W tym artykule przeczytasz między innymi o:
- zakończeniu remontu torowiska
- trasach tramwajowych
Na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II znajduje się jeden z najbardziej obciążonych odcinków sieci tramwajowej. Torowisko wymagało remontu nie tylko z uwagi na zużycie elementów infrastruktury, ale także komfort przejazdu. Prace w tym miejscu ruszyły pod koniec marca, otwierając tegoroczny sezon remontowy.
Roboty, które objęły w sumie 1330 metrów toru pojedynczego, były prowadzone przede wszystkim siłami własnymi zakładu torowego Tramwajów Warszawskich. Na przyczółkach wiaduktu wymieniono bądź wykonano zabudowę torowiska z ok. 2300 ton kruszywa. Położono ok. 1200 podkładów i ułożono 1800 m szyny.
Na samym wiadukcie naprawione zostały ubytki konstrukcji nośnej i dylatacje pod torowiskiem, wykonano też nową hydroizolację. W końcowym etapie położono nowe prefabrykowane płyty – o łącznej powierzchni ok. 1200 m2 oraz masie ponad 500 ton – i ok. 900 m nowych szyn.
Ostatnie prace na wiadukcie
W tym tygodniu finał prac – spawanie, zabudowa i zalewanie położonych szyn specjalnymi żywicami, a także prace brukarskie przy torowisku oraz początek odtwarzania zieleni. W weekend przeprowadzone zostaną testy ruchowe nowego torowiska – przy użyciu wozu diagnostycznego i tramwaju liniowego.
Zamknięcie trasy Tramwaje Warszawskie wykorzystały także do przeprowadzenia prac na przyległych odcinkach. Odświeżono zabudowę toru przy przystanku Rondo „Radosława” 10. Wykonano także prace naprawcze w rejonie skrzyżowania Broniewskiego i al. Jana Pawła II, gdzie wymienili najbardziej zużyte fragmentu rozjazdów. Do tego przeprowadzili frezowanie regeneracyjne szyn na ul. Popiełuszki, które objęło ok. 1800 metrów toru pojedynczego (3600 metrów szyny).
Będzie szybciej i wygodniej
Tramwaje wrócą na trasę łączącą Śródmieście z Żoliborzem i Bielanami w pierwotnie zaplanowanym terminie – od poniedziałku 26 maja. Wymierną korzyścią i odczuwalną zmianą będzie zniesienie występujących tutaj ograniczeń prędkości do 10 i 20 km/h – tramwaje pojadą z pełną, dopuszczalną przez zarządcę drogi prędkością. Efektem tej zmiany będzie skrócenie czasu przejazdu tramwajów.
Po wznowieniu ruchu tramwajów kontynuowane będą prace brukarskie przy torowisku. Roboty związane z zieloną zabudową torów na przyczółkach i rekultywacją zieleni zakończą się wczesną jesienią – wtedy na dojazdach do wiaduktu (na torowisku wykonanym w konstrukcji klasycznej, podsypkowej) ułożymy rozchodnik.
Jak pojadą tramwaje
W niedzielę 25 maja demontowany będzie tymczasowy rozjazd nakładkowy przy przystanku Pl. Grunwaldzki, dzięki któremu możliwe było utrzymanie ruchu tramwajów na ul. Broniewskiego. Równolegle będą naprawiane tory na ulicy Nocznickiego przy wjeździe do węzła komunikacyjnego Młociny. Tramwaje nie będą jeździły ulicą Broniewskiego, Wólczyńską i Nocznickiego między pl. Grunwaldzkim a pętlą Piaski oraz al. Reymonta a węzłem Młociny oraz Popiełuszki między rondem Zgrupowania AK „Radosław” a Słowackiego.
W tym dniu (25 maja) nie zmienią się aktualnie obowiązujące trasy tramwajów linii 16, 17, 22, 24, 27, 33 oraz autobusów Z17. Kursowanie tramwajów 73 zostanie zawieszone, a 26 i 78 pojadą skróconą trasą do pętli Piaski. Wydłuży się trasa zastępczej linii autobusowej Z33 – autobusy pojadą z ronda Zgrupowania AK „Radosław” do Młocin ulicami Reymonta, Wólczyńską i Nocznickiego.
Poniedziałek 26 maja
Od poniedziałku 26 maja na wiadukt wrócą linie, które kursowały tutaj wcześniej. I tak, na trasę Piaski – Miasteczko Wilanów wrócą tramwaje linii 16; 22 ponownie będą jeździły trasą Rondo Wiatraczna – Piaski; 24 Nowe Bemowo – Gocławek, a 27 Metro Marymont – Cmentarz Wolski. Na swojej stałej trasie, między Osiedlem Górczewska a Dworcem Wschodnim, będą kursowały składy 28. 17 wróci na ulicę ks. Popiełuszki i w al. Jana Pawła II, ale na Mokotowie będzie dojeżdżała do stacji metra Pole Mokotowskie, bo na skrzyżowaniu Alei Niepodległości i Rakowieckiej trwa budowa torowiska tramwajowego. Z tego powodu na trasie zmienionej pozostanie linia 33 – tramwaje będą jeździły z Młocin na plac Narutowicza.
Przestaną kursować tramwaje linii 73 i 78 oraz autobusy zastępcze Z17 i Z33.
Uruchomiona zostanie tramwajowa linia uzupełniająca 71 na trasie Plac Narutowicza – Filtrowa – Krzywickiego – Nowowiejska – al. Niepodległości –Chałubińskiego – al. Jana Pawła II – ks. Popiełuszki – Metro Marymont. Drugą uzupełniającą linią tramwajową będzie 76 – tramwaje o tym numerze zastąpią w rozkładzie kursy „szesnastki”, które wcześnie jeździły na skróconej trasie Miasteczko Wilanów – Muranowska. Składy 76 będą kursowały trasą: Miasteczko Wilanów – al. Rzeczypospolitej – Jana III Sobieskiego – Belwederska – Spacerowa – Goworka – Puławska – Marszałkowska – Plac Bankowy – al. „Solidarności – Młynarska – Obozowa – Dywizjonu 303 – Radiowa – Powstańców Śląskich – Nowe Bemowo.
Napisz komentarz
Komentarze