Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 13 sierpnia 2025 13:55
Reklama

Miasto ogranicza populację dzików o 500 sztuk – rośnie zagrożenie dla mieszkańców i kierowców

Jak podał portal Raport Warszawski Prezydent Rafał Trzaskowski wydał decyzję o kolejnym etapie kontroli populacji dzików w stolicy. W związku z rosnącą liczbą zgłoszeń o dzikach na osiedlach, placach zabaw i w ruchu drogowym, planowane jest ograniczenie ich liczby o 500 osobników. Działania prowadzone przez Lasy Miejskie mają poprawić bezpieczeństwo mieszkańców i zmniejszyć szkody spowodowane przez te zwierzęta.
  • Źródło: Raport Warszawski
Miasto ogranicza populację dzików o 500 sztuk – rośnie zagrożenie dla mieszkańców i kierowców
Jak podał portal Raport Warszawski Prezydent Rafał Trzaskowski wydał decyzję o kolejnym etapie kontroli populacji dzików w stolicy. W związku z rosnącą liczbą zgłoszeń o dzikach na osiedlach, placach zabaw i w ruchu drogowym, planowane jest ograniczenie ich liczby o 500 osobników. Działania prowadzone przez Lasy Miejskie mają poprawić bezpieczeństwo mieszkańców i zmniejszyć szkody spowodowane przez te zwierzęta.

Źródło: freepik

W tym artykule przeczytasz między innymi o:

  • rosnącej populacji dzików
  • ograniczeniu liczby dzików

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wydał decyzję administracyjną zezwalającą na kolejną kontrolę populacji dzików na terenie miasta. Zgodnie z postanowieniem, realizowanym przez pracowników Lasów Miejskich – Warszawa, liczba dzików ma zostać ograniczona o 500 sztuk. Choć liczba ta może wydawać się duża, specjaliści podkreślają, że przyrost naturalny tych zwierząt w sprzyjających warunkach jest bardzo szybki.

Robert Strąk, kierownik działu ds. Ochrony Zwierząt Lasów Miejskich, wyjaśnia, że populacja dzików może rosnąć nawet dwukrotnie w ciągu roku. „Przy hipotetycznej liczbie 100 osobników, w trzecim roku populacja może wzrosnąć do 900 dzików” – mówi. Szacunki z poprzednich lat wskazywały na około 1,5–2,5 tysiąca dzików na terenie Warszawy, jednak ze względu na brak obowiązku inwentaryzacji populacji (miasto nie jest obwodem łowieckim), dokładna liczba jest trudna do ustalenia i opiera się m.in. na zgłoszeniach mieszkańców.

Zgłoszenia dotyczące obecności dzików rosną dynamicznie: od 442 w 2019 roku do ponad 5100 w 2024 roku. Tylko w pierwszej połowie 2025 roku zanotowano już 3400 zgłoszeń. W odpowiedzi na te sygnały prezydent wydał decyzję o redukcji populacji: 400 dzików ma zostać odłowionych i uśmierconych, a kolejnych 100 odstrzelonych w ramach odstrzału redukcyjnego. Odłowy i odstrzały mają odbywać się do 30 czerwca 2026 roku, z comiesięcznymi raportami.

Metody kontroli populacji – legalne i skuteczne

W związku z przepisami unijnymi, Warszawa jest obszarem z ograniczeniami dotyczącymi zwalczania afrykańskiego pomoru świń (ASF). Oznacza to, że nie można już stosować dawnych metod odłowu dzików z ich przemieszczaniem. Obecnie stosowane są dwie metody: odstrzał myśliwski oraz odłów z użyciem środków uspokajających i późniejszą eutanazją. Robert Strąk wyjaśnia, że dziki łapane są za pomocą specjalnych odłowni, a następnie poddawane uśpieniu i eutanazji.

Metoda antykoncepcji, choć uważana za bardziej humanitarną, nie jest obecnie stosowana ani w Polsce, ani w innych krajach UE ze względu na brak praktycznego wdrożenia.

Warszawskie dziki wyróżniają się specyficznym zachowaniem – nie boją się ludzi, często kojarzą ich z łatwym dostępem do jedzenia, przez co wchodzą na osiedla, podwórka, a nawet do placów zabaw.

Rośnie zagrożenie dla mieszkańców i kierowców

Dzik to duże i silne zwierzę, które może stanowić realne zagrożenie dla ludzi i ich zwierząt. Szczególnie niebezpieczne są lochy broniące młodych. Przykładem jest atak z 11 maja 2025 roku na kobietę spacerującą z psem, która musiała być hospitalizowana.

Rosną również liczba kolizji drogowych z udziałem dzików. W 2024 roku odnotowano 162 takie zdarzenia, a w pierwszym kwartale 2025 roku już 41. W kwietniu 2025 roku na moście Siekierkowskim doszło do kolizji z udziałem dzików, w wyniku czego uszkodzonych zostało sześć samochodów. Coraz częściej również na ulicach Warszawy znajdowane są martwe dziki – w 2024 roku było ich 284.

Pomoc dla mieszkańców – całodobowa infolinia

Lasy Miejskie – Warszawa uruchomiły całodobową infolinię, gdzie mieszkańcy mogą zgłaszać obecność dzików na swoim terenie, co pomaga w monitorowaniu sytuacji i planowaniu dalszych działań.

  • Numery kontaktowe:
    600 020 746
    600 020 747

Decyzje o ograniczeniu populacji dzików są odpowiedzią na rosnące zagrożenia i oczekiwania mieszkańców, a realizacja działań ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia w mieście.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama