Zamawiającego. Cała umowa obejmowała wynagrodzenie na kwotę 98 400 złotych.

Kilkumiesięczna rozmowa z Urzędem Dzielnicy

W listopadzie wystąpiliśmy do Urzędu Dzielnicy z pytaniami w sprawie gazety TU Żoliborz.pl. Zapytaliśmy, czy lepszym pomysłem, pod względem ekonomicznym, nie byłoby drukowanie własnego urzędowego biuletynu, w związku z tym, że materiały do gazety są opracowywane przez pracowników Wydziału Kultury Urzędu Dzielnicy Żoliborz? W takim wypadku nie trzeba byłoby publikować informacji za pośrednictwem gazety Tu Żoliborz.pl, tworząc pozory niezależnego medium. Z informacji uzyskanej od rzeczniczki prasowej Urzędu Dzielnicy Donaty Wancel wynika, że zgodnie z umową, Urząd może być inicjatorem powstania artykułów pojawiających się na łamach Tu Żoliborz.pl, ale ich treści redagowane są przez Wydawcę. „Treści przez nas napisane zostają oznaczone jako artykuł sponsorowany” – podkreśla rzeczniczka.

Kolejnym pytaniem było, jaki byłby szacowany koszt wydrukowania materiałów w ramach własnego biuletynu, skoro materiały te są jedynie przedrukowane na papier? Jak wyjaśnia Donata Wancel, Urząd nie ma możliwości kadrowych, ani finansowych aby samodzielnie przygotowywać, składać, drukować i dystrybuować taki biuletyn.

O tym czy opłaca się drukować własny biuletyn, opisujemy w artykule: Ile kosztuje drukowanie gazety „Nasze Bielany”?

 

Planowane koszty publikacji kolejnych numerów w 2025 r.

Postanowiliśmy sprawdzić czy Dzielnica planuje wydanie kolejnych numerów gazety w 2025 r. Zapytaliśmy, czy są zarezerwowane na nią środki w załączniku budżetowym, a także jak dużo Urząd planuje przeznaczyć na promocję? W odpowiedzi na te pytania rzeczniczka prasowa odesłała nas bezpośrednio do opublikowanego w sieci załącznika budżetowego, a konkretnie do strony 101, na której wyszczególniona jest działalność promocyjna i wspieranie rozwoju gospodarczego dzielnicy.

Urząd Dzielnicy zakłada przeznaczyć kwotę 55 tysięcy złotych na wydawnictwa i informatory miejskie. Ich celem ma być kreowanie pozytywnego wizerunku miasta. Kalkulacja obejmuje wydawnictwa książkowe (książki o tematyce żoliborskiej), a także wydanie kalendarzy. Drugą pozycją w załączniku budżetowym są reklamy w mediach, zakup materiałów promocyjnych i zarządzanie oraz budowanie silnej marki miasta. Na to Urząd zakłada przeznaczyć kwotę 90 tysięcy złotych – znajdują się w niej publikacje reklamowe w mediach, wykonywanie materiałów promocyjnych opatrzonych w logo dzielnicy, publikacje życzeń świątecznych dla mieszkańców, a także zaproszeń na dzielnicowe wydarzenia.

 

Jak wyglądała kwestia nakładu?

Zwróciliśmy się do Urzędu Dzielnicy z zapytaniem czy posiada on dowód na wydruk 10 tysięcy sztuk egzemplarzy od wydawcy gazety Tu Żoliborz.pl? W tym przypadku otrzymaliśmy jedynie odpowiedź, że zgodnie z umową wydawca ma wydrukować gazetę w nakładzie 10 tysięcy egzemplarzy. „Nie mamy przesłanek, aby kwestionować wywiązywanie się wydawcy z warunków umowy” – zapewnia Donata Wancel. 

