Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 22 lutego 2024 02:21
Reklama

Zielona fala dzięki kosmicznej technologii. Tramwajem szybciej przez Żoliborz

Tramwaje Warszawskie wdrażają kolejne rozwiązania przyspieszające kursowanie nawet 20 linii tramwajowych. Już ponad połowa skrzyżowań jest skonfigurowana w taki sposób, by tramwaje nie musiały stać na światłach. „Kosmiczna technologia sprawi, że miejsc, gdzie nie trzeba będzie czekać na zielone, będzie jeszcze więcej” – informują Tramwaje Warszawskie. Kolejne algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów zostaną wprowadzone w 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowań i na 4 węzłach. Dzięki temu przyśpieszy aż 20 linii tramwajowych. „Na każdym skrzyżowaniu z zieloną falą tramwaj będzie stał krócej nawet o 60 sekund. A im więcej takich skrzyżowań, tym większa jest suma zaoszczędzonego czasu. To przede wszystkim zysk dla pasażerów, którzy będą spędzali mniej czasu w podróży.” – chwalą się Tramwaje Warszawskie. Jako przykład skutecznego wprowadzenia algorytmów tramwajarze wskazują na Rondo Radosława, gdzie oszczędność czasu w przejazdach sięga nawet kilku minut.
Nowy system niezawodny i kompatybilny z dotychczasowymi rozwiązaniami
Dotychczas budowa systemu gwarantującego tzw. zieloną falę dla tramwajów wiązała się z zakładaniem na torach czujników wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Konieczna było wówczas budowa podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic, a koszt takiego systemu na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tys. zł. „W Tramwajach Warszawskich jest zespół pracowników, którzy zajmują się tworzeniem algorytmów skracających czas przejazdu tramwajów i wprowadzają zieloną falę. Inżynierowie i inżynierki zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach w Warszawie. System zielonej fali oparty o nadajniki GPS i oprogramowanie Tramwajów Warszawskich działa już na trzech skrzyżowaniach. Powstają satelitarne strefy wykrywania nadjeżdżających tramwajów” – wyjaśniają Tramwaje Warszawskie. System ma być niezawodny i kompatybilny z wcześniej wdrożonymi rozwiązaniami. Wszystkie zebrane dane są przetwarzane w systemie, który nadzorowany jest przez informatyków i programistów.
Zielona fala na Żoliborzu
„Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju włączaną przez nadjeżdżający tramwaj wzrosła z 98 do 142” – czytamy w komunikacie. Oznacza że 60 proc. skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje, jest skonfigurowanych pod zieloną falę. „Zaplanowaliśmy, że w 2021 roku będzie ich już aż 70 procent” – zapowiadają tramwajarze. Lista skrzyżowań i ulic, na których tramwaje przejadą korzystając z zielonej fali niebawem powiększy się. „Skupiamy się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i Grochowska. W centrum – między innymi: Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placu Zawiszy i na placu Starykiewicza.  Zielona fala pojawi się w kolejnych miejscach na torach na Bemowie, Mokotowie i  Żoliborzu.” – zapowiadają Tramwaje Warszawskie. Zielona fala dla tramwajów na Żoliborzu pojawi się w ciągu ulicy księdza Jerzego Popiełuszki na przecięciu z ulicą Krasińskiego i przy przejściach dla pieszych w okolicy ulicy Sarbiewskiego i placu Henkla, a także na ulicy Mickiewicza przy przecięciu z ulicą gen. Zajączka i Placu Inwalidów.
Dołącz do społeczności Gazety Żoliborza. Rusza zbiórka na Patronite
 

zielona2020_0
zielona2020_0


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
bezchmurnie

Temperatura: 6°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1009 hPa
Wiatr: 11 km/h