Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 22 grudnia 2025 20:57
Reklama

„Podziemna Tarcza”. Metro ma chronić 100 tysięcy osób w razie wojny

Warszawskie metro może w przyszłości stać się jednym z największych systemów schronów w Polsce. Prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił uruchomienie programu „Podziemna Tarcza”, który zakłada przystosowanie tuneli i stacji metra do ochrony ludności cywilnej na wypadek konfliktu zbrojnego.
„Podziemna Tarcza”. Metro ma chronić 100 tysięcy osób w razie wojny
Warszawskie metro może w przyszłości stać się jednym z największych systemów schronów w Polsce. Prezydent Rafał Trzaskowski ogłosił uruchomienie programu „Podziemna Tarcza”, który zakłada przystosowanie tuneli i stacji metra do ochrony ludności cywilnej na wypadek konfliktu zbrojnego.

Źródło: WTP

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • programie "Podziemna Tarcza"
  • przystosowaniu stacji metra

Warszawa rozpoczyna nowy etap myślenia o bezpieczeństwie mieszkańców. Podczas konferencji prasowej prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział program „Podziemna Tarcza”, którego celem jest wykorzystanie infrastruktury metra jako miejsca schronienia dla ponad 100 tysięcy osób w sytuacji zagrożenia wojennego. Kluczową rolę mają odegrać tzw. pustki technologiczne – przestrzenie serwisowe i techniczne znajdujące się w tunelach oraz na stacjach.

– Mówimy o bezpieczeństwie w sposób systemowy i właśnie dlatego wspólnie ze Strażą Pożarną przystosujemy stację metra tak, żeby metro i cała infrastruktura metra mogła stać się miejscem schronienia dla ponad 100 tysięcy osób – podkreślił prezydent stolicy.

Przekształcenie metra w bezpieczny schron to jednak ogromne wyzwanie logistyczne i techniczne. Tunele i stacje muszą zostać odpowiednio zabezpieczone, aby zapewnić ludziom możliwość przetrwania przez dłuższy czas. W grę wchodzi m.in. hermetyzacja przestrzeni, montaż systemów filtro-wentylacji, instalacji sanitarnych oraz zapewnienie dostępu do wody i awaryjnego oświetlenia.

Uruchomienie programu stało się możliwe dzięki zmianom prawnym wprowadzonym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jak wyjaśniał Rafał Trzaskowski, konieczne było tzw. zdemilitaryzowanie służby metra oraz stworzenie przepisów, które pozwalają wykorzystywać podziemną infrastrukturę transportową do celów obronnych.

– Myśmy to zakładali jako coś oczywistego, ale potrzebne były konkretne rozwiązania prawne. W tej chwili te rozwiązania mamy – zaznaczył prezydent.

„Podziemna Tarcza” funkcjonuje niezależnie od miejskiego programu budowy klasycznych schronów. Obecnie trwa szeroka inwentaryzacja infrastruktury metra. Służby sprawdzają stan tuneli, identyfikują potencjalne miejsca schronienia i analizują, jakie zmiany techniczne będą niezbędne, aby mogły one pełnić funkcję ochronną. Miasto zapowiada, że kwestie bezpieczeństwa będą również uwzględniane przy projektowaniu kolejnych stacji metra.

W realizację projektu zaangażowana jest Straż Pożarna, która ma wspierać miasto swoją wiedzą i doświadczeniem w przygotowywaniu obiektów do celów obronnych. Współpraca ta ma zapewnić odpowiednie standardy bezpieczeństwa dla dużych skupisk ludzi.

Szczególne zainteresowanie programem budzi Ursynów. Linia M1, projektowana jeszcze w czasach PRL-u, była częściowo przygotowywana z myślą o funkcji schronowej. Choć stacje na Ursynowie są położone stosunkowo płytko, teoretycznie mogłyby doraźnie zapewnić schronienie dziesiątkom tysięcy osób. Podobną rolę mogłyby odegrać podziemne hale garażowe w nowszych budynkach mieszkalnych.

Eksperci nie mają jednak wątpliwości – adaptacja metra do pełnienia funkcji schronu będzie kosztowna i skomplikowana. Konieczne będą m.in. zawory przeciwwybuchowe, grodzie oddzielające stacje od tuneli oraz pełna infrastruktura wodno-kanalizacyjna.

Na razie nie podano harmonogramu prac ani kwot, jakie miasto zamierza przeznaczyć na realizację projektu. Szczegóły mają zostać przedstawione w najbliższych miesiącach, po zakończeniu inwentaryzacji i przygotowaniu projektów technicznych. Jedno jest pewne – Warszawa chce wykorzystać to, co już ma pod ziemią, by zwiększyć bezpieczeństwo swoich mieszkańców.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1023 hPa
Wiatr: 15 km/h

Reklama
Reklama
Reklama