Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 5 grudnia 2024 17:12
Reklama

Miłość Witkacego mieszkała na Zatrasiu. Relacja ze spaceru PTTK-u

[Tylko u nas!] W ubiegłą niedzielę (26 maja) odbył się spacer pt. „Gdzie się podziały Ogrody Księżnej Izabelli i Wrząca Górka?”. Organizatorem wycieczki był Warszawski Oddział Przewodników PTTK, który poprowadziła przewodniczka warszawska Sylwia Kasprowicz. Turyści mieli okazję odwiedzić Zatrasie i Rudawkę.
Miłość Witkacego mieszkała na Zatrasiu. Relacja ze spaceru PTTK-u

Autor: Wiktor Zając

Od Baru Mlecznego po Wrzącą Górkę

Spacer z przewodnikiem rozpoczął się tuż przed wejściem do Baru Mlecznego Sady mieszczącego się w pawilonie handlowym przy ul. Krasińskiego 36. Tam przewodniczka opowiedziała o tym, że bar należący do WSS Społem Żoliborz jest jedynym barem mlecznym na Żoliborzu. Opowiedziała także o inicjatywie związanej z liternictwem napisu „Bar Sady”, która zwyciężyła w budżecie obywatelskim.

Sylwia Kasprowicz oprowadzająca uczestników po II kolonii Zatrasia

Po przejściu na drugą stronę Sylwia Kasprowicz przytoczyła historię Zatrasia. Opowiedziała o jego projektantach, o jego architekturze, urbanistyce, technologii budowy i przede wszystkim o jego starodrzewiu pamiętającym czasy istniejącej tu niegdyś Kolonii im. Tadeusza Kościuszki. Przewodniczka przytoczyła także sprawę toczącego się od listopada ubiegłego roku postępowania o wpis do rejestru zabytków obszaru układu urbanistycznego.

Czesława Oknińska i jej ostatnie lata życia

Sylwia Kasprowicz zatrzymując się z wycieczką przed budynkiem przy ul. Krasińskiego 38C opowiedziała o jego dawnej mieszkance, ostatniej kochance Stanisława Witkiewicza. Mowa o Czesławie Oknińskiej, która chciała popełnić samobójstwo wraz z Witkacym 18 września 1939 r., lecz została odratowana. Przewodniczka przytoczyła artykuł autorstwa Pawła Dunina-Wąsowicza w „Stolicy” (nr 1-2 z 2024 r.), który powołuje się na Joannę Siedlecką, która pisze w Mahatmie Witkacu, że Czesława Oknińska w grudniu 1975 r. „właśnie w tym parterowym, 18-metrowym mieszkanku doznała udaru. Zaniepokojona sąsiadka z pomocą milicjanta wyważyła drzwi i wezwała pogotowie”. Z naszych ustaleń wynika pewna nieścisłość, gdyż zgodnie z wykazem z 1964 r. w „Życiu Osiedli WSM” Oknińska otrzymała przydział do lokalu nr 18, który mieści się na 1. piętrze budynku przy ul. Krasińskiego 38C. Po dwóch tygodniach Czesława Oknińska zmarła w szpitalu w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia 1975 r.

Portret Czesławy Oknińskiej-Korzeniowskiej autorstwa Witkacego (Źródło: wielkahistoria.pl)

Architekt jako twórca i mieszkaniec

Po przejściu na drugą kolonię Sylwia Kasprowicz pokazała budynek wraz z wnętrzem klatki schodowej, w którym mieszkał główny projektant Zatrasia - architekt Jacek Nowicki wraz z rodziną. Przewodniczka przytoczyła historię jego oraz jego żony, Marii Nowickiej zd. Lipszyc w młodości blisko związanej z Heleną Kowalską - późniejszą św. Faustyną. Wdowa po projektancie architekta zmarła na początku tego roku w wieku 104 lat.

