Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 26 września 2025 00:05
Reklama
TYLKO U NAS

Ekrany akustyczne wzdłuż linii obwodowej. Czy ostatecznie powstaną i w którym miejscu?

W ubiegłym roku PKP PLK zapowiedziało montaż ekranów akustycznych wzdłuż linii obwodowej. W międzyczasie mieszkańcy zwrócili uwagę, że ekrany zostaną zrealizowane tylko w niektórych miejscach, co wywołało obawy dotyczące przyszłości inwestycji. Postanowiliśmy zapytać dyrekcję kolei o szczegóły dotyczące zakresu prac oraz przewidywanego terminu realizacji
Ekrany akustyczne wzdłuż linii obwodowej. Czy ostatecznie powstaną i w którym miejscu?

Autor: Wiktor Zając

W tym artykule przeczytasz o:

  • planowanej budowie ekranów akustycznych wzdłuż linii obwodowej;
  • lokalizacjach w których to ekrany powstaną, a w których nie;
  • terminie budowy nowych ekranów akustycznych. 

Zapowiedź inwestycji i obawy mieszkańców

Na łamach naszej gazety w grudniu 2024 r. informowaliśmy o planach PKP PLK dotyczących przebudowy i modernizacji Dworca Gdańskiego. Oprócz przebudowy części peronów i budowy drugiego przejścia podziemnego, władze PKP PLK postanowiły wybudować od dawna wyczekiwane przez mieszkańców ekrany akustyczne. Potrzebę ich budowy zgłaszano od lat, a najbardziej odczuwają ją mieszkańcy Kolonii Dymińska. Są to trzy punktowce z lat 60. należące do Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej (Dymińska 2, 2A i 6A), które znajdują się zaledwie 40 metrów od dworca. W przeciwieństwie do innych budynków w sąsiedztwie, budynki Kolonii Dymińskiej mają aż 11 kondygnacji, co sprawia, że hałas na wyższych piętrach jest szczególnie uciążliwy.

Linią obwodową przejeżdżają pociągi szybkiej kolei miejskiej, regionalnej, dalekobieżnej, a także pociągi towarowe, które generują największy hałas. Słychać je nie tylko w rejonie ul. Krajewskiego, ul. Ks. Indrzejczyka i ul. Rydygiera, ale również z samego Mostu Gdańskiego.

Gdzie powstaną nowe ekrany? 

Z informacji uzyskanych od PKP PLK wynika, że wykonawca zrealizuje 6 km ekranów akustycznych: 3 km wzdłuż samej linii obwodowej (linia nr 20) oraz 3 km na linii przez Jelonki (linia nr 509). Szybko jednak okazało się, że ekrany nie powstaną na całym odcinku żoliborskim.

Jak poinformował nas zespół prasowy PKP PLK, ciszej będzie m.in. od ul. Powązkowskiej na wysokości ul. Przasnyskiej do wiaduktu w ciągu al. Jana Pawła II, oraz na ul. Adama Mickiewicza aż do przystanku autobusowego Park Traugutta. Ekrany będą miały formę nieprzezroczystych, ciągłych ścian z prostymi panelami dźwiękochłonnymi w kolorze jasnoszarym i wysokości od 2 do 5 metrów. Jak dodała Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK, ekrany akustyczne są realizowane na podstawie decyzji Marszałka Województwa Mazowieckiego (Decyzja nr 8/22/PZ.E z 2 grudnia 2022 r.), która została wydana po analizie wpływu hałasu w ramach projektu rozbudowy stacji Warszawa Gdańska i budowy przejścia podziemnego do metra Dworzec Gdański i Żoliborza. „W trakcie tej analizy sprawdzano poziom hałasu w okolicy linii kolejowych. Wyniki nie wykazały potrzeby budowy ekranów akustycznych w rejonie osiedla <<Żoliborz Artystyczny>>” – wyjaśnia Anna Znajewska-Pawluk. Należy także dodać, że w dalszym etapie ekrany zostaną obszadzone pnączami. 

Nie wszyscy pozbędą się problemu z hałasem

Choć jest to dobra wiadomość dla mieszkańców rejonu ul. Krajewskiego, ul. Dymińskiej i osiedli Żoliborza Południowego (d. Przemysłowego) wzdłuż ul. Rydygiera, nie jest ona korzystna dla mieszkańców Żoliborza Artystycznego oraz mieszkańców historycznego Żoliborza Południowego, znanego również jako Kolonia Południe lub Osiedle „Czekoladowe” Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Okazało się, że te odcinki nie zostały uwzględnione w planie budowy ekranów. Między ul. Felińskiego a wiaduktem al. Jana Pawła II w pierwszej linii zabudowy znajduje się zabudowa niemieszkalna: Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy, Izba Administracji Skarbowej, Rozdzielczy Punkt Zasilania, Środowiskowy Dom Samopomocy, Komisariat Policji, a także Biedronka. Jednak dalej zabudowa kończy się w rejonie skrzyżowania ul. Rydygiera z ul. Ks. Boguckiego. To właśnie tam, w jednym z bloków „czekoladowego” osiedla, o adresie gen. Zajączka 27, znajduje się mieszkanie oddalone o niespełna 50 m od torów kolejowych.

Podobnie przy ul. Dygata budynki znajdują się w podobnej odległości od torów, zwłaszcza Dygata 4 i 6. Jednak tam tory kolejowe przebiegają w lekkim wykopie, a między osiedlem a torami znajduje się duży bufor zieleni i skarpa. Ponadto teren między ul. Dygata a torowiskiem od lat jest przedmiotem dyskusji, ponieważ mieszkańcy postulują, aby stał się parkiem linearnym, z ścieżkami, drogą rowerową wzdłuż torów, zielenią urządzoną oraz małą architekturą. Niestety, teren ten wciąż należy do kolei, choć nie jest przez nią wykorzystywany. Dodatkowo teren ten jest często zaśmiecany, a utrzymanie porządku na niemal 2-hektarowej powierzchni przez kolej pozostawia wiele do życzenia.

Termin realizacji 

PKP PLK podtrzymuje planowany termin zakończenia inwestycji. Ekrany akustyczne mają zostać wybudowane w pierwszej połowie 2026 r. Jak informuje zespół prasowy Polskich Linii Kolejowych, koszt inwestycji wynosi około 1,5 mln zł, a środki na realizację pochodzą z budżetu.

Powiązane galerie zdjęć:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 9°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1030 hPa
Wiatr: 17 km/h

Reklama
Reklama
Reklama