 

Walka o dostęp do statystyk dotyczących umowy z Warszawskimi Mediami Lokalnymi

Zapytaliśmy rzeczniczkę prasową, w jaki sposób Urząd Dzielnicy weryfikował łączną liczbę odsłon zleconych banerów oraz czy wyniosła ona powyżej 50 tysięcy odsłon? Ponadto zapytaliśmy, czy odsłony te zostały w jakiś sposób udokumentowane, a także jakie portale współpracują z wykonawcą na zasadach partnerstwa? Jednocześnie zwróciliśmy się z prośbą, o przedstawienie dotychczasowych raportów z odsłon portalu i banerów wykonawcy zrealizowanych w ramach niniejszej umowy, a także zapytaliśmy, czy wyniki tych raportów są satysfakcjonujące dla Zamawiającego? Ostatnim pytaniem przesłanym do rzeczniczki prasowej Urzędu Dzielnicy Żoliborz było, czy Wykonawca musiał zapłacić jakieś kary umowne wynikające z zapisów umowy?

Z informacji uzyskanych od rzeczniczki prasowej Urzędu Dzielnicy Donaty Wancel wynika, że Wykonawca udostępnił Urzędowi dostęp on-line do statystyk portalu i odsłon zleconych banerów. „Mamy możliwość monitorowania ich wyświetleń w dowolnym momencie po wejściu i zalogowaniu do panelu. Prowadzony przez nas monitoring potwierdza wywiązanie się Wykonawcy z zapisów umowy” – wyjaśnia Donata Wancel. „Portalem wskazanym przez wydawcę w ramach współpracy partnerskiej jest zoliborznews.pl” – dodaje rzeczniczka.

Po uzyskaniu odpowiedzi na pytania o statystyki, zwróciliśmy się ponownie do Urzędu Dzielnicy z prośbą o przedstawienie screenów z liczby odsłon, a także zapytaliśmy, dlaczego wspomniany portal jest innym niż ten wskazany w umowie?

Urząd Dzielnicy udostępnił nam poniższe statystyki dotyczące odsłon:

Z informacji uzyskanych od Urzędu wynika, że Wykonawca umowy poinformował o działaniach niezidentyfikowanych botów w dniach 28.11 - 05.12.2024 r. i możliwości zawyżenia statystyk za ten okres o około 40 procent. Ponadto rzeczniczka wyjaśnia, że działania niezidentyfikowanych botów nie miały wpływu na prawidłową realizację umowy.

W kwestii innego portalu niż ten wskazany w umowie rzeczniczka prasowa Urzędu Dzielnicy wyjaśniła, że w umowie w par. 1. pkt. 1. ppkt. 1 wskazany jest portal tustolica.pl (zakładka Żoliborz), jako portal, na którym będą ukazywały się informacje zlecane przez Urząd. „Jest to portal, który jest uzupełnieniem wydania papierowego gazety TU Żoliborz. W ppkt. 5. jest natomiast mowa o portalu lub portalach partnerskich, na których dodatkowo są publikowane informacje dostarczane przez Zamawiającego” – dodaje Donata Wancel.

W sprawie udostępnienia screenów statystyk, występowaliśmy z zapytaniem do Urzędu Dzielnicy trzykrotnie. Za każdym razem informacja zwrotna pojawiała się dopiero po dwóch tygodniach, czyli w ostatnim możliwym terminie, na jaki w tym przypadku pozwala ustawa. Nasza korespondencja z rzeczniczką prasową trwała od października ubiegłego roku. Za każdym razem dostawaliśmy lakoniczne i często wymijające odpowiedzi. Oprócz opisanych statystyk, nie otrzymaliśmy żadnego screenu. Ostatnią wiadomość w sprawie screenów wysłaliśmy 7 lutego b.r. a odpowiedź na tę wiadomość otrzymaliśmy dopiero 26 lutego, czyli prawie po 3 tygodniach. W otrzymanej wiadomości rzeczniczka prasowa poinformowała nas, że informacje dotyczące statystyk wyświetleń banerów nasza redakcja już rzekomo otrzymała. „Przekazane informacje wyczerpują zapytanie w trybie zapytania prasowego, jak i dostępu do informacji publicznej” – przekonuje Donata Wancel. 
 

Jak wyglądała dystrybucja gazety?

Następnym pytaniem jakie zadaliśmy naszemu Urzędowi była kwestia dystrybucji gazety. Spytaliśmy, kto odpowiadał za dystrybucję wrześniowego nakładu, a także w których miejscach została ona rozdystrybuowana i w jakiej ilości?

