Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 10 grudnia 2024 02:26
Reklama

Szyby groziły wypadnięciem. Jakie inwestycje czeka Fort Sokolnickiego?

[Tylko u nas!] W Forcie Sokolnickiego szykują się istotne zmiany. Okazuje się, że przed odkopaniem fosy, pierwszym krokiem będzie pilna wymiana zadaszenia dziedzińca. Plany remontowe były dyskutowane na komisji Rady Dzielnicy.
Szyby groziły wypadnięciem. Jakie inwestycje czeka Fort Sokolnickiego?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • planowanych inwestycjach w Forcie Sokolnickiego;
  • posiedzeniu łączonych komisji Rady Dzielnicy poświęconej Fortowi;
  • zadaszeniu dziedzińca;
  • sposobie prowadzenia Żoliborskiego Domu Kultury podczas remontu;
  • odpadających tynkach na kondygnacji podziemnej Fortu. 

18 listopada odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Kultury oraz Komisji Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska. W porządku obrad znalazł się m.in. punkt dotyczący omówienia wizji funkcjonowania Żoliborskiego Domu Kultury w Forcie Sokolnickiego oraz budynku przy ul. Śmiałej. Spotkanie miało miejsce bezpośrednio w samym Forcie, gdzie oprócz dyskusji odbyła się wizja lokalna obiektu.

W planach wymiana zadaszenia dziedzińca

Na posiedzenie zaproszeni zostali architekci, którzy zaprezentowali projekt nowego zadaszenia dziedzińca Fortu Sokolnickiego. W trakcie niedawnej kontroli stwierdzono, że szyby znajdujące się na konstrukcji dachu dziedzińca stwarzają zagrożenie i muszą zostać natychmiast zdemonotwane. Projekt nowego dachu opracowała pracownia FPA (Firma Projektowa Akcent Sp. z o.o.), reprezentowana przez dr. inż. Adama Dolota oraz mgr. inż. Rafała Bujnowskiego, asystentów na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej.

Posiedzenie łączonych komisji poświęconej Fortowi Sokolnickiemu

Jak się okazało, zestaw szyb nie był zamontowany na odpowiednim systemie, lecz szyby były przemocowane bezpośrednio do kratownicy zadaszenia. Po kilkunastu latach zaczęło pojawiać się zagrożenie, że szyby mogą wypaść. Choć sama konstrukcja nie stanowi zagrożenia, nie ma możliwości ponownego zamontowania szyb. Architekci podkreślili również konieczność wykonania odpowiedniej wentylacji wewnętrznej w dziedzińcu. Podczas posiedzenia poruszono także problem zbierania się wody opadowej między dachem fortu a zadaszeniem dziedzińca. Nowy projekt przewiduje podwyższenie szklanego dachu oraz wykonanie specjalnej zlewni wzdłuż ścian wewnętrznych fortu. To zupełnie nowa koncepcja zbierania wody opadowej, polegająca na wycięciu fragmentu nasypu ziemnego będącego dachem zabytkowej części obiektu. Następnie zaplanowane jest wzniesienie muru oporowego. Zlewnia ma stanowić przestrzeń między murem oporowym a szklaną ścianą nowego dachu. Niezbędne będzie również wykonanie wentylatorni, która powstanie pod dziedzińcem. Obecnie brak jest tam jakiejkolwiek podziemnej kondygnacji.

Co z Żoliborskim Domem Kultury podczas budowy?

Żoliborski Dom Kultury, w porozumieniu z Urzędem Dzielnicy Żoliborz, analizuje różne warianty funkcjonowania instytucji kulturalnej w trakcie budowy. Jak poinformowała Dyrektorka Żoliborskiego Domu Kultury, Iwona Mirosław-Dolecka, zależy jej na zachowaniu wszystkich zasobów i funkcji, jakie instytucja obecnie wykorzystuje w swojej działalności. Dotychczas Żoliborski Dom Kultury korzystał z dziedzińca do organizacji koncertów i większych uroczystości. Jednym z rozważanych wariantów jest wydzielenie dziedzińca od reszty budynku w trakcie robót, co oznacza, że użytkownicy musieliby wchodzić do budynku przez amfiteatr. Oczywiście różne opcje są analizowane i będą przedmiotem dalszych dyskusji.

Prezentacja koncepcji Firmy Projektowej Akcent Sp. z o.o. przebudowy zadaszenia dziedzińca Fortu Sokolnickiego

Co z fosą wokół fortu?

Podczas posiedzenia komisji radni pytali o fosę. Od lat trwają dyskusje na temat konieczności odkopania fosy wokół fortu, co zapewniłoby odpowiednią wentylację murów zewnętrznych. Ponadto fosa stanowiła ważny element historyczny, została zasypana w dwudziestoleciu międzywojennym. Postulat ten poparli również architekci pracowni odpowiedzialnej za projekt zadaszenia dziedzińca. Należy jednak zaznaczyć, że to osobna inwestycja, będąca kolejnym etapem remontu Fortu Sokolnickiego. Dopiero po jej realizacji będzie można zająć się murami w części podziemnej fortu.

Stan wnętrz na poziomie -1 w Forcie Sokolnickiego

Tynki należy skuwać i odnawiać co 5 lat

Rewitalizacja Fortu Sokolnickiego miała miejsce na przełomie 2010 i 2011 roku. Inwestorem był Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, a wykonawcą firma PBM Południe. Okazuje się, że po inwestycji zaleca się, aby w celu usunięcia soli wydobywającej się z murów, wszystkie tynki w budynku były skuwane co 5 lat i odnawiane. Taka koncepcja wydaje się absurdalna i przypomina syzyfową pracę. Radna Jolanta Zjawińska zasugerowała, że być może warto byłoby w ogóle zrezygnować z tynków i pozostawić gołą cegłę. Na przykładzie Fortu Traugutta, w którym metodą tzw. „surowych murów” uniknięto problemów z wilgocią na ścianach wewnętrznych, wiceburmistrz Tomasz Mielcarz podkreślił, że jest to wciąż aktualne. Niemniej jednak, najpierw konieczna jest wymiana zadaszenia oraz wykonanie wentylatorni, aby móc przystąpić do kolejnych prac.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
słaba mżawka

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklama
Reklama