W tym artykule przeczytasz o:
- planowanej budowie ekranów akustycznych wzdłuż linii obwodowej;
- lokalizacjach w których to ekrany powstaną, a w których nie;
- terminie budowy nowych ekranów akustycznych.
Zapowiedź inwestycji i obawy mieszkańców
Na łamach naszej gazety w grudniu 2024 r. informowaliśmy o planach PKP PLK dotyczących przebudowy i modernizacji Dworca Gdańskiego. Oprócz przebudowy części peronów i budowy drugiego przejścia podziemnego, władze PKP PLK postanowiły wybudować od dawna wyczekiwane przez mieszkańców ekrany akustyczne. Potrzebę ich budowy zgłaszano od lat, a najbardziej odczuwają ją mieszkańcy Kolonii Dymińska. Są to trzy punktowce z lat 60. należące do Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (Dymińska 2, 2A i 6A), które znajdują się zaledwie 40 metrów od dworca. W przeciwieństwie do innych budynków w sąsiedztwie, budynki Kolonii Dymińskiej mają aż 11 kondygnacji, co sprawia, że hałas na wyższych piętrach jest szczególnie uciążliwy.

Linią obwodową przejeżdżają pociągi szybkiej kolei miejskiej, regionalnej, dalekobieżnej, a także pociągi towarowe, które generują największy hałas. Słychać je nie tylko w rejonie ul. Krajewskiego, ul. Ks. Indrzejczyka i ul. Rydygiera, ale również z samego Mostu Gdańskiego.
Gdzie powstaną nowe ekrany?
Z informacji uzyskanych od PKP PLK wynika, że wykonawca zrealizuje 6 km ekranów akustycznych: 3 km wzdłuż samej linii obwodowej (linia nr 20) oraz 3 km na linii przez Jelonki (linia nr 509). Szybko jednak okazało się, że ekrany nie powstaną na całym odcinku żoliborskim.

Jak poinformował nas zespół prasowy PKP PLK, ciszej będzie m.in. od ul. Powązkowskiej na wysokości ul. Przasnyskiej do wiaduktu w ciągu al. Jana Pawła II, oraz na ul. Adama Mickiewicza aż do przystanku autobusowego Park Traugutta. Ekrany będą miały formę nieprzezroczystych, ciągłych ścian z prostymi panelami dźwiękochłonnymi w kolorze jasnoszarym i wysokości od 2 do 5 metrów. Jak dodała Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK, ekrany akustyczne są realizowane na podstawie decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego (Decyzja nr 8/22/PZ.E z 2 grudnia 2022 r.), która została wydana po analizie wpływu hałasu w ramach projektu rozbudowy stacji Warszawa Gdańska i budowy przejścia podziemnego do metra Dworzec Gdański i Żoliborza. „W trakcie tej analizy sprawdzano poziom hałasu w okolicy linii kolejowych. Wyniki nie wykazały potrzeby budowy ekranów akustycznych w rejonie osiedla <<Żoliborz Artystyczny>>” – wyjaśnia Anna Znajewska-Pawluk. Należy także dodać, że w dalszym etapie ekrany zostaną obszadzone pnączami.
Nie wszyscy pozbędą się problemu z hałasem
Choć jest to dobra wiadomość dla mieszkańców rejonu ul. Krajewskiego, ul. Dymińskiej i osiedli Żoliborza Południowego (d. Przemysłowego) wzdłuż ul. Rydygiera, nie jest ona korzystna dla mieszkańców Żoliborza Artystycznego oraz mieszkańców historycznego Żoliborza Południowego, znanego również jako Kolonia Południe lub Osiedle „Czekoladowe” Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Okazało się, że te odcinki nie zostały uwzględnione w planie budowy ekranów. Między ul. Felińskiego a wiaduktem al. Jana Pawła II w pierwszej linii zabudowy znajduje się zabudowa niemieszkalna: Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy, Izba Administracji Skarbowej, Rozdzielczy Punkt Zasilania, Środowiskowy Dom Samopomocy, Komisariat Policji, a także Biedronka. Jednak dalej zabudowa kończy się w rejonie skrzyżowania ul. Rydygiera z ul. Ks. Boguckiego. To właśnie tam, w jednym z bloków „czekoladowego” osiedla, o adresie gen. Zajączka 27, znajduje się mieszkanie oddalone o niespełna 50 m od torów kolejowych.

Podobnie przy ul. Dygata budynki znajdują się w podobnej odległości od torów, zwłaszcza Dygata 4 i 6. Jednak tam tory kolejowe przebiegają w lekkim wykopie, a między osiedlem a torami znajduje się duży bufor zieleni i skarpa. Ponadto teren między ul. Dygata a torowiskiem od lat jest przedmiotem dyskusji, ponieważ mieszkańcy postulują, aby stał się parkiem linearnym, z ścieżkami, drogą rowerową wzdłuż torów, zielenią urządzoną oraz małą architekturą. Niestety, teren ten wciąż należy do kolei, choć nie jest przez nią wykorzystywany. Dodatkowo teren ten jest często zaśmiecany, a utrzymanie porządku na niemal 2-hektarowej powierzchni przez kolej pozostawia wiele do życzenia.
Termin realizacji
PKP PLK podtrzymuje planowany termin zakończenia inwestycji. Ekrany akustyczne mają zostać wybudowane w pierwszej połowie 2026 r. Jak informuje zespół prasowy Polskich Linii Kolejowych, koszt inwestycji wynosi około 1,5 mln zł, a środki na realizację pochodzą z budżetu.
Napisz komentarz
Komentarze