Z wyjaśnień rzeczniczki wynika, że za dystrybucję gazety odpowiadał jej wydawca, czyli Warszawskie Media Lokalne Sp. z o.o. Ponadto rzeczniczka wyjaśniła, że dystrybucja gazety odbywa się do co najmniej 30 punktów na terenie dzielnicy Żoliborz.

Z tym samym pytaniem zwróciliśmy się też do Warszawskich Mediów Lokalnych Sp. z o.o. Jak poinformował nas sam prezes zarządu Maciej Chodkowski, umowa zawarta między Warszawskimi Mediami Lokalnymi Sp. z o.o. a Urzędem Dzielnicy Żoliborz w ogóle nie dotyczy dystrybucji. „Zapisy umowne na temat m.in. dystrybucji są warunkami, jakie Urząd Dzielnicy Żoliborz stawia wykonawcy umowy i mówią o tym, że gazeta papierowa, w której Urząd zleca swoje publikacje (m.in. kalendarium, plakaty reklamowe i inne.) ma być wydawana w objętości 8-16 stron, minimum raz w miesiącu, w nakładzie co najmniej 10 tysięcy egzemplarzy i ma być dystrybuowana na terenie dzielnicy Żoliborz” – wyjaśnia Chodkowski. Jednocześnie wydawca gazety tłumaczy, że za dystrybucję w całości odpowiada wydawca. „Urząd Dzielnicy nie ma z kolportażem nic wspólnego. Lista dystrybucyjna jest stworzona przez nas i również my dynamicznie ją zmieniamy w zależności od potrzeb. Od około 20 lat kolportujemy prasę lokalną na Żoliborzu. Zajmujemy się tym od ponad trzech dekad także w innych dzielnicach” – dodaje prezes zarządu spółki.
 

Tajemnica wokół adresów dystrybucji?

Prezes zarządu Warszawskich Mediów Lokalnych Sp. z o.o. Maciej Chodkowski informuje, że nie ma możliwości podania adresów dystrybucji gazety. Jednocześnie zaznacza, że zdarza się, że żoliborscy urzędnicy przekazują im prośby, aby gazeta docierała do jakiegoś nowego miejsca. Najczęściej - jak dotąd - były to postulaty seniorów, które zarząd stara się spełniać, choć, jak mówi Maciej Chodkowski, nie zawsze jest to możliwe. 

Chodkowski podkreśla, że miejsca dystrybucji stanowią tajemnicę firmy. „Nie podajemy do publicznej wiadomości konkretnych adresów dystrybucji i nikomu ich nie przekazujemy. Mamy swoje powody, wynikające z wieloletniego doświadczenia, o których również nie informujemy osób trzecich” – tłumaczy wydawca. Jednocześnie Maciej Chodkowski przedstawił nam skan faktury z drukarni. „Z oczywistych powodów z faktury zostały usunięte kwoty oraz dane personalne osoby wystawiającej” – dodaje. 

Nie wiemy dlaczego z faktury usunięto nakład gazety, oraz dlaczego wydawca ukrywa miejsca dystrybucji. Teoretycznie wydawnictwu powinno zależeć na tym, aby ludzie wiedzieli gdzie mogą gazetę znaleźć. 

 

Urząd Dzielnicy z kolei tłumaczy, że dystrybucja gazety zgodnie z umową ma odbywać się na terenie Żoliborza. Jak podkreśla Donata Wancel, urzędnicy wskazali wydawcy samorządowe miejsca użyteczności publicznej, na których szczególnie im zależy, natomiast pozostałe punkty dystrybucji są w gestii wydawcy. „Liczba punktów jest nam znana, ale nie ona jest przedmiotem umowy. Nakład rozchodzi się szybko, a mieszkanki i mieszkańcy nie mają problemu z dotarciem do gazety” – dodaje.

My, jako wydawcy drukowanej do 2020 roku papierowej wersji Gazety Żoliborza, informowaliśmy o miejscach dystrybucji naszej gazety publicznie. Zależało nam na tym, aby mieszkańcy i mieszkanki Żoliborza wiedzieli, gdzie mogą jej znaleźć oraz by nie mieli z tym większych problemów. Wydaje się być to dość logiczne, choć jak wynika powyższych informacji, nie każdy się z tym zgadza.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama