Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 12 grudnia 2024 00:07
Reklama

Co się stało na terenie Instytutu Chemii Przemysłowej?

[Tylko u nas!] W czwartek 14 listopada ok. 20:00 przed Instytutem Chemii Przemysłowej zjawiły się trzy wozy straży pożarnej. To nie pierwsza interwencja straży pożarnej w ostatnich latach.
Co się stało na terenie Instytutu Chemii Przemysłowej?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • przyczynie interwencji straży pożarnej na terenie Instytutu Chemii Przemysłowej;
  • stanie technicznym budynków znajdujących się na terenie Instytutu;
  • pożarze sprzed 3 lat, a także o planach remontu spalonego budynku;
  • historii budynków Instytutu Chemii Przemysłowej w kilku słowach. 

Jeden z mieszkańców dzielnicy powiadomił naszą redakcję o interwencji jaka miała miejsce przed Instytutem Chemii Przemysłowej, tuż przed restauracją Kuchnia Żoliborz przy ul. Rydygiera 8. Około godz. 20:00 na miejscu pojawiły się trzy wozy straży pożarnej. Początkowo mieliśmy podejrzenia, że doszło do pożaru w restauracji Kuchnia Żoliborz, gdyż tuż przy niej kręciła się spora grupa strażaków. Szybko udało się nam wykluczyć to podejrzenie. Okazało się, że interwencja nie działa się w Kuchni Żoliborz, lecz na tyłach budynku, w którym znajdują się inne pomieszczenia użytkowe należące do Instytutu Chemii Przemysłowej.To właśnie na tyłach budynku 20B grupa strażaków chodziła po dachu niższej części budynku, sprawdzając jego stan, a także zaglądając do kominów od pionów wentylacyjnych. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się od jednego ze strażaków, że prawdopodobnie doszło do zadymienia instalacji wentylacyjnej.

Strażacy podczas interwencji na terenie Instytutu Chemii Przemysłowej Fot. Wiktor Zając

Co było faktyczną przyczyną interwencji?

O przyczynę interwencji straży pożarnej zapytaliśmy się dyrekcję Instytutu Chemii Przemysłowej. Jak poinformował nas Zastępca Dyrektora ds. Finansowych i Operacyjnych Wojciech Konarski, przyczyną interwencji było zaciągnięcie oparów z zewnątrz budynku przez system wentylacji mechanicznej obsługujący lokal wynajmowany przez Najemcę Instytutu. „We wnętrzu budynku nie doszło do pożaru. Straż pożarna zlokalizowała i zabezpieczyła źródło zadymienia. Prawdopodobną przyczyną incydentu były prace dekarskie prowadzone na dachu budynku” - zaznaczył Wojciech Konarski, jednocześnie wyjaśniając, że powód interwencji nie był związany z użytkowaniem pomieszczeń Instytutu przez najemców.

Z wyjaśnień przekazanych od Oficera Prasowego Komendy Miejskiej PSP wynika, że w wyniku rozpoznania ustalono, iż doszło do zapalenia warstw płyt pilśniowych na dachu budynku o powierzchni 1m2 w wyniku wcześniejszych prac remontowych. "Działania PSP polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, rozbiórce części dachowej obiektu w celu dostania się do rozżarzonych części płyt oraz podaniu prądu wody z gaśnicy wodno-pianowej. Obiekt sprawdzono kamerą termowizyjną na zakończenie działań" - dodał mł. bryg. Artur Laudy. 

Grupa strażaków sprawdza dach oraz przewody kominowe w budynku 20B Fot. Wiktor Zając

Jaki jest stan techniczny budynków Instytutu?

Warto zaznaczyć, że obiekty znajdujące się na terenie Instytutu Chemii Przemysłowej to budynki mające lata świetności dawno za sobą. Są to budynki zarówno w okresu międzywojnia, jak i z lat 50. i 60. XX wieku. W przypadku budynku 20B, jest to obiekt, który zaprojektował - podobnie jak jeden z najbardziej rozpoznawalnych punktowców na terenie Instytutu - arch. Stanisław Kolendo. Najstarsza część budynku z początku lat 50. znajduje się z tyłu. W niej znajduje się przepiękna spiralna klatka schodowa z charakterystyczną ścianą kurtynową z luksferów, czyli szklanych pustaków na parterze. Pozostała część budynku, widoczna głównie od strony ul. Rydygiera była rozbudowana na początku lat 60. Niesamowite wrażenie robią wnętrza, ponieważ mógłby stanowić idealną scenografię do filmu, w którym akcja dzieje się w latach 50. czy 60. Zapytaliśmy dyrekcję Instytutu Chemii Przemysłowej jak często i kiedy ostatnim razem przeprowadzony był przegląd stanu technicznego budynku nr 20B? Ponadto, zapytaliśmy o ocenę obiektu jaka wynika z przeprowadzonych przeglądów. Zastępca Dyrektora ds. Finansowych i Operacyjnych Wojciech Konarski poinformował jedynie, że wszystkie obiekty budowlane Instytutu posiadają aktualne przeglądy stanu technicznego, które wykonywane są regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Imponująca klatka schodowa z luksferami wg projektu Stanisława Kolendo w budynku 20B pochodzi z początku lat 50. Fot. Wiktor Zając

Pożar w Instytucie 3 lata temu

Na terenie Instytutu Chemii Przemysłowej doszło do innej interwencji straży pożarnej 3 lata temu. Wtedy sytuacja była bardzo poważna, ponieważ w pożarze doszczętnie spłonął budynek 6C. Jak podaje jeden ze świadków tamtego pożaru, filmowcy spawali coś wewnątrz budynku, w konsekwencji doprowadziło to do podpalenia. „Wnętrze zostało wypalone do gołego metalu, poza parterem” - dodał. Z tą sprawą również wystąpiliśmy do dyrekcji Instytutu o ustosunkowanie się do tamtego zdarzenia. „Budynek 6C jest wyłączony z użytkowania, poza infrastrukturą techniczną budynku, oczekuje na remont generalny. W wyniku pożaru doszło do zadymienia, osmalenia całego budynku i uszkodzenia jednego z podestów stalowych. Konstrukcja zewnętrzna budynku nie ucierpiała w wyniku pożaru” - wyjaśnił Zastępca Dyrektora Wojciech Konarski.

Budynek 6C na terenie Instytutu Chemii Przemysłowej Fot. Wiktor Zając

Jest to dość intrygujący architektonicznie budynek o wielkich przeszkleniach i charakterystycznych rurach znajdujących się przed nim. Budynek został dobudowany do tylnej elewacji dawnego głównego budynku Instytutu, który powstał w latach 1925-26 wg projektu Tadeusza Zielińskiego (seniora) i oddany w styczniu 1928 r. Pierwotnie budynek znajdował się przy ul. Łączności 8, która stanowiła jedną z ulic gwieździstego założenia pl. Grunwaldzkiego. W wyniku kryzysu gospodarczego, a także wybuchu II wojny światowej, nie zrealizowano tego założenia.

Fasada zabytkowego dawnego głównego budynku Instytutu Chemii Przemysłowej przy dawnej ul. Łączności 8 Fot. Wiktor Zając

 

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1027 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama
Reklama
Reklama