Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 14 grudnia 2024 16:53
Reklama

Koniec budżetu obywatelskiego w Warszawie?

Koniec mody na budżet obywatelski? Skwer Krasińskiego, Czysta Wisła na Żoliborzu Centralnym czy „Plac Wilsona dla ludzi”? Rok temu wybór mógł być nie lada wyzwaniem. Jeszcze w 2017 roku mieszkańcy Żoliborza byli zdecydowanymi liderami, jeśli chodzi o aktywność w głosowaniu na projekty budżetu partycypacyjnego. Po czterech latach przyszedł kryzys – w tej edycji swoje głosy na nowe inicjatywy oddało o 20% mniej warszawiaków niż rok wcześniej. Brak ciekawych projektów czy ślimacze tempo inwestycji? A może biurokracja, która nie pozwala zabłysnąć inicjatywą z pomysłem? Jedno jest pewne – urzędnicy powinni spojrzeć na miasto oczami mieszkańców, którzy chcieliby uwierzyć, że ich okolica ma szansę zmienić się nie do poznania. I to raczej nie za kilkadziesiąt lat. Kręta droga do realizacji Jednym z najbardziej kontrowersyjnych projektów, choć zdaniem wielu żoliborzan potrzebnych, była budowa skweru Krasińskiego. Kręte ścieżki, boisko do gry w badmintona, ławki, huśtawki, pergole – to wszystko miało zrekompensować deficyt zieleni na Żoliborzu Południowym. Projekt poparło ponad 1800 osób, czyli więcej niż połowa biorących udział w głosowaniu i w przeliczeniu na mieszkańca, najwięcej osób w całej Warszawie. Brakuje jednak odpowiedzi na pytanie: kiedy mieszkańcy skorzystają z nowego skweru? - Zaprosili mnie, roztoczyli wizję realizacji i koniec – mówi Mateusz Durlik, pomysłodawca  skweru Krasińskiego i prezes Stowarzyszenia Nowy Żoliborz. - To tylko jeden z wielu projektów, które albo nie są robione wcale, albo są robione źle. Na początku lutego tego roku Zarząd Zieleni Miejskiej w Warszawie uwzględnił projekt nasadzeń w przetargu, który dotyczy aranżacji zieleni wzdłuż wybranych ulic w Warszawie. O kolejnych krokach w kierunku realizacji inwestycji do tej pory nie wiadomo. Zagadką jest również termin realizacji innego projektu, tym razem na Żoliborzu Centralnym. Jak poprawić plac Wilsona, by wygodniej korzystać ze sklepów, banków, kawiarni i przystanków? Nad tym problemem pochylili się „Żoliborzanie”, którzy zaproponowali szersze chodniki przed II kolonią i Feniksem, a także posadzenie 10 nowych drzew po południowej, zachodniej i północnej stronie placu, między jezdnią a chodnikiem. Likwidacja przejazdu dla samochodów dostawczych przy Toeplitza 2 i pl. Wilsona 4 miała sprawić, że przestrzeń stanie się dogodniejsza dla pieszych. Organizacja ruchu zmieniłaby się wtedy po postawieniu słupków. Otwarcie w listopadzie? Od kilku miesięcy wiadomo więcej na temat innych projektów. Wśród nich jest również inicjatywa „Żoliborzan”, by ułatwić dojazd do domu i samo poruszanie się rowerem po Żoliborzu. Autorzy pomysłu zasugerowali, że warto dopuścić ruch rowerów pod prąd na kolejnych ulicach jednokierunkowych – Czarnieckiego, Mierosławskiego, Jaśkiewicza i Toeplitza. Analogiczne rozwiązania funkcjonują już na Woli, Śródmieściu czy Mokotowie, a w wielu miastach zachodniej Europy to standard – w Brukseli na 80% ulic jednokierunkowych rowerzyści mogą jeździć w dwie strony. Na początku roku urzędnicy ogłosili przetarg, a już miesiąc później miasto podpisało umowę na stworzenie projektu organizacji ruchu. Według planów roboty mają zakończyć się w listopadzie. W tym roku? Nie ma na to szans W wakacje na ulicach Warszawy miało pojawić się 177 poidełek wzorowanych na Grubej Kaśce. Do tej pory nie ustawiono żadnego – nowy termin to lato 2019 roku. Inicjatywę po raz pierwszy zgłosił dwa lata temu Maciej Czapliński. Pomysł cieszył się szerokim zainteresowaniem, więc autor zaproponował kolejne lokalizacje. Wśród nich znalazł się park przy Teatrze Komedia, plac Inwalidów od strony Cytadeli, Park Fosa czy Skwer Stanisława Wyspiańskiego. Ratusz ogłosił konkurs, który poszedł sprawnie, ale wszystko skomplikowało się podczas drugiego etapu – zgłosił się tylko jeden wykonawca. Urzędnicy ogłosili więc kolejny przetarg. Kto wykona poidełka? Informacji w tej sprawie na razie brak, choć produkcja ma ruszyć jeszcze w tym roku. Początek kryzysu, który był do przewidzenia? Ponad 64 miliony złotych, blisko 2500 projektów, z czego 2/3 zakwalifikowało się do decydującego głosowania – statystyki pokazują potencjał, którego nie można zmarnować. W tym roku najaktywniejsi byli mieszkańcy Białołęki, Mokotowa i Wilanowa. Mieszkańcy Żoliborza zdecydowali z kolei, że Park Kaskada czeka gruntowna rewitalizacja, na Marymoncie powstanie neon dla MALu, a Zatrasie zyska „Broadway” – pod tą huczną nazwą kryją się ławki i kosze dla mieszkańców osiedla. Czy za rok budżet obywatelski powróci w nowej odsłonie? Pierwsze konsultacje już we wrześniu.

budzet_wykres

budzet_wykres

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1013 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklama
Reklama