Maria i Jacek Nowiccy w swoim ogrodzie przydomowym przy ul. Krasińskiego 42 (lata 80-te) Zdjęcie ze zbiorów Państwa Nowickich

Środowisko twórcze na Zatrasiu

Podczas spaceru można było usłyszeć o wielu osobach ze świata kultury, mijając poszczególne budynki w których mieszkali. Ponieważ spacer odbywał się wyłącznie na niewielkiej części Zatrasia, przewodniczka opowiedziała tylko o niektórych z nich, m.in. Januszu Olejniczaku - pianiście, pedagogu muzycznym i aktorze, który mieszkał w budynku przy ul. Przasnyskiej 10, Zygmuncie Koniecznym - kompozytorze piosenki literackiej, muzyki teatralnej i filmowej, który mieszkał w budynku przy ul. Przasnyskiej 14, a także o Wiesławie Myśliwskim - pisarzu, dwukrotny laureat Nagrody Literackiej „Nike”, który mieszkał w budynku przy ul. Przasnyskiej 20. Podczas spaceru nie zabrakło też krótkiej opowieści o Muńku Staszczyku z zespołu „T.Love”, który mieszkał tu w latach 1989-1999 w budynku przy ul. Przasnyskiej 16.

Skwer im. Aleksandry Piłsudskiej oraz Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej

Przewodniczka pokazała uczestnikom zieleniec znajdujący się przed Wojskowym Instytutem Medycyny Lotniczej, który od niedawna ma swojego patrona. Sylwia Kasprowicz przedstawiła postać żony Marszałka Polski. Dodała także, że propozycja nadania skwerowi imienia Aleksandry Piłsudskiej wyszła z inicjatywy radnego Dzielnicy Żoliborz Adama Buławy. Następnie przewodniczka odniosła się do jeszcze trzech innych patronek uhonorowanych na terenie skweru. „Kilka miesięcy temu Veolia w porozumieniu z Urzędem Dzielnicy Żoliborz posadziła trzy drzewa” - mówiła Sylwia Kasprowicz. „Przed każdym z nich pojawiły się tabliczki upamiętniające: Marię Kownacką, Halinę Skibniewską oraz Alinę Janowską” - dodała. Następnie turyści poznali historię WIML-u oraz słynnej wirówki obciążeniowej.

Aleksandra Piłsudska (patronka skweru przed WIML-em) wraz z Marszałkiem oraz dziećmi

Rudawka, Miasteczko Powązki i Wrząca Górka

Po przejściu na drugą stronę ul. Elbląskiej Sylwia Kasprowicz opowiedziała historię tego miejsca. Wyjaśniła, że Osiedle Rudawka powstało na przełomie lat 60. i 70. na terenie dawnego Miasteczka Powązki. Przytoczyła historię nazwy samego osiedla, które początkowo planowano nazwać Powązkami. Ponieważ nazwa kojarzyła się z nekropolią, decydenci postanowili nazwać to osiedle od skanalizowanej przed wojną rzeczki Rudawki. Podczas spaceru można było usłyszeć o historii Ogrodu Księżnej Izabelli Czartoryskiej. Przewodniczka pokazała także ostatnie „ostańce” pamiętające zabudowę Miasteczka Powązki - kamienice przy ul. Powązkowskiej 70 i 80, a także historię niedawno zburzonej piekarni przy ul. Dolnośląskiej 1 (d. Czartoryskich). Ponadto uczestnicy spaceru mieli okazję zobaczyć niedawno odrestaurowaną kapliczkę św. Józefa z Dzieciątkiem Jezus znajdującą się przy skrzyżowaniu ul. Jasnodworskiej i ul. Sybilli, a także kapliczkę Matki Boskiej przy ul. Broniewskiego.

Kapliczka Świętego Józefa z Dzieciątkiem Jezus z 1929 r. 

Na samym końcu Sylwia Kasprowicz pokazała miejsce, w którym znajdowała się nieistniejąca Wrząca Górka. Było to osiedle bieda-domków, które powstało w latach 30. podczas wielkiego kryzysu. Osiedle istniało jeszcze do II połowy lat 60. Na jednym z historycznym zdjęć widać jeszcze zabudowę Wrzącej Górki, a także budujące się Zatrasie.

Natomiast już jutro (1 czerwca) kolejny spacer z przewodnikiem, tym razem po Marymoncie. Szczegóły w linku poniżej: Marymont, czyli spacer wokół Wzgórza Marii, a także w niedzielę (2 czerwca) Spacer po Sadach Żoliborskich.

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama